Svårfångad häst!

Madde_padde

Trådstartare
blir tokig idag har ja jagat min herre 50 minuter i hagen utan vidare resultat....han vägradek omma in, kommer rellativt när men drar sen iväg och bockar å flyger och far...
Dessutom är hans två hagkompisar mycke högre än honom i rang och mycke mer umgängessugna....så jäkla irriterande! hur gör man:confused:

till saken hör att detta är tredje gången han har vart svårfångad sen ja fick honom..och alla dessa gånger har han stått/inte kommit in på två dar innan..är de bara slumpen eller är de så att de faktiskt kan vara därför?
Tyvärr jobbar jag så illa att de blir så här ibland.

Nån som har några ideer?Hagkompisaran är så jäkla dryga dessutom känner dom doften av någe godis överhuvetaget är dom plåster sen :smirk:

Sv: Svårfångad häst!

Tja jag vet ju inte hur er situation i övrigt ser ut. Men så här gör jag och båda mina kommer glatt springande när jag kommer.

Går ofta ut i hagen bara för att kela. Kliar och pysslar med dem. Lyfter fötter och lär dem att acceptera att jag är med dem när de är lösa.

Ser till att hagkompisarna lär sig att jag har rätt att köra bort dem. Kör utan pardon bort hagkompisarna ibland så att de lär sig att jag har rätt att göra så. Ser också till att mina inser att jag har rätt att gå ifrån dem i hagen och kela lite med någon av hagkompisarna. Då får alla hästarna i hagen lära sig att jag har rätt att bestämma över dem.

Tar in hästarna inte bara när de ska ridas utan även för att ge dem lite extrafoder när det behövs, och ibland bara för att klia och pyssla med dem. Då tycker de inte att det är något negativt när jag kommer med grimman.

Varför skulle det vara negativt och komma med grimman.
Jag vet inte men jag börjar undra om inte detta problem har med hästraser att göra? De människor som som håller på med ridhästraser är de som uteslutande har detta problem.
Själv håller jag på med travare och känner massor av travfolk och att det skulle vara svårt och få in travarna från hagen har jag aldrig hört.
TS
Om nu hästkompisarna kommer fram, varför inte ta in dem, då kanske din ochså vill komma in?
gulan

jag hade också detta problemet för någon måndas sedan...fick jaga henne i 2 timmar o tillslut var jag tvungen att hänga i hennes ena framben för att överhuvud taget komma i närheten o få stopp på henne :devil: detta var för att jag en period bara hade kommit o ridit henne o sen släppt ut henne..inte pysslat me henne så mkt. så under några dagar bara gick jag ut o matade henne me morötter o klappade o kelade me henne, och nu kommer hon springande och möter mig så fort hon ser mig :banana:

Så här gjorde jag, efter tips från NH:
Vår shettisvalack vägrade att låta sig tas i hagen. Han har vuxit upp på lösdrift i en hingstflock och har stark integritet och läser signaler mycket bra.
När jag närmade mig med grimman gick han förstås bort från mig. Jag gick lugnt efter honom, så sakta att jag inte var närmare än att han skrittade.
Efter ett tag saktade han av och tittade på mig.
Då stannade jag och backade ett steg. Det gäller att vara med på noterna så snart hästen saktar av det minsta och vänder örat mot en, eller hela huvudet.
Jag gick fram några steg, han gick bort från mig. Samma sak igen: Jag gick efter honom tills han saktade av, då stannade jag och backade.
Efter några gånger stannade han och tittade på mig. Jag backade. Gick fram några steg, han gick iväg. Fortsatte efter honom, han stannade och lät mig gå några steg emot honom.
När detta hade pågått ett tag kunde jag gå ända fram till honom och ta honom, lugnt och utan bråk.
Därefter gjorde jag så många, många gånger, både med honom och andra hästar som har varit svårfångade.
Det gäller att ha tid och tålamod och vara mycket observant på hästens signaler, alltså när den saktar av och vänder örat eller huvudet mot en.
Lycka till!

Fast när du gick där efter hästen/hästarna......undrade du inte hela tiden varför går den bort från mig?
Själv skulle jag må dåligt av att hästarna väljer att gå bort från mig.
gulan

har du oxå en svårfångad häst.. välkommen i klubben..

Min hbl valack har vart svår fångad sen födseln, har själv haft han nästan 3 år.

Just nu rider ja inte han pga graviditet, men de dagar ja inte rider, så får ja klappa kela m han osv... han e som en hund i hagen i vanliga fall... förutom när ridkläderna åker på... då brallar han runt i hagen ca 15 min innan han blir less o kommer själv fram till mig... han e inte rädd utan allmänt busig... de går inte att muta m mat, ta in mina andra 2 hästar (som e översociala) utan bara vänta ut han... men han kommer alltid till slut.. precis som om han säger, aja nu har ja rastat av mig.... han e super snäll o cool i vanliga fall...
fast regnar de ute el blåser mkt... då vill han komma in, då kommer han till grinden o väntar...
men kommer de villt främmande människor i hagen, då e han puts väck!

Har haft lite svårt m o hitta skötare åt han, pga "hagproblemet", men nu har ja en tjej som har tålamod som heter duga att vänta ut han...

Att hästen går bort från mig- är det inte det hela tråden handlar om?? Den handlar ju om hästar som är svårfångade!:confused:
Det jag ville få fram är att hästen till slut väljer att stanna och låta dig komma fram! Att den har accepterat att du kommer där med grimman och vill fånga den, trots att den hur lätt som helst kan springa ifrån dig och låta dig stå där svärande igen.....
Idealet är förstås en häst som glatt kommer och möter dig i hagen och nästan stoppar huvudet i grimman självmant, och av mina sju hästar är det sex som gör så. Sheettisvalacken måste jag fortfarande ofta köra proceduren med. Innan jag kom på hur jag skulle göra med honom var det att lina in honom i ett hörn av hagen som gällde, och det är definitivt inte roligt!

Tja för att om man alltid bara kommer med grimman när hästen måste arbeta kan den ibland tycka att det känns lite lagom skojigt kanske? Alla hästar kanske inte går till jobbet med ett leende på läpparna precis som att jag - fast jag gillar mitt jobb - inte direkt jublar när väckarklockan ringer på morgnarna.

Har han haft några "problem" eller liknande under de gånger han inte velat bli infångad? De flesta gånger någon häst här inte vill komma in så beror det på oroligheter, smärta mm.

-En av hästarna vägrade komma in ett par dagar då det var oroligheter i flocken, hon var den lägsta hästen och den nya hästen i flocken kunde hon ranga över. Hon ville reda ut den situationen innan helt enkelt.
-En annan ville inte komma in för att hon mådde psykiskt dåligt.
-Min ville inte komma in för att hon hade ont i ryggen vid ett tillfälle, var alltför uttråkad vid ett annat och var halt vid en tredje gång. Även den gången hon inte hade någon riktig vän ville hon inte komma in. Som värst kunde det ta 1h att fånga in henne.
-Eller så har hon testat.

Så jag tror på att det alltid finns någon bakomliggande orsak. Ju mer vi har tänkt på varför hon inte velat komma in, ju mer saker ploppar upp.

Jaga bort honom om du börjar få de vibbarna att han kommer att dra. Så att det är du som bestämmer att han ska bort, att han inte är tillåten att komma närmre, där kommer du i överläge. Ha ögonkontakt med honom hela tiden du motar bort honom, när du tillåter honom att komma till dig, sänk blicken mot bogen och visa med kroppen att han får komma till dig.

Kan tillägga att min nu kommer springande ibland och är mycket positiv till att vara med mig.

Varje gång du går in i hagen, ska du ta in honom då? Skriver som någon gjorde tidigare, gå bara in och prata med honom eller med de andra hästarna.

Sluddrigt inlägg ;)

Jag vet inte men jag börjar undra om inte detta problem har med hästraser att göra? De människor som som håller på med ridhästraser är de som uteslutande har detta problem.
Själv håller jag på med travare och känner massor av travfolk och att det skulle vara svårt och få in travarna från hagen har jag aldrig hört.
TS
Om nu hästkompisarna kommer fram, varför inte ta in dem, då kanske din ochså vill komma in?
gulan

De är en travare jag har :angel: han är bara ridtränad i lite drygt en månad

och jag VET att de finns travare som oxå är såhär som travtränas..har jobbat med sånna medo ch vart me om problemet..:smirk:

Så här gjorde jag, efter tips från NH:
Vår shettisvalack vägrade att låta sig tas i hagen. Han har vuxit upp på lösdrift i en hingstflock och har stark integritet och läser signaler mycket bra.
När jag närmade mig med grimman gick han förstås bort från mig. Jag gick lugnt efter honom, så sakta att jag inte var närmare än att han skrittade.
Efter ett tag saktade han av och tittade på mig.
Då stannade jag och backade ett steg. Det gäller att vara med på noterna så snart hästen saktar av det minsta och vänder örat mot en, eller hela huvudet.
Jag gick fram några steg, han gick bort från mig. Samma sak igen: Jag gick efter honom tills han saktade av, då stannade jag och backade.
Efter några gånger stannade han och tittade på mig. Jag backade. Gick fram några steg, han gick iväg. Fortsatte efter honom, han stannade och lät mig gå några steg emot honom.
När detta hade pågått ett tag kunde jag gå ända fram till honom och ta honom, lugnt och utan bråk.
Därefter gjorde jag så många, många gånger, både med honom och andra hästar som har varit svårfångade.
Det gäller att ha tid och tålamod och vara mycket observant på hästens signaler, alltså när den saktar av och vänder örat eller huvudet mot en.
Lycka till!

Låter rätt bra faktiskt! ska testa detta!
idag gick de faktiskt bättre tog mig bara 25 minuter :smirk: Då gosa ja me de andra och stog me ryggen mot min herre...då när han ahr brallat klart kom han faktiskt fram till mig..!

Har samma problem som dig för stunden, han blev sådan efter att hovslagaren varit hemma, vilket han hatar, bruka göra som så att jag lägger all min uppmärksamhet på den andra hästen tills han kommer fram å ska kolla, då ger jag honom en gobit sedan åter klappa på kompisen tills han buffar lite då får han massa beröm, godis sen grimma på.

Cornelias sätt har varigt effektivt på många svårhämtade hästar jag träffat och det finns inte en enda det inte fungerat på.

Men som sagt, om hästen är svårhämtad finns det en anledning och om man aldrig kommer på vad den anledningen är så är det svårt att få en permanent lösning på problemet. Klämmer sadeln? Gör vi bara tråkiga övningar? Försöker hästen ta över? Är hästen ledaren?

Målet är väl ädå att hästen ska VILJA vara med oss när vi ber dom, att dom ska VILJA göra som vi vill, att dom ska VILJA göra sitt bästa?

Att lösa problemet med godsaker tycker jag bara är en fånig genväg som hästen snart klurar ut - för dom är inte dumma ;)

Min häst var så mot alla människor förut. Han har blivit illa behandlad i sitt förra hem, och var totalt osocial. Jag körde jättemkt horsemanship när jag väl fått in honom, och ibland gick det jättebra att hämta honom efter det.. Så kör mkt NH med honom, så går det säkert bra. Du får hans respekt och du blir hans ledare!

En NH-lek jag använde mig mkt av!
Först driver man runt hästen i paddock/rundkorall i skritt, trav och galopp. DU ska bestämma tempot. När hästen sänker huvudet, slickar sig om munnen eller liknande, slappnar den av och du slutar driva. Klasse, min häst, stannade efter något varv och tittade på mig. Alltså frågar han ledaren 'vad ska jag göra nu?' Så jag gick fram och klappade honom, sen gick jag in till mitten och drev jag iväg honom igen. Nu tog det inte lång tid innan han slickade sig igen, så jag lade ner spöet och tittade bort från honom. Då stannade han efter ½ varv och började gå mot mig, jag kliade honom och drev honom en sista gång. Då sänkte han huvudet direkt, jag slutade driva, och han stannade.. Jag gick fram till honom, kliade honom och sen vände jag mig om och började gå. Han följde efter, gjorde volter, vände och travade. Jag fick hans respekt på bara 10 minuter!
Alltså: När man klappat/kliat dom, går man in i mitten innan man driver, och om hästen redan då följer så driver man inte utan går i volter, vänder, travar m.m. Och när hästen slappnar av (slickar, tuggar eller vad den nu gör) så släpper man pisken eller vad man nu har och vänder sig bort från hästen.

Men tänk på att alla hästar inte gör det här på en gång, träna max i 15 minuter för det är uttröttande. Prova igen och igen, det här var min 3:e gång!

Min gammeltant är lite svår emellan åt. Vissa gånger kommer hon glatt fram men andra gånger så vill hon inte följa med in.

Om hon går iväg när jag kommer så försöker jag skilja ut eller bort henne från de andra hästarna. Om hon stannar men ändå inte låter mig komma nära så föser jag iväg henne och tillåter henne inte att beta. Jag går efter och gör likadant tills hon slutar gå iväg från mig.
Hon tröttnar på att hela tiden få gå och förstår att jag inte tänker ge upp.
Sen jag började med detta så har det hänt nån enstaka gång bara.

Det där har jag läst förut och även provat och när min häst ser mig "backa" så drar han en suck av lättnad och börjar äta gräs :rofl:

Min springer runt på rent bus, han tror att det är någon sorts kul lek med mig, jag ser det på hans ansiktsuttryck. Han är vacker och härlig att se på men det blir lite frustrerande. :smirk: Jag brukar lösa det med att ha en hink i handen med en morotsbit i, då blir det tvärnit för att han måste kolla om jag har nåt - morot slår ut bus - och då haffar jag honom och berömmer så får han moroten.

Jag vet att man inte "ska" muta hästarna, men vaddå, livet har tillräckligt med utmaningar ändå. Dom flesta i mitt stall har med sig en morot till hagen, en har t o m med sig till alla hästar i en hage :D

Min gammeltant är lite svår emellan åt. Vissa gånger kommer hon glatt fram men andra gånger så vill hon inte följa med in.

Om hon går iväg när jag kommer så försöker jag skilja ut eller bort henne från de andra hästarna. Om hon stannar men ändå inte låter mig komma nära så föser jag iväg henne och tillåter henne inte att beta. Jag går efter och gör likadant tills hon slutar gå iväg från mig.
Hon tröttnar på att hela tiden få gå och förstår att jag inte tänker ge upp.
Sen jag började med detta så har det hänt nån enstaka gång bara.

Så här har jag också gjort och fått jättebra resultat. Genom att driva hästen befäster man sitt ledarskap. (Så gör ledarstoet i vildhästflocken). En häst med lägre rang kan aldrig driva en med högre rang. Det gäller att vara observant på hästens signaler när den accepterat det man gör. När hästen vänder innerörat mot en och tar kontakt är det dags att sluta driva, sänka "garden" och öppna upp för hästen att komma fram till en. Känns helt otroligt när det fungerar. Tar olika lång tid beroende på hästens rang.

Varför jagar du din häst?

Jag förstår MYCKET väl om det är frustrerande för dig att inte få in din häst när du vill, men jag är också övertygad om att du aldrig lär vinna (lyckas fånga hästen) om den inte själv har lust. Att lura den gör det bara svårare för varje gång och hästen blir allt bättre på att undkomma!

Vissa av tipsen som du har fått kan säkert funka, tycker de låter lite spännande. Har själv ett sto som har bråkat med mig, hon går/sticker om man kommer fram och har en grimma. En kompis ville lura henne eller jaga henne, men jag tror inte på sånt, människan är aldrig snabbare än en häst...

Istället tycker jag att du ska tänka på om det finns något din häst skulle ogilla mycket? För mitt stos del blev det att hon HATAR att vara ensam. Hennes två hagkompisar är lätta och ta. Jag går ut och sätter på dessa grimmor. Sen erbjuder jag henne grimman, vilket hon givetvis inte ville gå med på, utan gick sin väg. Jag struntade i henne, tog de andra och gick. Hon blir ensam kvar i hagen, börjar skrika och ha sig, trava runt runt runt av stress. När de andra hästarna är flyttade återvänder jag till hagen.

Då kommer jag med grimman väl synlig. Hon vill till kompisarna - men kan bara komma dit om hon accepterar mig och grimman. Första gångerna fick jag stå där och vänta i 10-15 min, men till slut gav hon upp och kom fram, helt frivilligt. Då sätter jag på grimman och hon får gå efter sina kompisar. Att återförenas med flocken är ju också en mycket bra belöning.

Efter två veckor, ungefär nu, så kommer hon OFTAST fram direkt. Det händer att jag får gå ifrån henne med kompisarna, men då kommer hon alltid genast och tar på sig grimman när jag kommer tillbaka!

Så mitt tips är att du hittar något som din häst inte vill, alternativt verkligen vill, och därefter ser till att den utsätts för det den inte vill / erbjuds det den vill, när den vägrar komma/ när den kommer direkt.

blir tokig idag har ja jagat min herre 50 minuter i hagen utan vidare resultat....

Det är kanske där problemet ligger... Du ska inte jaga honom, han ska komma till dig, eller åtminstone stå kvar om du närmar dig.
Om du sätter dig på en sten eller nåt i hagen och verkar helt ointressant och ointresserad så kommer de nog snart fram. Men bara för att han kommer fram så ska du inte haffa honom på en gång. Klappa om honom och gå sedan ut ur hagen igen. Sen kanske du ska göra så lite då och då utan att ta in honom varje gång. För om du bara är i hagen de gånger du ska hämta honom så lär han sig snart det och vill inte komma i närheten.
Men man måste ha lite tålamod, du kanske ska ta med dig något att läsa när du sitter där i hagen och väntar ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: Freazer
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 844
Senast: Linda_A
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 561
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka