Svårfångad häst!

G

Globlesa

Nu är det så här att min lilla islänning Globban är lite svårfångad i hagen hon vill inte gärna följa med in. Jag har haft henne sedan i maj detta året. Vissa dagar kan jag bara gå rakt fram till henne och hon följer med in, men andra dagar så springer hon bara runt runt och retas med mig.
Jag har försökt med hink, och jag har gömt grimman innanför tröjan. Även om en annan person försöker så gör hon likadant.
Jag sätter mig ner på huk och försöker vänta, det funkar inte, hon genomskådar allt.
En gång tog det upp till 45min innan hon gav sig...och så ska det ju inte vara.
Nu gör jag så att jag bara helt enkelt går efter henne tills hon ger sig och när hon "ger upp" och låter mig komma fram så berömmer jag henne och ger henne morötter.

Kan någon var barmhärtig och hjälpa mig? :confused:
Tack på förhand!
//Emelie
 
Sv: Svårfångad häst!

Hej,

Jag hade samma problem som dig med min islandshäst förut. han gick inte att fånga alls och kom man fram till han vände han baken till. man fick till och med driva in hela flocken i stallet för att ens få in honom dit :(

Det jag gjorde då var och börja med starkare ledarskap, dvs mycket longering, lös longering och i lina för att han skulle börja följa mig och acceptera att det är jag som bestämmer. Mycket markarbete, olika övningar, som att flytta framdelen/bakdelen, promenera med den i grimma, efter longeringen ska ju hästen följa dig utan att du håller i den, för då vet den vem som bestämmer. och det där med att följa hästen i hagen tils den stannar ska du verkligen göra. för då visar du att du inte ger upp, utan att hästen är den som måste ge sig.

Om du inte redan gör dessa övningar, så tycker jag att du kan prova det, det hjälpte för mig i alla fall. Om inte annat får du en bättre häst på andra sätt och vis genom detta.

Lycka till!
 
Sv: Svårfångad häst!

Tack för svaret!

Ska genast prova ditt förslag=)
 
Sv: Svårfångad häst!

Detta kommer ur en bok: I samspel med hästen. av: Anneli Westlund.
Om du har tid med detta så är detta en superbra metod. När hästen är svårfångad ska du börja med att gå in och ut ur hagen några gånger, och bara ignorera hästen. Du ska bara gå rätt förbi honom utan att göra nån som helst notis om honom. Sen sätter du dig ner i hagen, och bry dig inte om hästen. Ha picknick, sola läs en bok. Hästen kommer att bli nyfiken och undra vad du gör. Speciellt om det är något du annars aldrig gör i vanliga fall. Hästens nyfikenhet kommer att ta över och så småningom kommer han att närma sig dig. När hästen kommer fram till dig så ska du ignorera honom. för om du försöker fånga honom eller röra vid honom så kommer du förmodligen att skrämma honom. och då går han iväg och lär sig att aldrig gå så nära inpå dig igen. Låt hästen ta första steget och röra vi dej först. Du ska inte bry dig om om hästen inte bryr sig om dej utan ge honom mera tid. Och när hästen nosar på dig och verkar vilja stanna kvar hos dig så ska du sträcka ut handen som en hälsningsgest och försök försiktigt att klia och smeka honom. så att han märker att du är vänlig. Gå sedan därifrån innan hästen gör det. För du vill såklart övertyga honom om att ditt besök var positivt. upprepa detta tills din häst inte längre har något emot att vara nära dig. Sedan kan du nog lungt och stilla sätta på hästen grimman ! :) det var bara ett litet tips från mig. boken i sig är också mycket bra :D läsvärd. mvh /Julia :bump:
 
Sv: Svårfångad häst!

Det lät jädra bra, jag har testat en liknande grej, fast abra en gång, då gick jag ut....(fick gå efter ett tag) sedan gav jag henne lite morötter och klappa henne sedan gick jag därifrån med en annan häst, du skulle sett hennes min. Kunde hästar tappa hakan så hade hon gjort det! Hon blev bra snopen!

Vart fick du tag i den boken?:)
 
Sv: Svårfångad häst!

Biblioteket finns den på. gå in där o kolla ! de brukar ha det mesta :) Hoppas det kommer gå bra med din häst! mvh /Julia :bump:
 
Sv: Svårfångad häst!

Jag har en ganska enkel lösning. Ta med dig godis ut i hagen. Om det nu är en dag då din häst vill följa med in. Ta på grimman, gå en bit och ge hästen sedan godis, typ morötter eller äpple. Sen kan man (om man vill) släppa hästen igen. Annars gör man på så att man sätter på grimman, går en bit och sedan ger hästen godis varje gång man hämtar den. Snart lär sig hästen att den får godis om den får på sig grimman och går en bit. Visst kan hästen bli naffsig men när hästen följer med dig snällt till stallet utan att tjorva slutar du att ge godis. Då lär sig hästen det också efter ett tag att den inte får något godis. Detta funkar på vissa, och på vissa inte, man får prova sig fram :)

Lycka till!
 
Sv: Svårfångad häst!

Jag har en ganska enkel lösning. Ta med dig godis ut i hagen.

Jag är sååååå emot att muta in hästen i stallet.. :angel:

Jag jobbade tidigare på ett turridningsstall där vi hade tre hästar som var riktigt svåra att få tag på, den ena var värst, min chef hade alltid med sig godis till hagen och menade på "att det här är ledarskap".

Hästen "T" var min favorit, han var cool, liten (1,23), ball och hade en jekla massa vilja och temperament. Men han var också på snäppet omöjlig att få tag på. Mina lediga dagar spenderade jag i deras hage och bara satt och väntade. De andra hästarna i hagen kom fram och kikade, fick lite uppmärksamhet och beröm, även de två som också var svåra att få tag på. Men dessa var inte i närheten av T.

T var enda hästen jag red, av mig fick han alltså väldigt mycket extra uppmärksamhet och vi blev kompisar, nu hade jag inte möjligheten att syssla med NH med honom eftersom mina arbetsuppgifter gick före allt annat. Varenda dag testade jag om jag kunde klappa honom i hagen, eftersom det tillhörde den dagliga rutinen att driva hem hästarna från hagen till stallet så gjorde det ingen märkbar skillnad, jag försöker alltså aldrig fånga honom, utan bara tjingsa och säga hej. Efter tre månader gick det, efter fem månader kom han själv fram till mig. Och under dessa fem månaderna satte jag aldrig på honom en grimma i hagen, en dag när vi skulle driva upp hästarna till stallet så kom han fram och då testade jag att sätta på honom grimman, det gick och han såg inte ens förvirrad ut, så jag testade att rida på honom när vi drev upp hästarna, han tyckte det var tokskoj, massa glädjeskutt och brall. Dessutom fångade han själv upp hästarna som försökte bryta sig ut.

Jag hade aldrig direkta problem att fånga honom efter det, ibland var han inte på humör, men det var kanske 2 gånger av 8 som han inte ville, jag jagade honom aldrig utan vände han och gick så gick jag till en annan häst.

Med lite tålamod går allt :)
 
Sv: Svårfångad häst!

Jag är sååååå emot att muta in hästen i stallet.. :angel:

Jag jobbade tidigare på ett turridningsstall där vi hade tre hästar som var riktigt svåra att få tag på, den ena var värst, min chef hade alltid med sig godis till hagen och menade på "att det här är ledarskap".

Hästen "T" var min favorit, han var cool, liten (1,23), ball och hade en jekla massa vilja och temperament. Men han var också på snäppet omöjlig att få tag på. Mina lediga dagar spenderade jag i deras hage och bara satt och väntade. De andra hästarna i hagen kom fram och kikade, fick lite uppmärksamhet och beröm, även de två som också var svåra att få tag på. Men dessa var inte i närheten av T.

