Svårfödda hästar vad ger ni för mat ?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare eriica-o21
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 949
E

eriica-o21

Som rubriken lyder vad ger ni era svårfödda hästar för mat ?

min kompis häst rasar i vikt och hull på vintern. han får lusern kornkross b-vitamin och hö. men han håller inte hullet endå. så in med tipps och era foderstater till era svårfödda hästar :):banana:

Sv: Svårfödda hästar vad ger ni för mat ?

Hög grovfodergiva är A och O, gärna fri tillgång. Mitt fullblod har i stort sett alltid fri tillgång på grovfoder.I år har vi kanonvärden på hösilaget, så hon får äta hur mkt hon vill.Så får hon några kilo hö också. De år höt/hösilaget har sämre värden får hon mer begränsad mängd, och så fri tillgång i boxen på lusernhack istället. (Men alltid fritt med grovfoder, det bara varierar mellan hösilage,hö och lusern från år till år beroende på innehåll.)

Om jag behöver komplettera ytterligare så får hon kornkross, betfor, Krafft Pluss Grön eller Krafft Rehab som sätter fläsk.

En ide kan ju vara för din kompis att analysera grovfodret så slipper hon dessa "överraskningar" till vintern. Uppenbarligen innehåller fodret inte det han behöver.

Mitt fullblod kräver nästan dubbelt så mycket som tabellerna, 120 mj, kvot 7-8. Eftersom jag vet det så håller jag henne på den nivån och har en häst med jämt fint och samma hull året runt (dock lite rundare första sommarbetsmånaderna).

Senast ändrad:

Fritt hösilage med kvot på minst 7. Sen ger jag gärna en blandning av Hestekraft och Rehab, den kombinationen har jag haft god effekt av i ett flertal fall.

Herrn här får fritt hösilage, i praktiken innebär det att han äter 12 - 13 kg. Han skulle GÄRNA få äta mer.

I övrigt får han 0.8 kg korn, 1.4 kg Krafft Rehab, 1,2 kg Hestekraft och 2 dl olja. (De 'udda' kiloangivelserna är för att det ska vara enkelt omräkningsbart i liter utefter volymvikten). Samt mineraler och fosforbalans. Ger 120 MJ, kvoten ligger på 8,7, men den är hög i hösilaget, jag skulle inte 'dra upp' den över 7.5 om hösilaget hade lägre.

Kanske inte så mycket frågan om utan hur mycket.
Riktigt svårfödda hästar ger jag fri tillgång på grovfoder + fritillgång på lusern. Vilket sedan beroende på individen och värdena på grovfodret kompletteras med kraftfoder. I år passar havre + mineralfoder och lite melass bra som komplement till grovfodret hos mig. Förra året var det Gains Optigro året innan D & H Stud Balanser och havre.

Min häst är inte rent fullblod men till hälften, däremot relativt svårgödd, står på 130 MJ.
Det första är att kolla upp hösilage och hö vad det innehåller. Sedan måste hans kvot smb rp/MJ ligga på minst 7,5 gärna åtta, men inte högre. Ligger den högre behöver han troligtvis använda mer energi til latt bryta ner proteinet så då blir han smal över revnenen, så fort jag sänker proteingivan då men behåller MJ så blir han fin.
Han får nästan fri tillgång på grovfoder; mest hösilage men även några kg hö. Sedan får han 2 kg korn, 1 kg krafft rehab och 3 dl olja samt B-vitamin. Är det lägre proteininnehåll i govfodret får han lucern. Även vetekli fungerar bra till honom. Även krafft groov fungerar bra när det behövs.

Betfor klarar han av att äta utan att det påverkar humöret men han blir nästan smalare av det, vet. hade en teori om att det behövdes mer energi till att spjälka sockret än vad han fick i sig (?).
Det som inte fungerar på honom är Kraffts andra sortiment; plus, grund, ponny, protein m fl. Vet inte varför men de som fungerar för min häst är groov, lusern och rehab. Har inte testat något annat märke då krafft är lättast att få tag på här.

Så det jag ger (sammanfattning) är hörsilage, hö, Krafft Rehab, kornkross, olja och B-vitamin.

Lycka till med din kompis häst!

min svår födda arab hingst får
12 kg blött hösilage (han äter ej hö eller torrt hösilage då det är för jobbigt att tugga när ha är snart 28 år gammal)
4 kg lucern pellets
3 kg krafft grov
5 dl betfor (torrt) som blandas
Kalk
Foder jäst
Fiber plex (för magen ska hålla sig bra)
vitaminer

detta får min pålle som är super svår att hålla i hull då han mat strejkar vid minsta annorlunda grej som händer med maten. denna maten är så uppdelad på 3-4 givor

Mer mat får min häst om hon faller ur.
Maten beror på hur höanalysen ser ut men mer mat funkar alltid.

Min något svårfödda gubbe får: hö (fri tillgång inne), lusernstrå, edel avel, havre, betfor och vetekli.

Men Lyrik, om inte din herre blivit det på senheten, så MJ-mässigt är han inte svårfödd, även om det blir mycket mat när höet inte har så bra värden?

Han har blivit svårfödd de senaste åren, är ju 26 år.
Sen att förra stallet hade skithö med urdåliga värden, hjälper ju inte det hela.
Är nu i normalhull, varken för tjock eller smal.

Har ingen analys på höet tyvärr, eftersom ingen i nya stallet är intresserad eller bryr sig om det.
Ska skicka det på analys så fort ekonomin tillåter det, är urdålig just nu pga sjukskrivning och annat elände. Dessutom får vi ett nytt lass hö i januari, visserligen från samma bonde, men kanske inte samma fält.
Förra stallets höet hade en en kvot på 2.72 om jag minns rätt...:(

Min svårfödda gammling d-ponny hade fri tillgång till stråfoder (någorlunda normala världen)
1,5 kg havre
3 dl betfor
0,5 kg kornkross
1,5 dl matolja
0,5 kg musli
1 dl minderaler
25 ml chevinal plus

Han går inte på detta nu men fick de tidigare då han föll ut.
Matoljan gjorde undervärk :)

Han rids då bara ca 3 ggr/veckan lätt arbete så han förlorar inte så mycket energi på det.

Hippo Alfa och lusern (när kräsne herrn kan tänka sig lusern vill säga). En skvätt olja på det (ungefär en dl, det är främst protein som är problem)

Vill INTE fodra med för mycket stärkelse när jag tvingas fodra stora mängder kraftfoder, håller mig därför från rena spannmål.

svarar alla. tack så mkt för era svar men nu ser jag att alla använder olika mat till hästarna. vad är bäst ?. hon va till en foderförsäljare igår och dom tyckte att hon skulle ha groov till hästen också.

Hästen i fråga är en varmblods kille på 12 år rids regelbundet men ej lika mkt på vintern pga att han magrar ut så mkt.

Har man problem med hästens hull tycker jag man ska utreda varför. Det är ju ett rätt allvarligt problem om det påverkar hästens användbarhet (tycker jag).

Första steget (för mig) är att räkna ut vad hästen står på idag. D v s man tar foderstaten och analysvärden, räknar på hur mycket hästen får i sig. Är det i balans? Är det tillräckligt?

Om något behöver justeras gör jag det, sedan väntar jag tre veckor. Under den tiden får det inte bli värre. Blir det bättre utgår jag från att det varit för lite mat/fel balans.

Blir det INTE bättre är det bara att börja med träckprov (mask), tänder och slutligen en runda till klinik för att utreda medicinska orsaker.

Att prova sig fram hej vilt tror jag inte på, det blir bara dyrare i längden. Och mindre bra för hästen också, som ju inte får hjälp.

Fungerar det inte att ge mer av den maten han redan får?
Det finns inga "mirakelfoder" och vad som är fel med den foderstat han får nu kan vi här bara försöka gissa.
// Linda

Fri tillgång på grovfoder (har hösilage i år)

Kompletterar med havre och soja till de som behöver.

/M

vi har ökat hans foderstat lusern har gjort hn lite bättre men inte mkt.

till alla:
han magrar endå ur varenda vinter och vetrinär har kollat honom. han hadde inga problem så vi vet inte alls va de kan vara.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 184
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 472
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.