Svårfångad häst.

H

Hannzo

Behöver alla tips jag kan få nu!

Han har aldrig varit svårfångad förut.. Men senaste veckorna/månaderna så har han blivit värre & värre. Han går med ett sto. Båda två har varit lättfångade, men hon började krångla för någon månad sedan & vända & gå/springa iväg. Vilket gjorde så hon drog med min häst.

Nu är båda två såhär & jag vet inte hur jag ska göra. :crazy:

Dom behöver bara se att man ska ta in dom, så börjar dom gå iväg. Man får alltså inte komma nära dom.

Kan ta upp mot en halvtimme innan dom ger sig. Blir tokig!!! :crazy:

TIPS?!

Sv: Svårfångad häst.

Vi har en herre som kan var besvärlig och inte vilja komma in, ibland går det inte med vad vi än lockar med även om vi tar bort kompisarna från honom, då är det bra att gå efter honom tills han ger sig och inte orkar springa mer (Man får inte geupp då har dem "vunnit" då tror dem det är ok).

Jag brukar ta med en stor hink med mat eller en morot och om inte han vill komma och smaka så går jag till en annan häst och ger den lite av maten så brukar han också vilja ha så då kommer han. Slänger ett grimmskaft runt halsen om han skulle försöka gå ifrån på engång.

Mitt tips är att gå ut i hagen flera gånger om dagen med lite smek och kel och kanske en godisbit UTAN att fånga honom. Efter ett par dagar kommer han ju inte veta om du ska fånga honom eller bara kela med honom eller hur?;)

Jag håller med Potbellie, gå ut i hagen utan att fånga. Men när du väl fångar, BERÖM klia osv. Gärna lunch direkt i boxen när de kommer in.

Däremot så tycker jag inte ska se det som om hästen försöker vinna, utan att han inte ska lära sig att det går att komma undan.

Ibland så räcker det med att istället för att gå rakt fram så går du i en halv cirkel mot dem, du får alltså gå i en omväg, och sista biten går du lite med kroppen och ansiktet vänt bort från dem. Svårt att förklara, men så att du inte med kroppspråket ber dem flytta sig (bli arg och gå med bestämda steg tex).

dominans kan man använda tillbaka till en dominant häst.
du kan helt enkelt gå in och driva BORT honom FRÅN dig istället. Efter flera ggr kommer han säkert "fråga" får jag komma fram nu?
men om det är en otrygg häst så kan godis och positiv påhälsning från dig vara bra i hagen.. att bara komma in och sätta dig i hagen tills han kommer fram och ge honom godis utan att fånga honom.
PLUS tålamod förstås. Låt det ta lång tid. Kanske flera timmar?

Min förra kunde vara svårfångad, han kunde lätt lägga sig på en volt i galopp runt mig, sen bytte han varv ibland, verkade helnöjd.... så vi bestämde gemensamt att ALLTID ge honom något litet när vi tog in honom, oavsett om han kommit direkt eller var svårfångad. Brukade ge honom vanlig pellets som han även fick som foder. Det hjälpte på honom iallafall =)

Jag provade att vara "dominant".. det hjälpte NADA!! ;)

Jag provade att vara "dominant".. det hjälpte NADA!! ;)

när jag menar dominans så menar jag ett avvaktande dominant sätt som en dominant häst gör mot andra hästar.

jagar undan och sen är "snorkig" o inte vill titta på den ens...

hur menar du?

Ungefär så... jag provade att jaga undan, sen ignorera... han tyckte nog mest jag var fånig ;) Kanske inte lyckades få till det rätt =)

Provade också att sätta mig med ryggen mot honom och bara ignorera o vänta ut... lite nyfiken blev han allt, men kom inte tillräckligt nära för att jag skulle kunna ta honom....

Min lille kuse kan bestämma att vi inte alls ska "träffas" utan han har det mycket bättre tillsammans med sina flickor och jag har ju mycket bättre saker för mig som att fixa hans mat:d
Då börjar den "eviga promenaden", samma takt och inget jäkt men om han skulle stanna och titta på mig tvärnitar jag och vänder mig en smula bort, så fort han tittar bort (käkar gräs, travar bort, galopperar bort mm) så rör jag mig igen.
Brukar gå rätt fort att komma fram och han ser alltid ut som "jamen var det bara du, jag trodde ju det var ett lejon:angel:".
Det brukar dröja rätt länge efter en sån "promenad" innan han tycker det är dags igen.
Jag är ofta ute i hagen och bara umgås för det är så mysigt:love:
Hoppas du får bukt med problemet.

Ungefär så... jag provade att jaga undan, sen ignorera... han tyckte nog mest jag var fånig ;) Kanske inte lyckades få till det rätt =)

Provade också att sätta mig med ryggen mot honom och bara ignorera o vänta ut... lite nyfiken blev han allt, men kom inte tillräckligt nära för att jag skulle kunna ta honom....

försökte du fånga honom?
du kanske skulle shasat iväg honom flera ggr? (bara en tanke)
när jag höll på med mitt förra sto som höll på så här. Så tog det 2 timmar 1a dagen, 1 timme andra dagen.
SEN gick det bra.
Det hände nån gång att hon testade igen, men om jag påminde henne så kom hon fram direkt :D

nej.. jag började med att försöka klappa honom bara, men det var inte intressant...
för hans del fungerade det, som jag skrev innan, med att vi gav honom något gott varje gång vi tog in honom från hagen. Var även noggranna att gå ut o hälsa o ge honom något även när man inte skulle ta in honom. Nu finns inte han mer, så inget att fundera över längre... :cry:

nej.. jag började med att försöka klappa honom bara, men det var inte intressant...
för hans del fungerade det, som jag skrev innan, med att vi gav honom något gott varje gång vi tog in honom från hagen. Var även noggranna att gå ut o hälsa o ge honom något även när man inte skulle ta in honom. Nu finns inte han mer, så inget att fundera över längre... :cry:

tråkigt att höra :(

Gå ut i hagen flera dagar och hälsa , kela med din polle .
Sen ibland kanske ge en liten godis bit ex när han ska in o fixas innan ridnigen .
:)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 275
Senast: Cattis_E
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 941
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar