Sv: Svårfödda hästar vad ger ni för mat ?
Min häst är inte rent fullblod men till hälften, däremot relativt svårgödd, står på 130 MJ.
Det första är att kolla upp hösilage och hö vad det innehåller. Sedan måste hans kvot smb rp/MJ ligga på minst 7,5 gärna åtta, men inte högre. Ligger den högre behöver han troligtvis använda mer energi til latt bryta ner proteinet så då blir han smal över revnenen, så fort jag sänker proteingivan då men behåller MJ så blir han fin.
Han får nästan fri tillgång på grovfoder; mest hösilage men även några kg hö. Sedan får han 2 kg korn, 1 kg krafft rehab och 3 dl olja samt B-vitamin. Är det lägre proteininnehåll i govfodret får han lucern. Även vetekli fungerar bra till honom. Även krafft groov fungerar bra när det behövs.
Betfor klarar han av att äta utan att det påverkar humöret men han blir nästan smalare av det, vet. hade en teori om att det behövdes mer energi till att spjälka sockret än vad han fick i sig (?).
Det som inte fungerar på honom är Kraffts andra sortiment; plus, grund, ponny, protein m fl. Vet inte varför men de som fungerar för min häst är groov, lusern och rehab. Har inte testat något annat märke då krafft är lättast att få tag på här.
Så det jag ger (sammanfattning) är hörsilage, hö, Krafft Rehab, kornkross, olja och B-vitamin.
Lycka till med din kompis häst!