Svårfångad häst!

S

sorina

Jag har ett sto som ibland kan våra MYCKET svårfångad i hagen, särskilt om de nyligen ätit upp höt och hon då antagligen är mätt! Hon börjar sakta gå så fort hon ser mig och sen är det katt&råtta lek, så fort hon är inom räckhåll så sticker hon igen! Har börjat ta med "mutor" (tex äpplen el morötter) till henne men det känns egentligen fel, ska det verkligen behövas? Är hon så trött på mig eller vad?
 
Sv: Svårfångad häst!

Problemet är troligtvis att hon inte ser dig som en ledare. Min ena häst var precis likadan, på sommarbetet var han i princip omöjlig att få tag i. Knappt mutor funkade. Fick tipset att öva på att schasa iväg honom, be honom stanna (proooa) och sen beröm. Övade först mkt i paddocken, sen i hagen. Det är nu aldrig några problem. Försöker han gå iväg så schasar jag iväg honom, ber honom att stanna och sen berömmer.
 
Sv: Svårfångad häst!

Nja, jag vet inte det, har haft henne i 10 år och har inga problem med ledarskapet annars. Det är ju inte varje dag heller och på sommaren när de går ute så kan hon komma galopperande när man ropar, som om hon "saknade" mig!
Dessutom "tar hon hjälp" av kompisarna och ganska snart har man fyra halvtokiga hästar omkring sig!
Största problemet är väl mitt, att jag ofta har ont om tid (har två småbarn) när jag är i stallet, dvs vill inte lägga tiden på att jaga häst.
Har däremot provat att jaga henne en gång när hon var helt omöjlig, det funkade, men den hagen var ju ganska liten och hon gick ensam där just då...
 
Sv: Svårfångad häst!

Det kan ju vara så att hon faktiskt inte riktigt ser dig som ledare, trots att du haft henne i 10 år. De fall jag sett när hästar inte velat låta sig hämtas i hagen har berott på ledarskapsproblem. Trodde inte att det var så för mig och min pålle heller, men efter en del ledarskapsövningar så beter han sig väldigt annorlunda emot mig, jämfört med vad han gjorde innan.
 
Sv: Svårfångad häst!

Hmmm... Kanske kan få be om lite tips om övningar för ledarskap!
Ibland kör vi "följa john", dvs jag går före med slackt grimskaft, hon går efter "bakom ryggen" på mig. Det går ut på att hon ska stanna när jag stannar, gå när jag går, börja springa när jag börjar springa, följa efter när jag byter riktning osv utan att grimskaftet ska sträckas. Har hört att det är något som ingår i "seven games" inom Horsemanship-läran, vet tyvärr inte mer än så om den.
Skulle bli mycket tacksam för tips på fler övningar!:)
Har tyvärr ingen padock att vara i.:cry:
 
Sv: Svårfångad häst!

Jag har ett sto som ibland kan våra MYCKET svårfångad i hagen, särskilt om de nyligen ätit upp höt och hon då antagligen är mätt! Hon börjar sakta gå så fort hon ser mig och sen är det katt&råtta lek, så fort hon är inom räckhåll så sticker hon igen! Har börjat ta med "mutor" (tex äpplen el morötter) till henne men det känns egentligen fel, ska det verkligen behövas? Är hon så trött på mig eller vad?

Det är mutor varje gång för mig. :crazy: :smirk: Jag kommer med grimma + skaft plus en vit bunke och han vet inte vad som finns i bunken, om det är en morotsbit eller ett helt äpple eller två 2st havrekorn, men att det är nånting det vet han och då måste han dit o kolla så står han snällt sen.
Detta kanske är fel enligt konstens alla regler om ledarskap osv men jag har inte tid att tjafsa o springa runt, så jag mutar utan någon som helst skam i kroppen. :banana:
 
Sv: Svårfångad häst!

Jo det funkar ju, på min häst också, men visst skulle du också bli varm i hjärtat om din häst kom när du ropade?!
 
Sv: Svårfångad häst!

Om du bara vill lösa problemet för stunden, d.v.s. få tag på hästen här och nu, så får du fråga någon annan.
Jag gör inte sådant.

Men om du vill lösa problemet en gång för alla och kan tänka dig att lägga ner det arbete som krävs.
Då kan köra "Gå efter hästen" metoden.

Då så går man efter hästen tills att den ger upp.
Obs går - man springer aldrig.
Första gången så kan det ta ett par timmar.
Man fångar då hästen, tar in den i stallet, ger den godis och släpper sedan ut den igen.
Inget mera den dagen.
Nästa gång som man skall fånga hästen så gör man likadant.
Men det brukar ta halva tiden.
Man släpper även den dagen ut hästen efter godiset i stallet.
Tredje gången som man skall ha hästen så tar det ung 20min.
Den här gången kan man rida en liten sväng om man vill.
Sedan så kortas tiden undan för undan.
Det tar mig nu bara någon minut att fånga hästen som det handlar om.

Min svårfångade häst har gått vild på Island och får återfall av Vild och Fri varje vår.
Så då får man ta om det där igen.

Några saker som absolut inte får hända under träningstiden är.
* Om någon annan tar in hästen på annat sätt mellan gångerna som du tränar, så är det kört.
* Om du avbryter, så får du gå dubbelt så länge nästa gång. 4 timmar utan vidare.

Konsekvens är nyckeln till framgång med träning av hästar.
Och att göra färdigt ett moment utan att avbryta.
 
Sv: Svårfångad häst!

Jo det funkar ju, på min häst också, men visst skulle du också bli varm i hjärtat om din häst kom när du ropade?!

Jorå, han gör det även utan bunke och säger hej, men jag vill att han behagar stå kvar en stund medans jag fipplar med grimman som alltid hamnar fel..........han suckar ibland över mig :rofl:
 
Sv: Svårfångad häst!

Vi ger alltid våra hästar mat när de kommit in så det är väll därför som de alltid kommer när vi roppar. Nya hästar lär sig snabbt detta system :)
 
Sv: Svårfångad häst!

Vi ger alltid våra hästar mat när de kommit in så det är väll därför som de alltid kommer när vi roppar. Nya hästar lär sig snabbt detta system :)

Ett ytterst smidigt system tycker jag! :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp