svårlastad häst

Sv: svårlastad häst

Har du provat att åka inne i en transport...de hästar som har problem med balansen har det inte lätt!!
Sen får man hoppas att den som kör tar det lungt i trafiken....för jag lovar att det inte är roligt att stå i en transport, med boggi är dock stabilare...men utan :eek:
Skulle jag haft råd skulle jag köpt en hästlastbil som man kan köra med B- körkort...de är himla trevliga för hästen!

sante skrev:
Har du provat att åka inne i en transport...de hästar som har problem med balansen har det inte lätt!!
Sen får man hoppas att den som kör tar det lungt i trafiken....för jag lovar att det inte är roligt att stå i en transport, med boggi är dock stabilare...men utan :eek:
Skulle jag haft råd skulle jag köpt en hästlastbil som man kan köra med B- körkort...de är himla trevliga för hästen!
Oh ja... ca 2 gånger i veckan! :smirk:

sante skrev:
Tips på lastning:

* Se till att ni vet vad som transporterat i just den transporten, är det får, grisar eller andra djur så vägrar hästen gå in pga dofterna.
* De kan åxo känna om andra hästar innan dem varit svårtlastade då hästen unsöndrar vid nervösitet en lukt som hästar känner igen...
* Eftergift och beröm är jätte viktig vid lastning, så fort hästen tagit något steg framåt, släpp efter på linan och beröm....lirka hästen in i transporten på detta vis
* Locka med godis, lägg äppel eller annat gott från rampen och in i transporten på golvet, så voila, hästen står inne i transporten och vägen dit var god!
* Få in hästen genom att sätta den i obalans, när hästen ex. står på rampen och har ännu inte fått in bakhovarna upp, lirka upp hästen genom att stå på ena sidan i transporten framför hästen, sedan flytta dig till andra sidan så att hästen på det viset måste hitta balans genom att flytta fram kroppen...himla bra för vissa hästar!

Finns nog mycket mer, men detta har jag provat och det fungerar helt ok!
Dock rek. jag inte att man står bakom hästen, ev vid sida går bra...för en häst som vet att den blir tvingad in bakifrån kommer att vägra gå in så länge det står folk utanför och bakom som tittar, jag tycker åxo att man ska vara ensam vid lastning av häst, medhjälparen får gärna stå framför vid dörröppning och vänta tills hästen lungt står inne uppbunden och kan då gå bakom och stänga med bom och ramp...glöm inte att prata med hästen hela tiden lugnt...och glöm inte att berömma hästen med en godis hink inne i transporten och massor av beröm och kli!!
Varför ska hästan få mat när den kommer in?
Varför krångla till det?
Ta hästen och gå in i transporten, visa att det bara finns en väg och de är in... Att slå, muta, fjäska, vänta, pilla, osv... Gör det bara till en onödigt stor prucedur... :smirk:

Det är upp till var och en...men de går gärna in då de får lite att tugga på....men det är bara för att deras matte är så snäll :smirk:

Va trevligt, du vet att det är olagligt att åka i den...så ofta me :D

sante skrev:
Det är upp till var och en...men de går gärna in då de får lite att tugga på....men det är bara för att deras matte är så snäll :smirk:

Va trevligt, du vet att det är olagligt att åka i den...så ofta me :D
Jaha, ja mina verkar tycka att jag är rätt snäll ändå.. :smirk:

Ja, jag vet att det är olagligt! Vad har det med saken att göra... :confused:

Humelibumlan skrev:
*Knappen*
I 99% av fallen så tror jag inte det handlar om hästar som är svårlastade, utan om människor som har svårt att lasta hästar.. :smirk:

Ja, det vill jag också påstå!! :bow: :bow: :bow: :bow:
Ta mig som exempel, min häst VAR svårlastad (tog 4h varje gång) och vi provade med allt det "klassiska", linor, spö bla bla bla. Mkt korkat av oss att vi inte tänkte hur det hela måste sett ut för hästen. Efter två sådana aggressiva lastningar blev både jag och hästen (mest jag) som nervvrak bara vi såg en transport. Funkade inte. Så jag tog en helg och såg till att jag var ensam med hästen, lugn och ro, och tog hästen i ett långt grimskaft och så ledde jag honom fram till transporten och sedan gick jag in (långt grimskaft som sagt) med en hink äpplen och satte mig längst inne i transporten och läste en tidning. Efter en halvtimme gick han in, när det inte fanns någon press. Och nu, tre gånger efter den gången går han bara rätt in. :crazy: Inte utan att jag känner mig väldigt korkad med mina tidigare metoder. Han trivs helt enkelt bättre med äpplen och kalle anka än med linor och tvång. :D

Humelibumlan skrev:
Varför ska hästan få mat när den kommer in?
Varför krångla till det?
Ta hästen och gå in i transporten, visa att det bara finns en väg och de är in... Att slå, muta, fjäska, vänta, pilla, osv... Gör det bara till en onödigt stor prucedur... :smirk:

Ärligt talat, inte många hästar går rätt in med matte/husse om de inte litar HELT på dem. Och hur många hästar gör det i början? :p

*smyglån*
Har min egen teori gällande det här med lastning, jämför ridhästar med travhästar så har du en klar skillnad, travhästar Vet att "det är in i transporten som gäller" men ridhästar tycker att "bråkar jag lite så gullar hon ju bara med mejj ändå" hur kan de komma sejj :angel: vi har aldrig haft nå problem med våra hästar det är bara att övertyga dom om att det är IN som gäller, inge fjoll och gull utan ska man ha häst man vill åka transport med så MÅSTE den gå in. När min gamla ponny var ett och vi skulle på uppvisning vägrade hon helt plötsligt gå in :confused: vi hade bråttom och orkade inte hålla på så mamma tog en tom petflaska (en sån där mjuk 1½liters) och smällde i baken på henne, de gjorde nog inte speciellt ont men smällen va hög och efter det var det inge problem att lasta henne, det är bättre att tala om vad som gäller EN gång än att hålla på och fjolla varenda gång man ska iväg!Nu tycker ni säkert jag låter som värsta djurplågarn men jag kan ju tillägga att mina hästar går lösa in i transporten med grimskaftet runt halsen :angel: så rädda är dom inte, dom vet vad som gäller! ;)

Breakdance skrev:
*smyglån*
Har min egen teori gällande det här med lastning, jämför ridhästar med travhästar så har du en klar skillnad, travhästar Vet att "det är in i transporten som gäller" men ridhästar tycker att "bråkar jag lite så gullar hon ju bara med mejj ändå" hur kan de komma sejj :angel: vi har aldrig haft nå problem med våra hästar det är bara att övertyga dom om att det är IN som gäller, inge fjoll och gull utan ska man ha häst man vill åka transport med så MÅSTE den gå in. När min gamla ponny var ett och vi skulle på uppvisning vägrade hon helt plötsligt gå in :confused: vi hade bråttom och orkade inte hålla på så mamma tog en tom petflaska (en sån där mjuk 1½liters) och smällde i baken på henne, de gjorde nog inte speciellt ont men smällen va hög och efter det var det inge problem att lasta henne, det är bättre att tala om vad som gäller EN gång än att hålla på och fjolla varenda gång man ska iväg!Nu tycker ni säkert jag låter som värsta djurplågarn men jag kan ju tillägga att mina hästar går lösa in i transporten med grimskaftet runt halsen :angel: så rädda är dom inte, dom vet vad som gäller! ;)

Öht så tycker jag att en av de mest positiva sakerna med travare är att de alltid (övervägande) är så himla mkt och bra hanterade! tex lastning då. ;)

...men har man en häst som är väldigt svårlastad och man inte har den tiden som behövs så är dessa " godis" knep mycket bra...

Sen absolut ska man få hästen att lita på en...men vänner, vet ni hur lång tid något sådant kan ta?
När känner ni själv att ni kan börja lita på människor...precis, det beror oftast på människans upplevelse med andra människor innan, har man blivet sårad så tar det ett tag innan man vågar att lita på någon..samma med hästen ;)

Visst kan det fungera, men vem står och smäller en häst i baken med petflaska :eek:

Vet du hur netryckta vissa travare är?! De blir som gående zombies som tar emot stryk, stänger av och tillslut inte känner av det, som har muskelproblem men ändå får tävla, som slits ut vid 10 och inte haft någon "barndom"...nja, hellre en häst som har livet och glädjen kvar och som ska envisas ibland-men som med lite övertalning gör som man ber dem om.
Då tillhör jag den snälla skåran som ber hästen att gå in och oftast får jag svaret, ok...oxå utan godis ;)

Försök tävla en travare utan egen vilja och med muskelvärk så får du se att det inte går!en travare som inte vill går inte bra, däremot kan du sätta på dejj sporrar och trycka in ett skarpt bett i munnen på en häst och kalla det för dressyr, men travare går det inte att göra så med siddu...dom måste vilja och va hela för att gå bra ;)

ja just ja, jag smäller mer än gärna en flaska i baken på en häst som inte går in :banana:

Ok om du säger det så...har dock varit på travbanorna och sett hästar med muskel problem, de finns och tyvärr så handlar travsporten om just mycket pengar så det går inte att undvika....synd men jag vet åco att det finns gott om människor av just din åsikt...men oxå av min som jobbar med hästar och muskelproblem ;)

sante skrev:
...men har man en häst som är väldigt svårlastad och man inte har den tiden som behövs så är dessa " godis" knep mycket bra...

Sen absolut ska man få hästen att lita på en...men vänner, vet ni hur lång tid något sådant kan ta?
När känner ni själv att ni kan börja lita på människor...precis, det beror oftast på människans upplevelse med andra människor innan, har man blivet sårad så tar det ett tag innan man vågar att lita på någon..samma med hästen ;)

mkt riktigt, allt handlar om tid. något som människor genrellt sätt har väldigt ont om (tror de) :D

????? vilket otroligt korkat uttalande! blir så trött på ridfolk som tror att de behandlar sina hästar bättre än andra!!!!

ja men de finns de i ridsporten oxå. har du uppmärksammat alla hästar med små insjunkna ögon som man ser i ridhuset. som gör exakt de ryttaren vill och inget mer?! de som är så trötta på allt vad ridhus heter och bara skulle vilja spy (fast de går ju inte:)). finns skitmänniskor överallt som behandlar sina djur som maskiner, BÅDE I TRAV OCH RIDSPORTEN!!!!!

*Gotlandsrusset* skrev:
????? vilket otroligt korkat uttalande! blir så trött på ridfolk som tror att de behandlar sina hästar bättre än andra!!!!

ursäkta att jag inte hänger med men vilket uttalande menar du av alla de sante skrev? :banana:

*Gotlandsrusset* skrev:
ja men de finns de i ridsporten oxå. har du uppmärksammat alla hästar med små insjunkna ögon som man ser i ridhuset. som gör exakt de ryttaren vill och inget mer?! de som är så trötta på allt vad ridhus heter och bara skulle vilja spy (fast de går ju inte:)). finns skitmänniskor överallt som behandlar sina djur som maskiner, BÅDE I TRAV OCH RIDSPORTEN!!!!!

ja, att zombiehästar som är missförstådda och missskötta bara skulle finnas inom travvärlden tror jag ingen av oss tror, eller? finns minst lika många sådana hästar inom ridsporten. :( synd nog.

Det största felet jag sett att folk gör är att de går mot transporten med hästen. Hästen stannar halvvägs upp på rampen och tvekar, då fortsätter personen upp på rampen men stannar och vänder sig om precis i hålet Då står man både för hästens väg in i transporten OCH man signalerar att Hit kan man gå men inte längre! Gå bara rakt och bestämt in precis som man går in i stallet! Många tänker inte ens på att de stannar och vänder sig om och lockar.. Om hästen stannar/tvekar.. var kvar vid sidan och smacka på, gå inte framför och stanna!!

Ett tips bara som man kan tänka på. GJorde själv samma fel innan och nu när jag slutat med det så går de flesta hästar in utan problem! Glöm inte satsen heller! Lättare om man börjar några meter bakom transporten och får lite "fart"

Glöm heller inte det psykiska.. TÄNK att det komme gå! och ställ in dig på det hela dagen innan om det brukar vara problem! Hästen märker direkt om du är osäker eller tvekar själv..

OBS: DETTA ÄR INGET PÅHOPP MOT NÅGON HÄR INNE! :)

Blir man inte trött av att se folk på tävlingar eller i andra sammanhang som ska lasta hästar? De går rakt upp, hästen svänger och ledaren blir galen för att hästen är så korkad...

De står och drar och sliter, vänder, hästen stannar igen, argh! Man vill bara gå fram och hjälpa lite, putta lite där, stå i vägen lite där... Men sånt vågar iaf inte jag! :P

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 111
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar