Svårfångad.

H

_Hannzo_

Min delfoderhäst är svårfångad i hagen. Eller att fånga han går ganska lätt. Han kan gå i väg ibland men är ganska lättlurad på det viset.

men han går med en bit sen fryser han fast och vägrar gå. Sen när man väl får han att gå stannar han igen efter några meter.

Hans ägare har han fått övertaget på.

Någon som har något tips på att få bort detta irriternade beteende?! :bow:

Sv: Svårfångad.

kanske hälsa lite på honom i hagen då och då utan att han behöver följa med ut...?

ja, men det är ju inte då han är svår. det är när man leder han, då fryser han fast o vägrar gå.

Var bestämd och se till att han går med dig, i värsta fall får du väl ta med dig en pisk och peta lite på honom. Det handlar om ledarskap, han bara larvar sig med dig, testar dina gränser.
Öva på att stanna och sätta igång på dina kommandon inte hans.

Jag har använt grimskaftets ände istället för pisken. Men när jag försöker så vet han vad jag ska göra då kastar han sig bakåt.. Jag är bestämd, jag får som jag vill, tillslut. Men han har ju lärt sig eftersom ägaren låter han bestämma.

För övrigt är han världens mysigaste häst. :love:

Du kan ju ha pisken så att han inte ser den och bara peta lite på honom samtidigt som du smackar. Öva mycket. Det är ju som sagt lite svårt om han får göra som han vill med sin ägare men jag tror att det går :)

Jo, jag har ju lätt att få in han jämfört med henne. Så när vi övat ett tag så går det nog bra. Men måste ha tips på HUR jag ska öva. Kan ju inte bara stå där i dra i han. Han är ju trotts allt väldigt mycket starkare än mig.. :smirk:

Gå åt sidan,backa med honom, åt andra sidan.Var besvärlig så inser han till sist att det nog är lättare att gå rakt fram med dig.

Okej, svårledd då :p

Han är även så utanför hagen..

försök rubba honom i sidled, så han måste flytta fötterna....

Jag hade tagit en repgrimma som ger mer tryck över nacken och en longerlina så du kan låta honom hoppa bakåt mm utan att tappa honom eller få armen ryckt ur led.

När han stannar kan du börja med litet tryck i repgrimman och öka på det successivt. Börjar han gå släpp på linan så trycket försvinner med en gång. Funkar det inte med tryck över nacken skulle jag pröva att snabbt springa runt honom så du kommer vid baken och tjoa och vifta lite med händer mm så du liksom flyttar baken på honom, omedelbart när han flyttar sig återgår du till din ledposition och börjar gå. Stannar han lägg på tryck igen och börja om. Om det krävs skulle jag kasta longerlinans ände på baken på honom, utan att släppa den så att man kan linda upp den igen snabbt.

Lite tips att pröva med.

Hej!
Inga piskor på rumpan.. Ledarskapsövningar rätt och slätt är vad jag skulle göra. Stannar han, vänd dig mot baken och driv ändan ifrån dej. Snurra utmanande med grimskaftet mot rumpan, flyttar han på sig; sluta snurra! Se till att kunna driva honom frammåt, runt dej. Fortsätt sedan rakt framåt. I 99 av 100 fall finns det brister i ledarskapet en sådan gång. Använd kroppsspråket i första hand, finns ingen flockledare i hela världen som vinner respekt med hjälp av en piska. Tråkigt när folk tror det :( Där kunskapen tar slut tar våldet vid. Lycka till!

Men ni gör ju framsteg för varje gång tycker jag! Han går ju med dig med lite övertalning, men det blir ju mindre och mindre nu! Han lär sig hela tiden att han inte kan bestämma över dig och att du inte ger efter som ägaren gör ;)

Nej, jag vet. Men kan ju vara bra med tips på hur jag ska få han att sluta hålla på! ;)

Skaffa gärna en bok med en "tränare" vars åsikter du respekterar. Pat Parelli om du gillar hans metoder, Kelly Marks om du gillar henne (personligen tycker jag hon har en sympatisk inställning till hanteringen - vi ska bete oss mot hästen som vi vill att den ska bete sej mot oss bl a) eller Hempfling kanske.
Det är bättre att få en helhetssyn på hur man ska bete sej mot hästar för att få respekt/förtroende och ledarskap än att bara lösa ETT problem eftersom grundfelet kan sitta kvar.

Jag hade själv en häst som dels kunde leka med den som skulle ta in honom genom att gå eller springa undan när man kom nära. När han väl var infångad kunde han sen frysa fast och vägra röra sej. Min gissning är att hästen hade lärt sej att manipulera med människor och just det beteendet kom från början från att hästen blev tränad ganska hårt (travare) och blev anti att tas in och tränas när han hade lite träningsverk eller var öm. Likaså fick man från början inte gå in till honom i boxen igen när man ställt in honom för kvällen utan han vände rumpan till och släppte inte förbi människan.

Box-problemet var lätt löst genom konsekvens, jag tyckte det var väldigt respektlöst av hästen att vända rumpan till så jag sa "nej!" väldigt bestämt och klappade till honom på rumpan från sidan så han vände bort rumpan från mej (jag slog alltså inte hästen utan gjorde det mycket obekvämt för honom att ha den där, petade till rejält i sidan) och då fick han en a-ha upplevelse ungefär som "oj då, fick jag inte göra så?) beteendet försvann efter två gånger ungefär bara genom att visa att jag inte var rädd för hans rumpa. Med en annan häst kanske man hade haft ANLEDNING till att vara rädd för rumpan och då är det inte bra :crazy:

Led-problemet var egentligen inget problem för mej och min syster som hade hästen, jag förföljde honom tills han lessnade och lät sej fångas. Nån gång kunde det ta 20 minuter innan han stannade, andra gågner gick det på en gång. Körde två steg framåt - ett tillbaka metoden på honom. På min nuvarande gör jag bara så att jag förföljer tills han självmant stannar, men då är det inte heller en häst som springer iväg utan bara går i sakta mak.
När hästen väl var infångad körde jag tryck - eftergift metoden alltså göra det obehagligt för hästen att stå kvar och släppa efter så fort hästen tänker börja gå. Gick han inte fastän man la tryck i grimskaftet kunde man ibland få rucka på grimskaftet samtidigt som man drar rejält, allt för att hästen faktiskt ska förstå att det blir mycket obekvämt att stå kvar.
I snitt brukade det ta 2-3 minuter att få tag i honom /leda in men vissa andra (särskilt män av någon konstig anledning) kunde inte få in honom öht. Det gällde alltså för varje person att sätta sina egna regler för hästen som inte respekterade människor så bra.

Hade man lärt in en helhet i det också, fått bra ledarskap och respekt, ja då hade säkert själva hagproblemet blivit enklare.

Gör det gärna till en tradition att låta hästen få komma in och äta hö eller kraftfoder när du tar in den, och ge den gärna en bit morot eller liknande när du tar fast den i hagen så kommer den få en anledning att vilja gå in.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar