Svårfödd travhäst!

L

Lollo_ok

Jag har stora bekymmer med hullet på min travhäst. När han kom till mig för ca 2 månader sedan var han mycket mager. 1a månaden gick han upp fint i vikt och muskler, sedan var det stop. Han musklar sig fortfarande helt okej. Men jag får inte bukt med hullet, rebenen sticker fortfarande ut oroveckande mycket :crazy: . Just nu får han (i stort sätt samma foderstat sen han kom):

1kg havre (krossat)
1kg korn (krossat)
ca:2 kg müsli (motsvarar ca 2½kg Kraft Sport i energi protein etc.)
400g vetekli
ca250g betfor
1dl majs olja
Mineraler
3kg hö
Fri tillgång på hösilage ute

Han är i tävlingskondition (trav) och arbetas hårt ca 4dagar/ veckan.

Har avmaskat och raspat tänder. Hästen är blank och pigg.

Vet inte vad jag ska göra!!!!

Sv: Svårfödd travhäst!

Har du tagit träckprov? Om inte hade jag nog börjat med att avskriva den möjligheten. Apoteket och Granngården har färdiga paket som heter Kolla Masken. Smidigt.

I övrigt tycker jag inte att han får så mycket mat med tanke på att han tränar mycket (i tävlingskondition). Dessutom är det många olika fodersorter, jag hade nog faktiskt koncentrerat mig på att få foderstaten i balans med en analys på grovfodret och därefter lämpliga fodermedel.

Träckprovet är analyserat och mask avskrivet. Han får som sagt ca 5kg kraftfoder. Vet inte om jag kan öka så mycket mer. Grovfodret är analyserat med bra värden problemet är att han inte äter i någon större utsträckning. han är kinkig med vad han äter.

Har det inte i huvudet... men det ligger högt över hans (antagna)behov. Lite svårt att veta exakt eftersom jag inte har koll på hur mycket han petar i sig av hösilaget ute.

Lite svårt att hjälpa dig när det är så generellt, å andra sidan får vi inte räkna på specifika foderstater enligt forumreglerna.

Jag har själv räknat till tävlingsaktiv, svårfödd, hårdtränande och STOR travare (ja, till hela stallet, men han var jobbig att få rätt på).

Ta fram lite siffror så får vi titta på det.

Hösilage värden: SMRP 41g/kg Energi 6.5MJ/kg.
Övrigt foder (-oljan): 431g 55MJ (sammanräknat)
Oljan drar upp Energin rejält ca 10MJ/dl har jag för mig (hittade inte de värdena) men tillför nästan inget protein... har inget analysvärde på höt men det är "vanligt" hö. Behöver du värdena foder medel för fodermedel?

Oj, du menar att den går på 55 mj och 431 smrp totalt över dagen? Eller att det är vad hästen får exkl. silaget?

Som riktvärde kan nämnas att jag räknat på över 100 mj för de travhästar jag ställt foderstat åt.

Oj, du menar att den går på 55 mj och 431 smrp totalt över dagen? Eller att det är vad hästen får exkl. silaget?

Som riktvärde kan nämnas att jag räknat på över 100 mj för de travhästar jag ställt foderstat åt.

Det är ekl. hösilage, hö och olja... så han bör hamna en bit över 100MJ/dag... Vet inte exakt hur mycket över eftersom jag inte vet vad han äter under dagen (går ute ca 12h/dag och har fri tillgång på hösilage).

Om du har foderstatsproblem hade jag nog försökt ta reda på ungefär hur mycket som går i hästen under dagen. Går han ensam i hagen kan du ju lägga ut istället och se vad som är kvar. Knivigare om han går med andra...

Kvoten bör ju bli rimligt hög ändå tycker jag. Men tipsar som ovan om vandandehingst-tråden där det kommer lite funderingar.

Tyvärr går hästen med andra hästar så jag har ingen möjlighet att veta hur mycket han äter. Han är som sagt inte så jätte stor i maten (äter knappt upp sina 3kg hö/dag inne)... Men när jag iaktagit honom i hagen står han ofta och tuggar på hösilagebalen.

Har tagit reda på ytterligare väden, en sammanställning:
Kraftfoder (inkl olja):75MJ 470g srp
Hö (inne): 21 MJ 153g srp

Dessutom fri tillgång på hösilage enl. ovan... så jag hamnar strax under 100MJ redan innan jag räknar med det hösilage han stoppar i sig. Fattar inte varför han inte går upp i vikt längre! Muskel ökningen har också avstannat...

Nån som har nått bra tipps? Jag får inte i honom mer foder (fodrar redan kraftfoder 4ggr dag och han äter knappt upp det han får). Nån som har förslag på hur jag ska minska fodervolymen/öka energi och protein intag? (Obs, vill inte börja med hel havre öppen för alla andra förslag).

Övertränad?

Jag hade nog kontaktat veterinär, du har provat allt annat och du märker att utveckligen gått i stå. Ett blodprov kan kanske visa var felet ligger.

Övertränad är han nog inte. Hästen är glad och pigg och har tränat mycket hårdare tidigare perioder (kände hästen innan han blev tok mager pga att han hamnade hos fel mäniskor). Har pratat med tidigare ägare som sa att han var svårfödd och krävde mycket mat.

Blodprov har jag faktiskt oxå tagit fast av helt andra orsaker (misstänkt A2 i granstallet för 3 veckor sedan, vissade sig dock vara falskt alarm).

Så det ända jag kan komma på är mer mat!?

Övertränad?

Jag hade nog kontaktat veterinär, du har provat allt annat och du märker att utveckligen gått i stå. Ett blodprov kan kanske visa var felet ligger.

Hej
Jag har själv galopphästar.
och när dom är i toppträning så är det vanlit att dom inte orkar äta så mkt mat och då drar dom tyvärr ner på grovfodret.
Hade ett sto som var lite svår att hålla i hull hon fick fritillgång på ansilage/hö.havrekross och betfor,mineral 1dl. b-viamin varje dag,e-vitamin för musklerna. och proteinplusmustang och orginalmustang. närjag la till mustang fodret så blev hon fin. hon fick mat 4ggr om dagen. gick själv när gräset kom åt hon inte mkt hö ville inte äta hö alls på morgonen.
Men så du kan kolla upp mustangfodret mkt bra och soja är bra.
Kolla så han inte har magsår det är mktvanligt på hästar speciellt om dom står på mkt kraftfoder och dom är dåliga på att äta grovfoder.
Sen tycker jag nog att han ska komma in ett par tim på dagen och äta sitt kraftfoder i lugn och ro. han får väl kraft fodret 3 ggr om dagen? annars är det inte så konstigt.Lycka till.

Han gav hästen ca 4kg havre +1kg krafft plus +3-4kg hö allternativt 5kg havre+"lite" betfor+3-4kg hö. När den startade =gick hårdare än den gör nu. Känns inte som någon balanserad foderstat... men jag ska kanske byta? *suck*.

Problemet är att hästen aldrig behövts fodras upp från att ha varit mager tidigare...

Hej
Jag har själv galopphästar.
och när dom är i toppträning så är det vanlit att dom inte orkar äta så mkt mat och då drar dom tyvärr ner på grovfodret.
Hade ett sto som var lite svår att hålla i hull hon fick fritillgång på ansilage/hö.havrekross och betfor,mineral 1dl. b-viamin varje dag,e-vitamin för musklerna. och proteinplusmustang och orginalmustang. närjag la till mustang fodret så blev hon fin. hon fick mat 4ggr om dagen. gick själv när gräset kom åt hon inte mkt hö ville inte äta hö alls på morgonen.
Men så du kan kolla upp mustangfodret mkt bra och soja är bra.
Kolla så han inte har magsår det är mktvanligt på hästar speciellt om dom står på mkt kraftfoder och dom är dåliga på att äta grovfoder.
Sen tycker jag nog att han ska komma in ett par tim på dagen och äta sitt kraftfoder i lugn och ro. han får väl kraft fodret 3 ggr om dagen? annars är det inte så konstigt.Lycka till.

Han står redan inne ca 1-2h mitt på dagen (med en kompis som sällskap) och får alltså redan foder 4ggr/dag. Mustang vore kanske nått att prova.

Vad finns det för symptom på magsår? han är som sagt mkt. pig och glad och blank i pälsen.

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 075
T
Foder & Strö Hej hej! Köpte ett fullblodssto för ett par månader sedan och förra ägaren gav henne 3 kg Hippo Grow Alfa/dag + kalk och morötter. Ca...
2
Svar
23
· Visningar
2 869
Senast: Tunnelapa
·
Foder & Strö Min häst har börjat tappa en del hull. Han är fortfarande normal i hullet men jag vill inte att han ska tappa mer, tvärtom så får han...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 280
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Min D ponny har ända sedan i vintras varit smal lite till och från. Hon är väl inte "mager" men hon är smal, och ja vill att hon ska få...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 270
Senast: Camomill_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka