Svårfångad häst!

T

TovaTut

Hallå där!
Rider en häst just nu som kan vara svår att fånga i hagen. När jag kommer för att ta in henne i stallet och ut å rida så springer hon ibland iväg. Otroligt irreterande! Vad ska jag göra?? Har Du något tips på detta problem??:crazy:

Sv: Svårfångad häst!

gå in i hagen utan att du egentligen ska hämta henne och klappa lite och ge henne godis,, då vet hon att det inte alltid är ridning som gäller när du kommer..

Min gamla häst körde den stilen med mig i början och även nu av och till. Jag provade med allt! Kela med honom i hagen, borsta honom i hagen, ge godis i hagen, osv. Men han visste alltid när det var fångningsdags, fast jag inte tog med mig något grimmskaft eller annat som kunnat avslöja mig! Så till slut blev jag förbannad... Jag kastade mig efter honom och sprang som en dåre fram och tillbaka i hagen, tills jag efter 20-30 minuter till sist fick tag i honom. Då var jag helt darrig i benen efter alla spurter och orkade inte rida, så jag borstade honom och släppte in honom i hagen igen. Nästa gång gjorde jag likadant direkt och sedan fattade han att han kunde smita undan hur mycket han orkade, men jag skulle ändå alltid få tag på honom. Nu för tiden kommer han när jag ropar på honom i hagen, men ibland blir han busig och vill leka tafatt som i "gamla" tider. Då spurtar han järnet och blir besviken om jag inte hänger på. Vänder jag och går kommer han efter! :smirk:

Å så det funkar tillsist iaf! Blev också riktigt förbannad en gång och sprang efter henne enda tills hon inte orkade mer, som tur är så har ja änsålänge bättre kondis än henne.:smirk: Men vad bra, då är det bara att ha tålamod så fattar hon efter ett tag! Tack så mycket!:banana:

Hallå där!
Rider en häst just nu som kan vara svår att fånga i hagen. När jag kommer för att ta in henne i stallet och ut å rida så springer hon ibland iväg. Otroligt irreterande! Vad ska jag göra?? Har Du något tips på detta problem??:crazy:

Tycker inte att du ska muta hästen med godis eller jaga henne! Hon ska ju inte belönas på något vis för detta beteende, det är du som är boss och sätter villkoren. Vet ju inte hela bakgrundshistorien om hon på något vis upplevt ett obehag vid intag eller om det är rena dumheterna. Om det är det senare så ska hon känna att det blir trist i hagen om hon inte kommer. Ett bra sätt är (om det funkar med ev. andra hästar) är att helt sonika ta in alla utom henne. Ge henne EN chans att komma först och går inte det så ta in kompisarna och låt henne vara själv en halvtimme eller så, snopen lär hon bli. :eek:

Prova sedan en gång till och kommer hon inte så gå därifrån direkt, det här sättet kräver tålamod men jag lovar att håller man ut så är det väldigt effektivt! :banana: Den gången som hon kommer fram till dig och låter sig fångas så kan hon få något gott och en klapp. Och skulle hon mot förmodan nästa gång köra samma visa....ja, då gör du åxå det. ;)

Har haft en häst inhyrd för många år sedan som gjorde så här med sina ägare. Tog hand om hästen en gång när ägarna var borta och hade varken tid eller lust att tramsa runt. Jag hade ju möjlighet att lämna hästen i flera timmar och sedan gå ut. Klockan elva på kvällen var det bara att plocka in en mycket ödmjuk pålle som sedan tänkte sig för MYCKET noga innan den vägrade att gå in från hagen. ;)

Lycka till med dina försök, Kicki :)

"Mitt" fullblod fick sig en släng av svårfångenhet förra helgen, mycket irriterande. Försökte gå efter henne först, tills hon själv gick in i ett hörn typ, för där brukar hon ge upp, men icke, hon vände om o rusade förbi. Så då blev jag förbannad o sket i henne, o satte mig ner på marken o började pilla med gruset.. Efter 5 min hade jag den ranglägsta hästen som kom o buffade, snusade o undersökte ettt tag. När den gått vidare kom snart fjolårsfölet som vart VÄLDIGT intresserad. Och, hippsom happ har jag ett väldigt skamset fullblod brevid mig som fått svälja stoltheten och ge efter för nyfikenheten. Tog kanske en kvart från det att jag satte mig tills dess att jag fick tag på henne.
Om du har gräshage, o häst som är mycket förtjust i mat är det kanske ingen bra ide, men de flesta hästar brukar vara alltför nyfikna för att kunna ignorera en!

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
338
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 513
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar