Du har ju fått så många svar redan men... Du får ett litet bidrag till
Råd/regel nr 1: Bind INTE fast hästen förrän bommen och lemmen är stängda!
Jag har haft problem med min häst vid lastning då han förut gick rakt in, över lilla mig och över bommen - inte kul.
Detta botade vi, med hjälp utifrån, med att sätta honom i halsrem och binda ner honom kort. Funkade utmärkt - hoppar inte över bommen mer.
Efter ett tag kom han på att man kunde vägra gå upp alternativt slänga sig bakåt direkt efter man gått upp.
Detta har vi löst med mycket träning, många åkturer, en släp med delade bakdörrar och en longerlina.
Vi är två som lastar, jag håller hästen och sambon (stackarn!) fäster longerlina i ögla i transporten och lägger den bakom rumpan på hästen och håller själv i andra änden på linan. Sedan lägger vi bara ett jämnt tryck som lättar när han går upp,framåt och linan hålls sedan kvar bakom rumpan så att han känner den. Vi öppnar bara den ena bakdörren vid lastning så att han går upp smalt och det är lätt att stänga den andra dörren bakom honom utan att det tar för mycket tid. Detta funkar utmärkt.
Som lite avslutningsskryt kan jag säga att i går på träning så gick han direkt upp i transporten, utan lina, och ingen antydan till backning! Och han gick ända fram till bommen där han snusar matte i ansiktet, puffar och blåser lite, MAN SMÄLTER
Om jag får tro lite så är nog ditt problem nog relaterat till att du satte fast honom innan du stängde bakom, eller?
Min kan vara likadan, kan få panik om han väl börjar dra, visserligen i stallgången då aldrig i transporten. Det är nog rätt vanligt. Så din häst behöver kanske nödvändigtvis inte ha varit med om något jätteobehagligt i samband med just transportering. Hoppas att ni löser det snart