Svårhanterad pga stam

erik

Trådstartare
Svårhanterad häst. Har en kompis som letar hoppstammad valack. Har nu hittat en 5 åring med Hip Hop som pappa och Robin Z som morfar. Hon har blivit varnad av två personer, de är kanonbra på att hoppa men jobbiga i hanteringen. De vill bestämma och är väldigt dominanta, särskilt med Robin Z i stammen. Men även Hip Hop. Så nu undrar jag om det finns någon/ några där ute som har, har haft häst med denna stam. Och stämmer detta? Tacksam för ärliga svar
 
Sv: Svårhanterad pga stam

Jag har fött upp flera Hip Hop-hästar och haft några inackorderade, de är överlägset de absolut enklaste hästar jag har träffat att hantera så det här känns nästa som en trolltråd ;).

Snällare hästar får man leta efter! Det är en hingst man normalt sett rekommenderar till svåra ston.
 
Sv: Svårhanterad pga stam

Jag har ett Hip hop föl hemma, hon är inte mkt hanterad men väldigt enkel och cool av sig. Överlag känns det som Feliciano ger ganska trevligt temperament till sina ättlingar. Och som Athena skrev, det är en hingst som rekommenderas till svåra ston.

När jag tänker Hip hop- Robin z, så ser jag en ganska grov, brun häst med vita tecken och ett trevligt temperament...
 
Sv: Svårhanterad pga stam

Har inte träffat avkommor efter Hip Hop bara honom själv och han är inte svår. Robin Z har jag träffat många avkommor efter och ingen har varit svår, lite buffliga ja men överlag snälla hästar som vem som har kunnat rida på¨.
 
Sv: Svårhanterad pga stam

Det låter som om de som har sagt så är okunniga. Tvärtom är Hip Hops avkommor kända för att de är så okomplicerade att ha att göra med.
 
Sv: Svårhanterad pga stam

Det låter som om de som har sagt så är okunniga. Tvärtom är Hip Hops avkommor kända för att de är så okomplicerade att ha att göra med.

Kan bara instämma att Hip Hop-avkommorna brukar vara okomplicerade hästar. Precis som Robin Z som visserligen kan vara ganska buffliga och lite "tunga" att rida ihop.

/Camilla
 
Sv: Svårhanterad pga stam

Låter ju bra att de efter Hip Hop är trevliga. Kanske att de som varnade tänkte mer på Robin Z då. Om de nu är buffliga. Stoet (mamman) har ju klart också stor betydelse. Fler här som vet avkommor efter Robin Z?
 
Sv: Svårhanterad pga stam

Också hört bara bra om HipHop. Och bara sätt bara bra temp.
Robin Z's har väl kunnat vara lite stora o buffliga, men inte svårhanterade.
 
Sv: Svårhanterad pga stam

jag rider en fyraåring e Hip Hop, snällaste och mest enkla häst jag träffat.
 
Sv: Svårhanterad pga stam

När jag jobbade i stall fick vi in en unghäst efter Robin Z, skitsnygg! men han var knepig
Den inridningen var ingen dans på rosor och han lurade oss flera gånger för att sedan explodera
 
Sv: Svårhanterad pga stam

Kl

Hänger på övriga om ngt är ju HipHop känd för just sin nedärvning av både ridbarhet och temperament allmänt .
Tycker mer det låter som TS "rådgivare" är rejält mkt mer "rådgivande" än de öht borde vara ...

Morfar vem det än må vara så borde man verkligen inte knalla runt och "fläcka" ngns hästköp bara sådär lösryckt rent allmänt . Det är sjukt hur mkt såna råd som florerar hit och dit och "klassar" hästar helt utan alla övriga variabler som finns med i komplexiteten avel .
 
Senast ändrad:
Sv: Svårhanterad pga stam

Min förra häst var efter Robin Z och han var den gladaste mest arbetsvilliga häst jag träffat. Beskrevs ofta som en "golden retriver"

Min nuvarande häst har Robin Z som morfar och han är otroligt samarbetsvillig och väldigt personlig och gosig. Har aldrig märkt någon bufflighet alls hos mina två.
Skulle jag köpa häst igen hade jag valt Robin Z-häst en gång till om det fanns att köpa :) Älskar dom!
 
Sv: Svårhanterad pga stam

Har ingen erfarenhet v Hip Hop, men har träffat en Robin Z avkomma.
Hon var ganska liten, bara 161 cm. Men hon var varken bufflig eller svårhaterad.
Detta var på hösten och hon var tre, hade blivit inriden på våren och sen stått över sommaren och skulle sättas igång igen.
Red ut med henne flertalet gånger och hon var hur cool som helst trots att vi mötte både älgar och traktorer när vi var ute.
Hon var väldigt arbetsvillig och positivt inställd till allt.
 
Sv: Svårhanterad pga stam

KL

Har ridit en 4-5 Robin Z-valacker/hingstar och ingen av dem kan benämnas som svår i bemärkelsen farlig, oberäknelig eller hård. De har tvärtom varit VÄLDIGT lätthanterade både hemma och på tävling, även som unghästar och okastrerade. Det kan ha krävts en del ridning för att komma dit man vill formmässigt, men man har kunnat sätta upp i princip vem som helst på ryggen utan att känna sig nervös!
Har även ridit ett Robin-Z sto som definitivt kunde surna till när man krävde saker, men det tror jag mest kom från mammans sida då hennes halvsyskon även de hade humör!
 
Sv: Svårhanterad pga stam

Har träffat en del Robin Z hästar som varit ridskolehästar, dom har alltid varit dom som vart lugnast och tryggast.
 
Sv: Svårhanterad pga stam

Jag red en Robin Z-avkomma förut som var jättesnäll och trygg, det enda negativa jag kan säga om den hästen är att den var ganska tungriden. Så upplever jag i stort sett alla Robin Z-avkommor jag träffat.
 
Sv: Svårhanterad pga stam

Hej!

HipHop har jag inget koll på, de Robin Z hästar jag träffat har varit speciella, men inte vad jag skulle betrakta som svåra. Jag red på en ridskola som hade en Robin Z avkomma och det var bara jag och en till på ridskolan som gillade hästen (dom brukade få tvångsutdela honom och blev alltid lika förvånade när jag blev ledsen när jag INTE fick rida honom).

Jag hade bildat mig en egen uppfattning om hästen.

/Lavinia
 
Sv: Svårhanterad pga stam

Hej!

HipHop har jag inget koll på, de Robin Z hästar jag träffat har varit speciella, men inte vad jag skulle betrakta som svåra. Jag red på en ridskola som hade en Robin Z avkomma och det var bara jag och en till på ridskolan som gillade hästen (dom brukade få tvångsutdela honom och blev alltid lika förvånade när jag blev ledsen när jag INTE fick rida honom).

Jag hade bildat mig en egen uppfattning om hästen.

/Lavinia

Den Robin-Zavkomma vi hade slogs vi nästan om, han var så trevlig att rida även för nybörjarna :)
 
Sv: Svårhanterad pga stam

Tack för alla svaren. De flesta verkar ha bra erfarenheter av dessa hästar:) Får se vad min kompis väljer för häst:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp