Svårfångad

J

jennifer_pn

Har en äldre varmblodsvalack som är helt hopplös att få tag på i hagen.
När man ska gå för att hämta honom börjar han gå till andra änden av hagen, har med mig morötter och kraftfoder i en hink för att locka honom, men oftast hjälper det inte.
Ibland när man lyckas komma nära och ge honom en morotsbit i handen så går det ju att ta tag i honom.

Men hur ska jag göra för att få tag på honom när han bara går iväg?

Häromdagen skulle jag gå till honom enbart för att hälsa och ge morot, han tog moroten men sen gav han ifrån sig ett typiskt "sto ljud", sparkade i luften och sprang därifrån.

Sv: Svårfångad

Min tös var likadan för ett tag sen. Nu kommer hon fram i hagen och det är så skönt! :bow:

Det jag gjorde var att gå mot hästen och när hon gick iväg så vände jag mig och total ignorerade henne tills hon stannade. Då provade jag igen och gjorde likadant ända tills hon tröttnade och lät mig komma fram. Fortsätt ignorera även när du går mot hästen och gå aldrig rakt mot utan lite snett, typ skänkelvikning då blir hästen lite uppmärksam och funderar vad du håller på med också ;)
Sen fick hon lite kraft när vi kom till grinden, INTE tidigare. Det gör hästen mer villig att komma till grinden när du kommer istället för att den ska få belöningen när den gått undan sas.

Tog en vecka för mig och som sagt nu kommer hon bara jag ropar. Så prova det kan funka för dig också :)

Mitt sto va jättejobbigt när jag fick hem henne (hon har lite i bagaget). Nu kan hon få återfall ibland då vi nyss har bytt stall. Antingen går jag å går å går å går efter henne tills hon ger sig, det blir då alltid kortare och kortare tid för varje gång för att hon vet att man är ännu mer envis än vad hon är.

Eller så går jag och låtsas pyssla med nåt annat i hagen och ignorerar henne, då brukar hon bli så nyfiken att hon inte kan hålla sig från att komma fram och kolla va 17 man håller på med. Tur att jag var enda människan i hagen en gång när jag sattoch fulade mig vid en sten och sjöng om min hemliga klubb som hon inte fick va med i när hon kommer smygande :D :angel:

Det ska jag prova. Har inte tänkt på att ge belöningen vid grinden, utan har gett när jag fått tag på honom.
Testade att gå lite snett mot honom idag och han såg rätt fundersam ut :)

Tack för ditt tips! Får hoppas att det funkar för oss också :)

Okej, hur lång tid kunde det ta första gångerna du gick efter henne?
Han är lite tjurskallig och vill helst inte stanna när man går efter, men antar att det bara är att fortsätta ändå :)
Det har jag också provat lite, men han håller sig på avstånd och tittar vad jag gör.
Kanske har för dåligt tålamod helt enkelt?

Haha ja, man får ju ha sina knep, även om vissa är lite mer pinsamma än andra :D

Tack för tipset!

Jag lär in- Kom!

Gör som med hunden. Ha grimskaft på o träna detta. Du kan även träna i boxen, där han har mindre yta.

Troligen har han dålig erfarenhet av vad som händer efter att man har tagit honom.
i hagen-Ge en morot- beröm o släpp sen o gå därifrån.
Ta inte alltid in honom.

Har en liknande. Körde förut obekväm zon och bekväm zon. Bekväm zon är vid mig, och vill han inte vara med mig föser jag ut honom i obekväm zon och låter honom springa.

De lär sig ganska snabbt vart de slipper springa.

jag har samma problem. min polle har perioder ena dagen kommer han fram glad i vågen nästa dag får man jaga honom jag blir lite trött på honom ibland.
jag hoppas att du får bort det men det är inte så lätt.:)

Det lättaste är att börja med att gå ut i hagen och bara vara, gå in ge godis gå ut. Lär hästen att bli mer bekväm med dig, sedan kan du gå ut med grimma fånga in hästen ge godis och släpp ut den igen altenativ gosa lite.
Sedan kan man fortsätta så att vissa dagar går man bara ut och myser och sedan kan man ta ut och hitta p lite roliga saker inte bara hårdträning (:

Pållan får alltid morötter i krubban när hon kommer in det har gjort att jag oftast bara behöver vissla på henne.

Oftast märker man på avstånd om hästen kommer stanna eller inte, vänder den bort huvudet så är det oftast att den tänker gå iväg för att man inte är intressant, har den fortsatt fokus på en så är det troligt att den stannar har jag märkt. Finns ju många olika sätt att hantera ett sånt här problem men det har ju att göra med hur hästen är som individ också. Jag brukar följa efter lugnt på avstånd, tittandes ner i marken. Hur mycket än hästen försöker villa bort mig genom att ta skydd bakom andra hästar så följer jag bara bestämt efter men håller avståndet och respekterar hästen. Den får springa hur mycket den vill, stannar den och antyder att springa igen när jag närmar mig så är jag snabb att mana iväg den. Det gäller att man är före hästen i tänket men också är lugn och har gott om tid. Oftast tröttnar den och acceptera att släppa intill en. Tänk mycket på hur ditt kroppsspråk kan uppfattas, försök se mjuk ut. Och bra som det nämts innan att när du ska träna detta så sätt på grimman när han väl accepterat dig, klappa honom i pannan eller vart han nu gillar och släpp honom och gå. Han lär bli snopen men positiv:). Lycka till

Tycker inte man ska ge hästen godis för att den ska vilja vara med en ;) Min kompis köpte en ponny i sommras, hon var väldigt svårfångade och så. Förra ägaren hade alltid använt godis för att hon skulle gå att ta på enklaset & smidigaste sätt. Så ponnyn gick i väg när man närmade sig om man inte hade godis med sig.. Detta tyckte vare sig min kompis eller jag var bra! Så allt godis försvann!! Så en dag skulle vi gå upp i sommarhagen och hämta henne. Vi kom nära men sen gick hon i väg.. Så sen satt vi oss på en sten och pratade, sjöng lite och fotade hästarna som stog och betade ca 20 meter bort. Till slut kom då ponnyn fram och luktade och hälsade lite på oss som låg i gräset och pratade. Vi hoppade inte på henne och tog henne utan vi gav henne en klapp sen fick hon välja. Hon gick iväg efter någon sekund.

Tillslut tröttnade vi lite på att ligga där i gräset. Så roliga som vi är ville vi få hästarna nyfikna! Så vi ställde oss upp och satt på lite musik på mobilen och dansade till det :rofl: Hästarna kollade lite på oss men inget mer, vi bytte lite låtar för att se om dem hade någon favoritlåt :angel: Vi märkte att dem kom närmare och närmare, det var inte så att hon gick direkt fram till oss, utan hon smög sig närmare. Hon ville inte erkäna att hon var nyfiken (; tillslut stod hon bara en meter framför oss, vi sträckte ut handen och fick klappa henne och hon stod kvar, då fick hon massor av beröm (klappar) och så satte vi på grimman och gick till stallet utan protester! :laugh: Kanske ett lite konstigt sätt att lösa det på men det funka! Efter det gick hon inte iväg, eller hon testade någon gång men inte som förr. Och nu står hon helt stilla och välkomnar en glatt där man kommer!

Jag har hört mycket om metoden att sjasa/fösa undan hästen innan den själv går/springer iväg från en.

Jag tycker det verkar så svårt, tänk om hästen lär sig att man är den som alltid sjasar bort honom/henne, man vill väl inte gå fram till någon som viftar bort en ? Blir inte det förvirrande för hästen?

Jag tvivlar inte på att det funkar, vet att det gör det. Men det är bara jag som inte riktigt förstår logiken i det hela :angel:

Lånar en knapp...

Jag tror man ska tänka på sitt eget kroppspråk när man går mot hästen. När jag går in till mina hästar så kommer dom alltid för att hälsa och gosa lite.

MEN, skulle jag gå rakt fram mot någon häst och stirra på den så skulle de springa iväg direkt. Bättre att närma sig lite försiktigt från sidan och helst inte titta rakt på hästen. Att ha med sig en godisbit att ge som belöning när hästen kommer tycker jag inte är fel, det är faktiskt ett enkelt och bekvämt sätt att ge hästen positiv förstärkning, hästen vet att den gör rätt genom att dn får godisbiten. Sen får man ju se upp så att inte hästen börjar "kräva" godis när som helst, men det brukar inte vara några bekymmer på hästar som är svårfångade, åtminstone inte som jag upplevt det.

/M

Det är en balans i det hela, antyder hästen att han inte tycker att jag är värd att lyssna på eller respektera och bara noschalerar mig genom att vända och gå så låter jag honom gå fast innan han tagit steget. Då är det plötsligt jag som beslöt att jag inte ska "jaga" honom utan att jag säger till honom att gå iväg. Hästar är bekväma och man läser av och studerar hästens tecken på att vilja söka kontakt, visar den intresse så ge den en chans att stanna eller ännu bättre komma till dig och då berömmer man:).

I grund och botten så handlar det om att bygga upp en kommunikation,och vänskap. Räcker inte bara med att hämta hästen, rida och sen släppa den i hagen utan det är så mycket mer anser jag. Busa, lek och ha kul med hästen, släpp alla krav som jag inte gillar att man har på hästar utan tror man kommer längre på att be och ha ett samspel. Det märks tydligt när jag kommer till hagen, de tre unghästar jag dagligen jobbar med, det är de som direkt kommer fram medans resten av hästarna jag inte jobbar med fortsätter att beta:).

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 144
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar