Svårigheter-galoppombyten-hjälp!

Q

Quitera

Är det ngn som har en lösning på varför vissa av mina hästar byter bak före fram. Har aldrig varit med om detta förut:confused: Ska tillägga också att jag är hoppryttare som lägger ner mkt omsorg på att hästarna arbetar rätt och inte går på bogarna!

Har aldrig haft problem med bytena förut men dessa hästar är av den lättare typen och lite känsligare, kan det vara att jag har för tydliga hjälper? Kan tillägga att jag byter med ytterskänkeln samt i fattningarna så använder jag ytterskänkeln. De gör fina övergångar och fattar galopp i balans både från skritt och trav! Snälla ngn som vet vad jag gör för fel?

Sv: Svårigheter-galoppombyten-hjälp!

Nä, jag kan ju inte veta vad du gör för "fel" ;) men min har gjort så där ibland (arab så det är också en känslig herre).. Jag tror det är när jag "överrumplar" honom.. dvs han är inte helt förbered o plötsligt säger jag byt o då byter han utan att tänka..
Ibland gör jag för mkt också men då blir de mest svajiga.. :grin:

För att få till så bra byten som möjligt brukar jag dra bak ytterskänkeln innan bytet men utan att lägga till den, dvs, jag lägger benet i rätt läge men använder det inte.. Oftast steget innan. Alltså jag flyttar hjälpen i ena språnget, o byter i nästa.. (funkar ner till vart tredje i alla fall).

Ibland är min seg på hjälperna o då får jag göra en förhållning med handen också i själva bytet för att typ lyfta över honom..
När han är lagom blir det nog mest en kram på nya yttertygeln..
O när han är "överkänslig".. i det läget där kanske dina är ofta?? Så måste jag tänka framåt med höft o blick samtidigt som jag byter.
Samma sak gäller faktiskt när han inte bjuder tillräckligt, då måste jag också tänka framåte med höft och blick annars blir det lite som en skottkärra.. dvs bakbenen byter men frambenen står kvar.. Fast här har galoppen innan bytena eller serien också en rätt så stor betydelse (fast det har den väl alltid..).

Nåja, försökte ge dig en del infallsvinklar. Hoppas de kan vara till någon nytta! :)
Vore kul att veta hur det går!

Ps) Kanske kan det fungera att överdriva eftergiften på den nya innertygeln i bytet också? Eller stödet på den nya yttertygeln?

Mitt uberkänsliga sto kan göra så ibland och då har det varit för att jag inte varit snabb nog att byta till den nya yttertygel alltså att jag forfarande håller för mkt i den nya innertygeln. Hon vill gärna ha fri insida till det nya bytet eftersom hon måste ha mkt plats för nya innerfram eftersom det benet skall komma upp och fram i bytet. Blir jag kvar i handen för mkt så väljer hon att bli sen fram.

På henne kan man inte ha för stora hjälper utan jag försöker minimera det till att byta med så lite tryck i skänkeln som möjligt, innan gjorde jag bytet bara med sittbenen men jag tycker nog att hon måste klara av byten för skänkeln för när det kommer till serierna så blir utrymmet för misstag alldeles för stort om man bara skall förlita sig på sätet och särskilt på tävling om dom blir spända och därmed lite ignoranta och du behöver förstärka din byteshjälp är dom då inte vana att byta för skänkeln vill jag inte ens tänka på de missförstånd som uppstå :crazy:

Det kan ju bero på massa anledningar för din del men såhär blir det för vår del.

Tackar för alla det goda råden!

Senast ändrad av en moderator:

Nä, jag kan ju inte veta vad du gör för "fel" ;) men min har gjort så där ibland (arab så det är också en känslig herre).. Jag tror det är när jag "överrumplar" honom.. dvs han är inte helt förbered o plötsligt säger jag byt o då byter han utan att tänka..
Ibland gör jag för mkt också men då blir de mest svajiga.. :grin:

För att få till så bra byten som möjligt brukar jag dra bak ytterskänkeln innan bytet men utan att lägga till den, dvs, jag lägger benet i rätt läge men använder det inte.. Oftast steget innan. Alltså jag flyttar hjälpen i ena språnget, o byter i nästa.. (funkar ner till vart tredje i alla fall).

Ibland är min seg på hjälperna o då får jag göra en förhållning med handen också i själva bytet för att typ lyfta över honom..
När han är lagom blir det nog mest en kram på nya yttertygeln..
O när han är "överkänslig".. i det läget där kanske dina är ofta?? Så måste jag tänka framåt med höft o blick samtidigt som jag byter.
Samma sak gäller faktiskt när han inte bjuder tillräckligt, då måste jag också tänka framåte med höft och blick annars blir det lite som en skottkärra.. dvs bakbenen byter men frambenen står kvar.. Fast här har galoppen innan bytena eller serien också en rätt så stor betydelse (fast det har den väl alltid..).

Nåja, försökte ge dig en del infallsvinklar. Hoppas de kan vara till någon nytta! :)
Vore kul att veta hur det går!
Tack för svar!:) Vad skönt att höra att andra har el. har haft samma problem! Jo, det ligger mkt i det du säger och om jag inte samlar så mkt utan rider lite mer framåt då har det blivit bättre:). Det svåra är ju när man har känsliga hästar är att avväga hjälpernas tydlighet och som du sa, även känliga hästar kan bli sega-ska tänka på de tipset jag fått från dig!:bow:Tusen tack!

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka