Svårfödda hästar vad ger ni för mat ?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare eriica-o21
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 949
Sv: Svårfödda hästar vad ger ni för mat ?

Det är alltså noll på maskprov och tänderna helt OK?

Då gäller det att försöka ta reda på vilka mängder smrp och MJ hästen fungerar på.

Hästen ska väl inte behöva bli mager varje vinter?:eek: Hur är det med värmehållningen när den är ute? Om den står och fryser utan grovfoder många timmar är det lätt att de tappar.

Många har säkert sagt detta, men försök ge fri tillgång på bra grovfoder dygnet runt. Komplettera med många kilo lucern, rehab, eller något annat som har en lämplig kvot.

Räkna gärna efter foderstaten och se om något fattas. Lägg er tex på dubbla tabellvärdet på energi och protein och se vad som händer. Är hästen frisk ska den väl inte behöva tappa varje vinter. Blir den rund på betet är det helt enkelt för lite mat den får, eller så är den överkänslig mot något den äter vintertid vilket gör att den inte tillgodogör sig maten ordentligt.

Halvblod/fullblod snart 29 år och svårfödd. Fri tillgång på hösilage med en kvot på 7,3 och ts ca 58. Äter drygt 20 kilo per dygn ibland 25. Inget kraftfoder bara selen 1 gång i veckan. Står sig fint på detta. Smbrp 1012 och mj 138 per dygn (mer än dubbelt mot uträknat behov) men då får man också räkna med att hon förmodligen inte har samma förmåga att ta upp näring som en yngre häst.

Senast ändrad av en moderator:

Mitt svårfödda åbäke har fri tillgång på ensilage, kvot 9,5 på det ute och 10,5 på det inne (det är lite blötare det som är inne...)

Sen äter hon 2 stora "kraft" mått med kornkross, 1 likdant mått med helhavre, 1 dl soja samt betfor, mineraler och vitaminer.

Hon är dräktig i 6 månaden, dock är hon FET som en tunna nu men det skyller jag på bebisen :love:
Gärna för mig att hon är fet :D
Den mer lättfödda står på fri tillgång på samma ensilage och får 1 "kraft" mått korn kross och ½ med helhavre + betfor, mineraler och vitaminer.

svarar alla. tack så mkt för era svar men nu ser jag att alla använder olika mat till hästarna. vad är bäst ?. hon va till en foderförsäljare igår och dom tyckte att hon skulle ha groov till hästen också.

Hästen i fråga är en varmblods kille på 12 år rids regelbundet men ej lika mkt på vintern pga att han magrar ut så mkt.

Hade du analys på höet? Jag hade det där problemet på arabvalacken när han var yngre. Öste ihonom mat men han tappade ändå. Vilket inte var så konstigt när jag sen började analysera och insåg vad höet hade för värden. När jag justerade foderstaten och ffa proteinet höll han hullet utan problem (och idag blir han oftast till och me dlite trind)

Min stod länge på Dodson & Horrell Build-Up. Rekommenderar henne att prova det, funkade bra på min i alla fall.

alltid fri tillgång på grov foder av bra kvalite då hällst. sen får min lucern å krafft grov å betfor, samt foder jäst för magen.

min 5 åriga connemara som jag kämpat med att få upp i vikt får följande:

12 kg hö
1 kg st hippolyt nutristar müsli
1 kg krafft lucernpellets
1 mått e-vitamin Equistro

Denna är den kombination som har fungerat bäst på honom och nu behöver man inte skämmas för bengeten längre :D

Min fick 3 kg HippoAlfa och 1 kg lusern, plus 20 kg ensilage och 8 dl betfor. Svårtfött fullblodsto. Är nu utlånad.

Som rubriken lyder vad ger ni era svårfödda hästar för mat ?

min kompis häst rasar i vikt och hull på vintern. han får lusern kornkross b-vitamin och hö. men han håller inte hullet endå. så in med tipps och era foderstater till era svårfödda hästar :):banana:

Ett pelleterat fullfoder som heter Country Mix, utan tillsatser..det enda fodret (och inte svindyrt) som har fungerat för hästar som haft svårt att hålla hull...helt suveränt! Vi spetsar med lite Chevinal vår och höst samt B-vitamin.
:banana:

en fråga! Vad är det för olja ni ger? Raps eller?

Nu vet jag inte riktigt om min pärla hör till kategorin svårfödd eller om hon "bara" är ett typiskt fullblod :D

Hon ligger iaf på 124 MJ och en kvot på 7,5

Käkar:
Fri tillgång till hösilage (6,7 MJ och 40 smrp)
1 kg lusern
1 kg groov 125
0,2 kg soja
0,2 kg betfor

Vi ger linfröolja. Jag har tidigare gett majsolja, men vi tycker att linfröolja har haft bättre effekt på pälsen, det är en trevlig bieffekt!

Lite dyrare, mycket bättre är vår utvärdering.

min 5 åriga connemara som jag kämpat med att få upp i vikt får följande:

12 kg hö
1 kg st hippolyt nutristar müsli
1 kg krafft lucernpellets
1 mått e-vitamin Equistro

Denna är den kombination som har fungerat bäst på honom och nu behöver man inte skämmas för bengeten längre :D

Jag ger oxå nutri star till mitt nyinköpta magra hblsto. Dessutom får hon av hippolyts natur musli som innehåller linfröolja även den. Jag ser bra resultat efter bara två veckor.

Min är svårfödd och oxå varmblodig travhäst i samma ålder. och fri tillgång på analyserat hö är det som funkar bäst för honom.sedan får man lägga till extra krafftfoder om det behövs.
i dagsläget äter min häst ca 16 kg hö + 1 kg luzern och 120g soja och mineraler per dag och det håller han sig jätte fin på.

Fri tillgång på bra grovfoder, lusern och krafft groov har funkat kanon på min magertarm :bow:

har ett sto som inte e så lätt å hålla i hull
hon får:

morgon
3 kg hösilage (jätte bra värden)
1kg mustang orginal (havrefri pellets)
1/4kg mustang müsli (havrefri men med korn)
1/2 kg blötlagd korn
1/4 dl mineraler + 1dl majsolja

lunch
1/2kg mustang orginal
2 kg hö

kvällsmaten e som morgon men med 5 kg hö + att hästen under dagen har fri tillgång på hösilage i hagen

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 184
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 472
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.