T var enda hästen jag red, av mig fick han alltså väldigt mycket extra uppmärksamhet och vi blev kompisar, nu hade jag inte möjligheten att syssla med NH med honom eftersom mina arbetsuppgifter gick före allt annat. Varenda dag testade jag om jag kunde klappa honom i hagen, eftersom det tillhörde den dagliga rutinen att driva hem hästarna från hagen till stallet så gjorde det ingen märkbar skillnad, jag försöker alltså aldrig fånga honom, utan bara tjingsa och säga hej. Efter tre månader gick det, efter fem månader kom han själv fram till mig. Och under dessa fem månaderna satte jag aldrig på honom en grimma i hagen, en dag när vi skulle driva upp hästarna till stallet så kom han fram och då testade jag att sätta på honom grimman, det gick och han såg inte ens förvirrad ut, så jag testade att rida på honom när vi drev upp hästarna, han tyckte det var tokskoj, massa glädjeskutt och brall. Dessutom fångade han själv upp hästarna som försökte bryta sig ut.

Jag hade aldrig direkta problem att fånga honom efter det, ibland var han inte på humör, men det var kanske 2 gånger av 8 som han inte ville, jag jagade honom aldrig utan vände han och gick så gick jag till en annan häst.

Med lite tålamod går allt :)


Jag håller med dig :D
 
Sv: Svårfångad häst!

Jag har haft, och har ibland samma problem. Nu får jag oftast ta honom utan problem men han är otroligt selektiv med vilka som får den äran.

Så här gjorde jag.

Jag åkte till stallet, gick ut i hagen och bara var med honom. Borstade honom, kliade lite och gick igen.

Sedan, då jag ska ta honom, går jag ofta förbi honom. Backar han eller går undan så backar jag också. Kliar mig lite om hakan, småvisslar, gör mig liten i kroppsspråket och närmar mig honom försiktigt genom att backa. Kliar honom lite på manken. Lägger lugnt grimskaftet kring hans hals och sätter på grimman. Småpratar och kliar lite kring manken. Sedan, då vi kommit ut ur hagen, får han en lite bit morot, äpple eller nåt.

Ibland närmar jag mig honom på samma sätt, kliar honom och går där ifrån igen.

Ifall jag tar honom så rider jag honom inte alltid. Ibland bara leker vi. Eller masserar eller något, så att han får omväxling.

Tror att en del av svårfångandet, i varje fall på islandsfödda, kommer av att de faktiskt sällan fångar dem som vi gör, utan i stället driver in dem i en fålla och tar dem där. Inte så praktiskt för oss.

En annan bra grej är att bara vara i hagen med sin häst ibland. Sitta på en sten och bara kolla lite. Gå bredvid, småmysa och bara vara. Lika bra för matte/husse som för hästen.

Tålamod är en dygd!

OA
 
Sv: Svårfångad häst!

Måste bara säga att, allt har blivit super mycket bättre nu!!!!!!:banana:
Nu går jag aldrig rakt fram till henne, jag kommer in i hagen, ropar på henne så hon vet att jag kommer, går i lite serpentiner (ombytta roller, haha det njuter hon säkert av;) ) och sedan ställer jag mig ca 1 meter i från henne håller fram några morötter och låter henne komma fram till mig i stället genom att bara säga "kom". Det funkar hur bra som helst och innan jag sätter på henne grimman går jag runt henne lite och klappar henne och pratar lite, sedan sätter jag på grimman och ger henne en morotsbit till!!!! Är så himla glad! Och att det gick så fort?!?! Helt otroligt!!:bump:
 
Sv: Svårfångad häst!

Nu är det så här att min lilla islänning Globban är lite svårfångad i hagen hon vill inte gärna följa med in. Jag har haft henne sedan i maj detta året. Vissa dagar kan jag bara gå rakt fram till henne och hon följer med in, men andra dagar så springer hon bara runt runt och retas med mig.
Jag har försökt med hink, och jag har gömt grimman innanför tröjan. Även om en annan person försöker så gör hon likadant.
Jag sätter mig ner på huk och försöker vänta, det funkar inte, hon genomskådar allt.
En gång tog det upp till 45min innan hon gav sig...och så ska det ju inte vara.
Nu gör jag så att jag bara helt enkelt går efter henne tills hon ger sig och när hon "ger upp" och låter mig komma fram så berömmer jag henne och ger henne morötter.

Kan någon var barmhärtig och hjälpa mig? :confused:
Tack på förhand!
//Emelie
Prova med lasso! kasta en Houlihan ( backhandkast) !:D
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 187
Senast: SkorpSmulan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 695
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp