svårfödd fullblod

M

miichee89

Jag har ett fullblod på 7 år.

han var extremt smal när jag köpte han. nu går han på lösdrift med 3 andra hä'star och har fri tillgång på hösilage, tror han äter runt 20 kg om dagen. jag har fått en analys på höt och som det verkar så är det ett bra hö, de ända han ska ha extra av är mineraler, han har även varit skadad och stått sen juli förra året. han har gått upp i vikt men tycker fortfarande han är lite tunn, någon som vet vad jag kan ge han mer eller vad jag ska göra för att få upp han i vikt. han står nu mest men skrittas lite då och då.

Här är analysen på hösilaget:

Torrsubstans 73 %
Smältbart råprotein 35 g/kg foder
Energi 7,6 MJ/kg foder
Kalcium 3,1 g/kg foder
Fosfor 1,2 g/kg foder
Magnesium 1,0 g/kg foder
Kalium 11,9 g/kg foder

tacksam för hjälp! // miichee89

Sv: svårfödd fullblod

Ge han Lusern.

Så jättebra är inte erat grovfoder. Om man nu vill dra kvoter (villket många vill) så ligger erat på 4,6, och man brukar villja sträva efter 6. Fullblod brukar ju generellt ligga ganska högt i näringsvärde, så vad har du lagt din på ? 20 kg ensilage med 73% ts mostavarar ca 17 kg hö. Så han får ju inte i sig direkt 20 kg.

En del hästar har även svårt med hullet på lösdrift. Får hästen äta i fred ? Täckar du honom ?

Har du en bild ?

Vår svårfödda fullblodsvallack går ihop med lösdrifts hästarna = fri tillgång på bra selage men han tas in i box varje natt. Där får han 1kg Rehab + 1kg Lucern + betfor, mineraler, Rapsolja nån dl + så mycket selage han orkar äta (ca 7-8kg) och på morgonen får han 1kg Rehab + betfor + Rapsolja. Han vandrar en hel del när han är ute så vi vill därför att han ska stå inne å vila å äta, därför box på nätterna.
Har honom täckad efter väder så han slipper göra av med energi på att försöka hålla värmen, även på grönbete om det regnar å blåser längre tid, han får även 1kg Rehab + 1kg Lucern + betfor + olja en gång om dagen när han är på bete annars faller han ur direkt. Alla hästar passar inte att gå på lösdrift, kanske kan dom vänja sig efter en tid? Vi har valt att ha våran inne just för att han är så svår att hålla hull på.

Kolla med Gallop gänget och hur deras foderstätt ser utt.
Jag bara vet Fullblods häster behöve mycket kräftfoder för att hålla sig i hul, dom uttnyttja grovfoder rätt dålig.

Fast det är ju inte sant alls ang grovfodret. Du kan ju inte jämföra en högpresterande galopphäst i träning med en hobbyhäst.

Fast det är ju inte sant alls ang grovfodret. Du kan ju inte jämföra en högpresterande galopphäst i träning med en hobbyhäst.
Jag har haft flera fullblod som jag använt i "vanlig" ridning. Alla utom 1 har fått betydligt mer kraftfoder än halvbloden. Vissa har behövt en kvot närmre 10 för att hålla sig fina. Havre, korn, soja, olja, betfor och lusern tillhörde vardagen oavsett värde på analysen av grovfodret.

jag har ett fullblod som är rätt så svårfödd. Hon får fri tillgång till hösilage, både i hagen o i boxen. Det har tyvärr en låg kvot :( Så utöver det så får hon ½l soja, ½ l alfa, 1 dl betforpellets, vitaminer, morötter, samt selen via selevitan.

En kompis till mig är insätt med fulblod, jobbet på Taby och har fulblod.
Törket hö 4 gånger om dagen och om jag minns, 8-10kg kraftfoder :eek:
Hon sa att han mummsa höet, gå på walk-about ett par timmer sen gå mummsa lita till, det bli alltid foder över.

Månge på Gallop siden som har avdänked fulblod som ridhäster, dom borda vet.

Soja, potatisprotein, hippo alfa är tre väldigt bra foder om man vill ha upp sin häst i vikt. Mitt fullblod var odräglig att få upp i vikt för några år sedan. Hon funkar dock inte på hög kvot utan funkar bäst på 6 eller 7. Lusern ratade hon med Hippo alfan åt hon nästan 3 kg av. Blev jätte fin på bara 3 veckor.

Vist vet jag väl att fullblod många gånger kräver mycket, men för den skull går det ju knappast jämföra med galoppen och hobby. Sen kan det vara så många gånger att: många fullblod tillåts många gånger inte varva ned efter galoppen (kan ta sin lilla tid..och då pratar jag inte om veckor eller få månader), många dras med magsår som ex..dock säger jag inte att du har fel i det du säger, men ibland kanske folk pytsar i lite för många ingredienser istället för att koncetrera sig på det lilla, dvs man kanske kan använda sig av ett mer koncetrerat foder i stället för av många tillbehör.

Sen var det ju en som sa att fullblod utnyttjar grovfoder dåligt, varför skulle dom det ? Dom är väl främst en häst som alla andra eller hur, en grovfoderomvandlare med andra ord. Sen att dom råkar vara av en specific ras är ju en annan femma. Men man har ju knappast avlat fram en häst för att den ska vara dålig på att omvandla sin basföda ?

Men man har ju knappast avlat fram en häst för att den ska vara dålig på att omvandla sin basföda ?

Jag tror att det är så att dom fullbloden man köper direkt från banan är vana att få mycket kraftfoder och lite hö.

Jag märkte själv på mitt fullblod att hon hade väldigt svårt att äta hö eller höensilage. Nu får hon dock i sig runt 15-20 kg om dagen. Förut fick jag knappt i henne 8 kg. Det tog bara sju år att få henne äta så mycket.

Sen skulle aldrig jag ge mitt fullblod 8-10 kg kraftfoder om dagen. Det kan inte vara nyttigt någonstans. Det spelar ingen roll hur tunn/smal/vanvårdad häst jag får. Ett bra hö är nyckeln till allt :)

Jag tror att det är så att dom fullbloden man köper direkt från banan är vana att få mycket kraftfoder och lite hö.

Jag märkte själv på mitt fullblod att hon hade väldigt svårt att äta hö eller höensilage. Nu får hon dock i sig runt 15-20 kg om dagen. Förut fick jag knappt i henne 8 kg. Det tog bara sju år att få henne äta så mycket.

Sen skulle aldrig jag ge mitt fullblod 8-10 kg kraftfoder om dagen. Det kan inte vara nyttigt någonstans. Det spelar ingen roll hur tunn/smal/vanvårdad häst jag får. Ett bra hö är nyckeln till allt :)

Fick reda på att dom 8-10kg. var när han gick på bana.
För mig är det otrolig som jag är van vid ändra raser.
När jag kör´d i skogen var jag upp i 6-7kg. bland säd för fjördisen, och då var hon på gott hul.
Visst du har så rätt, ett gott hö är grunden till en frisk o god häst
Jag lämna fullblod till dom som kan. :bow:

Senast ändrad:

När jag kör´d i skogen var jag upp i 6-7kg. bland säd för fjördisen, och då var hon på gott hul.
:

Min mamma har en sambo som har berättat mycket om hur de utfodrade sina hästar i skogen på vintrarna. Jag förstår att dom tog med sig spannmål, var mycket lättare att förvara än en massa höbuntar :). Men dom fick mycket hö morgon och kväll också.

Jag har inte orkat läsa igenom alla svar så vet inte vad ni andra svarat, men mitt gamla fbl var otroligt svårt att få i hull. Han åt helst dessutom inte ströfoder.. Inte förrän 1½ år efter jag köpt honom, då vi bytte stall... Jag räknade ju alltid foderstat, fast fick manipulera en hel del. Man brukar ju säga att en normal ridhäst ska ligga på en smbrp/Mj kvot på 6. Unghästar ngt högre, kanske 7-8. Jag räknade min häst som högpresterande UNGhäst typ... Så ingenting stämde i min beräkning mot vad han gjorde. Han gick som normal hobbyhäst, ca 45 min kanske 5-6 dgr i veckan. nån träning o nån tävling.
Men som sagt, fick räkna honom som elit tävlingshäst och fick använda mig av unghästkvot på ca 8. Inte förrän då gick han upp i vikt...
Om du vill, skicka PM med dom fodersorter du lättast får tag på och analysen så kan jag räkna åt dig :)

Jag ägde honom i tre år innan jag tog bort honom, inte förrän jag, som sagt bytte stall, efter halva tiden och han började äta hö så la han på sig. Foderstaten såg ju lite olika ut beroende på skörd, men han var kräsen dessutom... Men oftast var det ett par kg havre/krafft/hippo, ett par dl sojamjöl och olja. Han vägrade äta luzern och betfor bla!

Min mamma har en sambo som har berättat mycket om hur de utfodrade sina hästar i skogen på vintrarna. Jag förstår att dom tog med sig spannmål, var mycket lättare att förvara än en massa höbuntar :). Men dom fick mycket hö morgon och kväll också.

Jag hade ett jutte säk fullt med hö som jag sätt på och 3kg. havre/korn.
Han fick äta 1tim. på middag. Vi rästed kl.10 och kl.3.
Det var en annan tid, en annan värld.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 552
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 803
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
757
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 968
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31