Svårigheter/knep med arbete på lång töm?

Totola

Trådstartare
Skulle vilja ha så mycket knep och råd som möjligt angående arbete på lång töm. Såvitt jag förstått är själva hjälperna inte så svåra, dvs ganska logiska, men eftersom man har så lite att jobba med måste väl perfektionen i dom korrigeringar man gör och inlärningen vara A och O?

Hur stor är risken att hästen får för sig att sparka tror ni? Och hur skulle ni isåfall korrigera det? Hur får ni sökningen framåt/nedåt?
Hur korrigerar ni om ni märker att hästen tappar balansen eller går ojämnt (trycker in med bogen t ex) gör ni något öht eller tränar ni istället övningar för att få bort det?

Jag är HELT grön vad gäller arbete på lång töm. Har tittat på när en person jobbat, men that´s it :angel: Nu tänkte jag försöka plugga på i ämnet för att vara mentalt förberedd när/om man själv ska testa på det men det vore guld att höra lite tips av er som använder träningsmetoden! :)
 
Sv: Svårigheter/knep med arbete på lång töm?

Jag brukar jobba med EN enda sak varje gång.
Tex så jobb med höger bak, jag kanske vill kvicka på det lite eller så vill jag sakta ner det lite och få det att vila. För att få det att vila så kramar jag tömmen i en viss fas av rörelsen.
Var den fasen är för just dig är olika och beror på hur kvicka dina reaktioner är, du får pröva dig fram.

Sökning framåt nedåt ber jag aldrig om utan jag tackar när det kommer efter att jag jobbat med ett bakben. Efter sånt jobb får man alltid en längning av överlinjen och den blri längre om man tackar för det man får istället för att kräva det man inet får.

En häst som det finns sparkrisk med jobbar jag inte på töm innan den risken är borta.
Jag löslongerar mina hästar tills de är fullkomligt riskfria att befinna sig runt, samt att de lärt sig att ta emot hjälper utan att grina illa.

Jobbet på töm är en sak som man gör när samspelet är där, om jag tror att den vill sparka på mig så är arbete på töm inte aktuellt.

Arbete på töm är finslipning, inet grovarbete om du förstår hur jag menar.
 
Sv: Svårigheter/knep med arbete på lång töm?

Är det någon som vet om det är några skillnader mellan traditionell tömkörning och arbete på lång töm när det gäller hjälpernas betydelse?
Min häst är inkörd, och tömkörd innan jag fick honom. När jag nu försöker lära oss skolorna på lång töm så får jag ett tydligt svar i form av ökning om jag ber honom om att flytta in ett bakben under sig/in under tyngdpunkten.
Jag använder då ena tömmen på utsidan av hans "lår", har prövat med lite olika höjder men det verkar som om rätt långt ner funkar bäst.
Han svarar alltid först med att öka, och gör det jag ber om när jag har korrigerat det. Är det något som är inlärt tror ni?
 
Sv: Svårigheter/knep med arbete på lång töm?

Det är nog snarare en reaktion på att det är jobbigt att komma under sig med bakbenet.
 
Sv: Svårigheter/knep med arbete på lång töm?

Ja, jag har funderat på det också, skönt att få svar från nån som kan:bow: Du har inte vägarna hit nån gång så man kunde få en lektion kanske?
 
Sv: Svårigheter/knep med arbete på lång töm?

Okej, men om arbete på lång töm är finslipningen, vad är grovarbetet? (Nu menar jag om man inte är inne på nh och vill löslongera.)

Hur svårt/lätt är det att träna i trav och galopp? Blir det mer som longering då, eller satsar man på så lågt tempo så man fortfarande ska kunna gå bakom?
 
Sv: Svårigheter/knep med arbete på lång töm?

Alltså, normalt sett sätter man in hästar i arbete på långa tyglar när de redan är etablerade i svårklassformen och kan alla GP-rörelser under ryttare. Långa tyglar är mycket mer en uppvisningsgrej än en träningsmetod, och arbetet är sjutton så mycket lättare om hästen redan kan samla sig. Annars blir det lätt dragkamp, eller att hästen går bakom hand.

Man kan ha nytta av arbete på långa tyglar som gymnastik också, framför allt i skritt, och man kan utbilda hästen från grunden från marken (det måste ju jag göra med min shettis), men då kan man också ställa sig frågan om det inte är en bättre investering tidsmässigt att utbilda hästen från sadeln i stället...
 
Sv: Svårigheter/knep med arbete på lång töm?

Inne på Nh.....Jag är defenitivt inte inne på NH..
Det är bara så att det finns en viss "trappa" av steg man måste gå igenom om man vill ha en häst som glatt och frivilligt jobbar FÖR mig istället för mot mig.
Löslongering är inte Nh, löslongering är det säkraste sättet att hantera en häst som inte är pålitlig, som inte jobbar med oss människor. Det är det sättet som innebär minst konflikter.

För man vill liksom inte lösa en konflikt genom att dra i hästens mun eller liknade, inte i onödan allltså.

Grovarbete är allt som inte innebär finslipande av detaljer.

Mång aväljer att göra grovarbetet på töm eller i sadel men då blir det ju liksom en kamp och det blir onödig påverkan på hästen, dvs att den börjar strunta i oss och vår ahjälper.

Arbete på töm sker så att man kan gå bredvid, oavsett om det är skritt trav eller galopp. Krävs alltså en stark, välsamlad häst.
 
Sv: Svårigheter/knep med arbete på lång töm?

Lustigt, jag undviker gärna att löslongera just av skaderisken :angel: så länge jag inte skulle ha två jättelånga piskor att värja mig med (har säkert en del sånt "grovarbete" som du pratar om att göra, men så länge det inte är säkert vill jag inte pyssla med såna saker).

Okej. Blev lite förvånad faktiskt att arbete på töm görs så "sent". För tömkörning är väl tvärtom ofta något man börjar med på unghästar? Vad är skillnaden/-erna mellan tömkörning och arbete på lång töm?

Svea: Ja, det är säkert sant. Om vi säger så här; om man vill undvika just arbete i sadeln, tycker du då arbete för hand är ett bättre alternativ än arbete på töm?
Jag kanske förväxlar det lite för mycket med tömkörning, för anledningen att jag kom att tänka på det var att har man (långa) tömmar borde det vara lättare att få uppsikt över hästen även i trav och galopp, jämfört med om man går bredvid hästen. Ge den mer utrymme mao och ha lite mer flexibilitet eftersom man själv inte måste följa det spår hästen går.
 
Sv: Svårigheter/knep med arbete på lång töm?

:eek: Shiiit, vilken häst du måste ha, den hade jag aldrig vågat rida på :eek: :D Halvblod?

Fast utan att komma förbi ämnet för mkt så om jag hade fått en sån häst så hade jag tagit så många långpiskor som behövdes för att få den att hålla sig borta från mig :devil:

Alla saker är bra om de görs på rätt sätt. Så att säga vad som är bäst för DIG och DIN häst är omöjligt att svara på utan att ha sett er.

Om ni har mkt kommunikationsproblem så är Tteamövningar i grimma en väldigt bra sak. Men det kräver nästan läarae på plats för att lära sig, det är lättare att göra fel än rätt där.:mad:

Tömkörning är som longering men med bättre redskap för korrigering.

För unghästen är det ett sätt att lära sig grundkommandona.
 
Sv: Svårigheter/knep med arbete på lång töm?

Först en liten begreppsutredning:
- Tömkörning är när man har långa tömmar och går på ett lite större avstånd från hästen.
- Tömlongering är när man arbetar hästen på volt runt sig med långa tömmar. Tömlongering och tömkörning flyter in i varandra, man har ju samma utrustning och ungefär samma teknik.
- Arbete på långa tyglar är när man går nära hästen och arbetar, med väldigt korta tömmar/långa tyglar.

Uh, nu glömde jag vad det var jag skulle skriva sen. Återkommer...
 
Sv: Svårigheter/knep med arbete på lång töm?

Uj, jag hade nog tagit itu med löslongeringsproblemet först och främst. De hästar jag vill rida är också hästar jag kan löslongera...

Löslongering är ju helt suveränt och så rooooligt för mattehjärtat att se glad fåle röra sig utan skit i sadeln!
 
Sv: Svårigheter/knep med arbete på lång töm?

:D Och shiit vad de rör sig sen då:love: Spänstigt och fint så man får en liten tår i ögat :o :love:
 
Sv: Svårigheter/knep med arbete på lång töm?

Min erfaring er at man fint kan utdanne en hest på lange tøyler helt fra starten av. Om man får problemer med at hesten går bakom lodd etc, så gjør man det feil.

For mange hester er det en stor fordel å lære å samle seg uten ryttervekt, innlæring av øvelser det samme.

Det skal selvsagt kombineres med annet arbeide, men overganger, sidebevegelser og samling er ting som man kan areide på lang tøyle, med meget godt resultat. Galoppchangementer er vel det eneste jeg så langt har funnet ut at kan være greit å lære inn med rytter, men jeg vet at det godt kan læres inn uten også, bare man er dyktig nok.

Vanskeligere ja, og det tar tid, men det tar uansett tid før hesten kan gjøre øvelsene ærlig. Min erfaring er også at om man har et problem under rytter, og så klarer å løse det på lang tøyle, så er problemet løst med rytter også. I motsetning om man gjør omvendt. Om man har et problem på lang tøyle, så løser man det med rytter.

Vet ikke om dette ble forståelig, dere får spørre mer om det ble vanskelig.

Anne
 
Sv: Svårigheter/knep med arbete på lång töm?

:eek: Shiiit, vilken häst du måste ha, den hade jag aldrig vågat rida på :eek: :D Halvblod?

Nej alltså, att det går åt skogen/att jag tar för givet att det går åt skogen har nog mest med mig att göra. För jag verkar ha en för mesig effekt på hästarna så dom blir aggressiva när jag försöker bossa över dom trots att dom är "fria" :p
Den enda jag testat löslongera med var ett varmblod som egentligen var jättesnällt men hög i rang och "sa ifrån" om han tyckte man betedde sig aggressivt. inte blev det ju bättre av att han var laaat och behövde pushas på lite för att inte bara stå och beta gräs :angel:
Den som jag inte vågat prova med är väl för att den kickar åt spöet. Lite samma sak mao, att den inte vill tolerera att man säger till för hårt. Jag tror inte direkt den skulle "anfalla" mig oprovocerat, men skulle jag kräva för mycket så. Av säkerhetsskäl har jag hellre grimskaft för att kunna positionera hästen med rumpan bort från mig om det behövs.

Fast utan att komma förbi ämnet för mkt så om jag hade fått en sån häst så hade jag tagit så många långpiskor som behövdes för att få den att hålla sig borta från mig :devil:

Alla saker är bra om de görs på rätt sätt. Så att säga vad som är bäst för DIG och DIN häst är omöjligt att svara på utan att ha sett er.

Om ni har mkt kommunikationsproblem så är Tteamövningar i grimma en väldigt bra sak. Men det kräver nästan läarae på plats för att lära sig, det är lättare att göra fel än rätt där.:mad:

Tömkörning är som longering men med bättre redskap för korrigering.

För unghästen är det ett sätt att lära sig grundkommandona.


Det är mest motionen utan ryttare jag är ute efter. Tycker dock arbete för hand blir lite väl ensidigt, och som sagt svårt när man kommer till trav/galopp om hästen inte redan orkar gå samlat. Har förstått nu att det är samma sak me arbete på lång töm, så tömkrning eller tömlongering borde vara lättare i det fallet.
"Kommunikation" vill jag inte träna för mycket utan en bra tränare till hands. Brukar kunna göra mer skada än nytta. Såna basics saker som att hästen inte ska kliva över mig, sparka mig eller bita mig, skalla mig osv brukar sitta, men det är en annan sak om hästen känner sig provocerad till det.
 
Sv: Svårigheter/knep med arbete på lång töm?

Galoppombytena tycker jag verkar komma av sig själv när man böjer om hästen. Däremot tycker jag att det är svårt att utbilda en oriden häst så att den hittar den riktigt samlade galoppen som krävs för arbete på långa tyglar. Men det kan man ju å andra sidan göra på longen.
 
Sv: Svårigheter/knep med arbete på lång töm?

Skulle vilja ha så mycket knep och råd som möjligt angående arbete på lång töm. Såvitt jag förstått är själva hjälperna inte så svåra, dvs ganska logiska, men eftersom man har så lite att jobba med måste väl perfektionen i dom korrigeringar man gör och inlärningen vara A och O?

Hur stor är risken att hästen får för sig att sparka tror ni? Och hur skulle ni isåfall korrigera det? Hur får ni sökningen framåt/nedåt?
Hur korrigerar ni om ni märker att hästen tappar balansen eller går ojämnt (trycker in med bogen t ex) gör ni något öht eller tränar ni istället övningar för att få bort det?

Jag är HELT grön vad gäller arbete på lång töm. Har tittat på när en person jobbat, men that´s it :angel: Nu tänkte jag försöka plugga på i ämnet för att vara mentalt förberedd när/om man själv ska testa på det men det vore guld att höra lite tips av er som använder träningsmetoden! :)


Hjälperna är logiska, men du måste kunna göra dom vid precis rätt tillfälle. Man måste ju tänka på att hästen hela tiden får signaler ifrån tömmarna, så man får se till att man inte råkar göra en annan grej medans man t.ex håller på md "öppna"

Jag tycker personligen att hästen i fråga ska kunna de skolor du frågar efter på töm uppsuttet.

Sparkrisken finns där, men detta kan undvikas genom att inte göra som de flesta gör, klatscha på med tömmarna där bak och dra i tömmarna genom att luta sin egen kropp bakåt och dra ihop hästen.
Då kommer den stora spänningen resultera i en söt spark i din riktning.
 
Sv: Svårigheter/knep med arbete på lång töm?

Antakelig er det individuelle forskjeller fra hest til hest. Jeg synes det er lettest å finne den samlede galoppen på lange tøyler.

Anne
 
Sv: Svårigheter/knep med arbete på lång töm?

Inte om det är en liten racermaskin som har tävlat svår körning och tycker att galoppkommando = full fart framåt! :)
 
Sv: Svårigheter/knep med arbete på lång töm?

Vet ikke det, jeg galopperer ut fra å be om mer samling, og da velger hesten enten piaff, galopp eller passage. Ut fra hva den tilbyr, så ser jeg hva som er nærmest. Uansett hvilken som kommer først, så vil en av de andre to følge med, slik at vi kommer til dem etterhvert. Jeg galopperer altså ikke før hesten forteller selv at den er klar for den høye samlingen som kreves, og når samlingsgraden og styrken er der, så har jeg ikke noe problem med fart.

Noe annet er om jeg hadde bedt om galopp på kommando uten å ha samlingen først, da ville jeg nok fått fart ja. Men det er ikke slik jeg gjør når jeg arbeider på lange tøyler. Samlingsgraden først, og så får hesten gjør det som er mest naturlig for den selv. Piaff, galopp (den helt samlede) og passage ligger helt inntil hverandre, noe som er lett å se når man begynner å arbeide med disse på lange tøyler. Det er blant annet slike ting som gjør dette arbeidet så fasinerende.

Anne
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp