Svårfångad i hagen

K

Kirabell

Vi har en ponny som är mycket svår att fånga i hagen, lyckas man stänga in henne i ett hörn kan det gå att ta henne om inte annat får man ta in hela gänget för att få tag på henne. När hon märker att hon blir kvar själv om hon inte följer med in så stannar hon snällt och vänder upp så man får ta henne. Annars springer hon iväg så fort hon ser grimman och håller 20+ m. i avstånd hela tiden.

Tålamod/mat fungerar inte. Jag har också försökt enligt NH tips att stanna och vända bort, backa ett par m. när hon vänder bort och ska gå iväg, samt att cirkla mig mot henne i sidled men även det utan resultat.

Vad har ni gjort med hästar som är svåra att fånga? Tips?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svårfångad i hagen

Jag har en regel att varje gång jag tar in min häst från hagen ska hon ha godis i krubban så de blir gott o komma in..
Sen har vi haft såna de inte heller fungerat på.. har nog dock inte något bättre förslag :confused:

Finns mer eller mindre elaka metoder för det.

Men en bra början kan ju vara att umgås med hästen i hagen bara för att kela och umgås, inte bara gå ut i hagen när den ska komma in. Många hästar kopplar ihop sin ägare med jobb, har de ingen lust att jobba är det kanske inte så konstigt att de springer då.

Jag löste problemet med en ponny hingst i hagen med att ta in de andra hästarna när det var dags att äta, ingen lunch i hagen.
Sprang han så gick jag genast ut ur hagen och där i från, sprang inte efter och lekte på hans villkor.
Efter ett par dagar slutade han springa och kom direkt.
Men då var det vinter och lite lättare att få honom att vilja komma in.

Mindre snäll metod, tvinga hästen att springa, springa, springa... erbjud hästen att stanna och bli infångad, rör den sig så låt den springa igen tills du säger att den får stanna och försök ta, minsta rörelse från dig så måste den springa igen...

Krävs att du själv har med vatten till dig själv och räkna med att det kan ta tid. Men har förstått att det är effektivt.
Görs bäst i en mindre hage.

Krävs att du själv har med vatten till dig själv och räkna med att det kan ta tid. Men har förstått att det är effektivt.
Görs bäst i en mindre hage.

Det är effektivt. Vi fick göra så ett par gånger och nu är det aldrig några problem:)

Jag håller med om att detta är en mycket bra metod, dock är jag för lat för att tvinga hästen att springa.
Har upptäckt att det räcker med att gå, det viktiga är att inte ge hästen tid att äta och att hålla den i rörelse så mycket som möjligt. Äta = belöning och det bestämmer jag när hästen ska få, tex en morot när man får lov att ta den, det ska vara mysigt att komma.
Hästar är av naturen flyktdjur och vill absolut inte slösa med sin energi eftersom den behövs för att orka fly när fara hotar. Att ständigt hålla hästen i rörelse och inte ge den tid att äta motverkar alltså hästens syfte att spara energi och efter ett tag ger den upp och tycker att det är lättare att bli fångad än att drivas runt.

Ta med vatten och nåt gott för detta kan ta TIMMAR första gången. Men om man är ihärdig och ger sig katten på att fortsätta varje dag så brukar det gå lite fortare att fånga hästen för varje dag. De första dagarna kan vara riktigt sega men ge inte upp för sen går det snabbt fortare och fortare!!

Lycka till

jag gjorde precis så .. för min ponny är svårfångat i hagen .. så när hon inte ville bli intagen så fick hon springa osv ... men då ska stallägaren till mig att jag inte fick göra det för det är taskigt =/ så hmm vad ska jag göra .. jag är 18 år så tycker inte att nån ska behöva säga så till mig för köpte en tränings video på just det här så jag skulle göra det rätt =( .. men men endel tror att dom kan allt och vet va dsom är bäst ... lycka till iaf det här är den bästa metoden får då visar du att det är du som är the boss ;)

trevligast måste väl ändå vara att se till att hästen VILL komma till en- eller? Om man har en bra relation till en häst kommer den utan att tveka. Om man inte har det har man något att jobba på. Har själv en häst som ibland säger nej till att komma in.
Istället för att hålla på att ranta runt så sätter jag mig på huk och väntar. Då kommer den nästan alltid. Att göra något trevligt, oväntat och snällt brukar få hästen att vilja göra något istället för att tvinga den. men det är ju mitt synsätt förstås.

En sån häst finns i stallet där våran står också. Han är 24 år gammal och helt enkelt för smart för oss dumma människor... :mad: :love:
Han vet när han ska in också för kommer man ut i hagen för att hämta/lämna nån annan häst till exempel får man komma fram och klappa lite, även med grimma i handen! Ska man hämta honom drar han sin kos när man är sisådär 10 meter därifrån.

Iallafall, valla in i ett hörn eller bara promenera efter verkar vara det smidigaste. Visst, det tar en j-la tid men det är iallafall inte hästarna som bestämmer. Om man ger dem godis för att de ska komma är det ju hästen som är bossen (vi ger den vår mat). Mycket bättre då med "jag bestämmer att du ska gå tills jag får ta in dig!"
Och som sagt, ut och träna på att gå fram och gosa utan att ta in.

men men endel tror att dom kan allt och vet va dsom är bäst ...

Det stör jag mig på något enormt :mad: när folk kommer och säger till mig vad jag SKA göra och att det dom säger är ALLTID rätt...
Visst, man ska lyssna på andra och lära sig..men kan aldrig JAG få ha rätt någon gång?? Blir så arg!
Sorry att jag pajjade tråden lite :angel:...

Jag har också hästar som är svårfångade i hagen, jag låter dom springa tills dom ger upp (inte så snällt, men det verkar vara det enda som funkar..) dom brukar inte springa så länge utan brukar ge med sig nästan direkt..;)
Brukar också gå in och kela med dom i hagen ibland utan att ta in dom..

Man lar hasten att det ar trevligt att bli infangad. Dvs fangar den och slapper den igen. Ger den en godbit ibland nar man dar den etc etc. Avdramatiserar det hela.

Vill inte hasten komma sa FINE! Skit i den, ignorera den, klappa dom andra hastarna, ge dom andra hastarna godis, nar den svarfangade hasten kommer sa GA darifran!

I 99 fall av 100 kommer nu den hasten tycka nat i stil med VAD FAN! FAR DOM OCH INTE JAG!!!!:mad: NUU JAAAADRAR IDET!!!!!

Gissa OM du kommer bli en intressant typ VARD att halla koll pa.

Min metod funkar bra anvande den bla pa mitt russ som var alldeles omojligt att fanga for de forra agarna. ( Dom jagade honom i tre dar nar vi skulle hamta honom :) ).

Fast jag fangade honom flera ggr pa deras bete INNAN jag erbjod mig att kopa honom...UTAN att agarna visste ett dugg om det.:angel:

Fast det var ju for den goda sakens skull... dom skulle slakta honom och vi raknade med att kopa honom valdigt billigt om dom inte hade en aning om att jag kunde fanga honom och hantera honom.

Han var bara 8 ar da......sedan bodde han hos mig tills han var 32 ar och tio manader.....

( Harligt vad man kan gora med litet rep och en spann med havre :) och kunskap om hur man tar en alldeles omojlig hast).

RIP Bracke- du var en god van!

/KT

Jag försöker vara konsekvent att hästen alltid skall komma fram till mig, åtminstonde de sista stegen. Jag ställer mig t.ex. lite snett bakom hästen och gör "pussljud" så att jag får hans uppmärksamhet.

Lyssnar han på mig så slutar jag. Tappar han intresset så börjar jag låta igen.

När han lärt sig att han slipper mina ljud bara han vänder öronen åt mitt håll så kräver jag istället att han skall vrida hela huvudet.

Men att stå och vrida huvudet är ju jättejobbigt, så han kommer snart på att det är bekvämare att vända sig åt mitt håll. Och då brukar framdelen automatiskt komma lite närmare.

Då flyttar jag mig så att jag är på samma avstånd men återigen lite snett bakom. Det brukar sluta med att hästen står med huvudet i grimman och får lite beröm och kanske en morot om jag kom ihåg att ta med den.

Här är min Figge som jag haft i knappt två månader nu, brukar komma när jag busvisslar även om han står så långt bort i hagen att jag inte ens ser honom :-)

http://www.youtube.com/watch?v=cR3uk82SyMA

Andra hästar som varit HELT sjukt omöjliga att fånga i hagen, och som jag inte haft möjlighet att träna med utan bara behövt få in NU har jag helt enkelt gjort "join up" med i hagen, antingen genom att ställa mig mitt i flocken och jaga hästen i cirklar runt flocken (jobbigt i STORA hagar, underlättar om man kan få med sig flocken upp på en lagom stor kulle t.ex.

Det är en härlig känsla när hästen som nyss var omöjlig att fånga nu följer med lös genom hagen...

Har jag haft hjälp och lite extra stängseltråd och stolpar så har vi avgränsat hagen så att vi fått den svårfångade hästen ensam inom avgränsningen och gjort "join up" där.

Gillar man inte tanken på att jaga runt hästen, kanske för att hagen är olämplig och man tycker att risken är stor att hästen skadar sig, så kan man ju även klickerträna hästen till att komma.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka