Svårfångad häst!

G

Globlesa

Nu är det så här att min lilla islänning Globban är lite svårfångad i hagen hon vill inte gärna följa med in. Jag har haft henne sedan i maj detta året. Vissa dagar kan jag bara gå rakt fram till henne och hon följer med in, men andra dagar så springer hon bara runt runt och retas med mig.
Jag har försökt med hink, och jag har gömt grimman innanför tröjan. Även om en annan person försöker så gör hon likadant.
Jag sätter mig ner på huk och försöker vänta, det funkar inte, hon genomskådar allt.
En gång tog det upp till 45min innan hon gav sig...och så ska det ju inte vara.
Kan någon var barmhärtig och hjälpa mig? :confused:
Tack på förhand!
//Emelie

Sv: Svårfångad häst!

Hej!
Rekommenderar dig att söka på buke efter tex ordet svårfångad. Har läst en hel del trådar om detta under bla Hästhantering och NH. Lycka till!

Du har nog nyckeln i att du sedan upplever hästen som springig / överaktiv - sammantaget så kan det vara en signal från din häst att inte allt är som det skall.

Jadu, vad gör man? Jag och min dotter har en likadan. Vi måste för det mesta vara två för att hämta henne. Jag själv brukar för det mesta kunna hämta henne. Men inte min dotter. Då vänder hon rumpan till och parerar och fintar så hon inte kommer åt hennes huvud. Hon kan även göra detta i boxen. Mindre kul. :mad: Ibland hjälper godis eller hink. Är vi två motar vi in henne mot ett hörn eller staketet från var sitt håll. Eftersom det är min dotters häst så står jag passiv och avvaktar. Jag vill att det ska vara dottern som tar henne. Mest en psykologisk grej för att dottern ska känna att det är hon som bestämmer. Har man bara fått grimskaftet över halsen är hon så himla go. Följer med utan att göra ett dugg motstånd.
Nu är detta en liten häst med mycket egen vilja. :devil: Var så gott som vildhäst på Island. Att orsaken till hennes beteende skulle bero på något som inte är som det ska kan jag glömma. Hon är bara sådan.

Men för att återkomma till ditt problem. Brukar du alltid rida eller jobba med henne när du tar henne från hagen? Ibland är det bra att bara ta på grimman och klappa och borsta i hagen. Ge lite godis och sedan släppa igen. Inget krav den gången. Eller bara besöka, ge en klapp och godis, sitta bredvid när hon betar och sedan gå därifrån. Kan du få med någon som kan hjälpa dig? Jag själv är emot uttrycket "fånga hästen i hagen". Jag vill att man ska "hämta" den. Och som några andra har skrivit, sök här på forumet. Det finns massor med tips. Ville bara säga att du är inte ensam om detta. Lycka till!:)

Jadu, vad gör man? Jag och min dotter har en likadan. Vi måste för det mesta vara två för att hämta henne. Jag själv brukar för det mesta kunna hämta henne. Men inte min dotter. Då vänder hon rumpan till och parerar och fintar så hon inte kommer åt hennes huvud. Hon kan även göra detta i boxen. Mindre kul. :mad: Ibland hjälper godis eller hink. Är vi två motar vi in henne mot ett hörn eller staketet från var sitt håll. Eftersom det är min dotters häst så står jag passiv och avvaktar. Jag vill att det ska vara dottern som tar henne. Mest en psykologisk grej för att dottern ska känna att det är hon som bestämmer. Har man bara fått grimskaftet över halsen är hon så himla go. Följer med utan att göra ett dugg motstånd.
Nu är detta en liten häst med mycket egen vilja. :devil: Var så gott som vildhäst på Island. Att orsaken till hennes beteende skulle bero på något som inte är som det ska kan jag glömma. Hon är bara sådan.

Men för att återkomma till ditt problem. Brukar du alltid rida eller jobba med henne när du tar henne från hagen? Ibland är det bra att bara ta på grimman och klappa och borsta i hagen. Ge lite godis och sedan släppa igen. Inget krav den gången. Eller bara besöka, ge en klapp och godis, sitta bredvid när hon betar och sedan gå därifrån. Kan du få med någon som kan hjälpa dig? Jag själv är emot uttrycket "fånga hästen i hagen". Jag vill att man ska "hämta" den. Och som några andra har skrivit, sök här på forumet. Det finns massor med tips. Ville bara säga att du är inte ensam om detta. Lycka till!:)

Jag rider ganska varierat och har sådan tur att jag kan rida olika ridvägar varje dag (om inte det är dax för padocken) och ibland träning ibalnd skogsturer, och hon står en gång i veckan då jag bra borstar av henne och pratar med henne.

Tack!

Tror att det blivit två identiska trådar, jag svarade i den andra, det tror jag att även andra gjort. Kan kanske moderatorn slå ihop dem?

OA

Jag har inte så stor erfarenhet av häst, det ska tyvärr erkännas...
Men jag har stor erfarenhet av hund!
Och jag har lärt min lilla häst inkallning enligt hundmetoden!:idea:

Alltså: får henne på ett bestämt kommando att stå still (när hon har grimma och grimskaft på sig)
Går ut i grimskaftes klängd och kallar in!
Mängder med beröm + godis förståss!
Gjorde det i flera veckor ett par gånger i veckan och nu funkar det jätte bra i hagen också fast hon är lös!
Hon kommer hur snällt som helst när jag visslar!!:D

Jag skulle inte gömma grimman, ABSOLUT inte. Du lurar bara hästen, och det är inte snällt. Varför ska hon lita på dig då?

Nej, jag skulle gå ut i hagen lite då och då, bara klappa, ge morötter och sen gå därifrån.
Kanske t.o.m. skita fullkomligt i henne och gosa med någon annan häst.

Det som saknas är ledarskap, hon ser helt enkelt ingen anledning till att komma till dig. Varför ska hon göra det? När jag har kompisar och gräs i hagen och när jag kommer in så måste jag göra en massa grejer som är jobbiga och matte ställer en massa krav. Denni skrev en bra grej på sin hemsida som inspirerade mig, han skrev något i stilen om att han ber alla sina hästar att de ska komma och möta honom i hagen nä han ropar för det visar att hästen VILL vara med en. Eller nå't i den stilen, vettigt var det iaf.

Du har ju inte heller haft henne sålänge och alla vet ju att ston ofta har lite mer lynne ^^ Hon kanske är ett sånt sto som testar dig länge och väl och trycker på alla möjliga knappar.

Ta det lugnt, lär känna henne, mycket markarbete och ledarskapsövningar. Och mycket gos så hon vill komma in!

Jag skulle inte gömma grimman, ABSOLUT inte. Du lurar bara hästen, och det är inte snällt. Varför ska hon lita på dig då?

Nej, jag skulle gå ut i hagen lite då och då, bara klappa, ge morötter och sen gå därifrån.
Kanske t.o.m. skita fullkomligt i henne och gosa med någon annan häst.

Det som saknas är ledarskap, hon ser helt enkelt ingen anledning till att komma till dig. Varför ska hon göra det? När jag har kompisar och gräs i hagen och när jag kommer in så måste jag göra en massa grejer som är jobbiga och matte ställer en massa krav. Denni skrev en bra grej på sin hemsida som inspirerade mig, han skrev något i stilen om att han ber alla sina hästar att de ska komma och möta honom i hagen nä han ropar för det visar att hästen VILL vara med en. Eller nå't i den stilen, vettigt var det iaf.

Du har ju inte heller haft henne sålänge och alla vet ju att ston ofta har lite mer lynne ^^ Hon kanske är ett sånt sto som testar dig länge och väl och trycker på alla möjliga knappar.

Ta det lugnt, lär känna henne, mycket markarbete och ledarskapsövningar. Och mycket gos så hon vill komma in!

Ja det med grimman har jag förstått nu, massa har påpekat det. :o

Ja det med ledarskap nämnde du ju i första inlägget jag började faktiskt med det antingen om det var samma dag eller dagen efter minns in riktigt. Jag longerade henne en stund sedan satte jag fram cavaletti som hon fick springa över, sedan ett mindre hinder och det tyckte hon var super kul, sedan gick jag med henne lite, stannade och sa "stanna" och sedan började jag gå och då gick hon etfter. Men när jag väl släppte henne lös så ar jag inte lika interesant. Men jag gjorde om det flera gånger det gick bättre varje gång, och när hon väl stannade och följde efter mig precis så slutade jag och vi gick in i stallet. (Varje gång hon gjorde rätt fick hon massa beröm och en liten godisbit)
Ja temperament har hon, så det svir och det syns så väl när hon har tråkigt eller är sur. Men det är ju ganska roligt i sig faktiskt. :)

Jag tänkte på det att har du några tips på hur jag ska öva ledarskap på andra sätt?

Jag har inte så stor erfarenhet av häst, det ska tyvärr erkännas...
Men jag har stor erfarenhet av hund!
Och jag har lärt min lilla häst inkallning enligt hundmetoden!:idea:

Alltså: får henne på ett bestämt kommando att stå still (när hon har grimma och grimskaft på sig)
Går ut i grimskaftes klängd och kallar in!
Mängder med beröm + godis förståss!
Gjorde det i flera veckor ett par gånger i veckan och nu funkar det jätte bra i hagen också fast hon är lös!
Hon kommer hur snällt som helst när jag visslar!!:D

Ja det där funkar superbra på min andra polle, han följer mig nästan som en hund, han är så tillgiven att det nästan är synd om honom:smirk:

Gud! Va det är roligt att fantasin stannar när man behöver den som mest.
Jag har en massa olika lekar som i sig är ledarskap, men självklart kommer jag inte på några.

Bara det att hästen ska följa DIG är ledarskap, att du kräver att hästen ska stanna just där, börja tölta just där, är också ledarskap.

En gång så var det en svårfångad häst som absolut inte ville in. Ja, då fick jag nog och började valla honom mot grinden. Då blev han helt paff och förstod inte alls, det var som han tänkte "Va, vill du inte ha mig längre??" Då fick jag tag på han. En del hästar blir jätteuppjagade och stressade av detta, så det passar ju inte alls många och detta gör jag när inget annat funkar.

Det är lätt att säga "öva ledarskap" men när det gäller att man ska hämta nån annans häst, ja.. Då är det svårt.

Gud! Va det är roligt att fantasin stannar när man behöver den som mest.
Jag har en massa olika lekar som i sig är ledarskap, men självklart kommer jag inte på några.

Bara det att hästen ska följa DIG är ledarskap, att du kräver att hästen ska stanna just där, börja tölta just där, är också ledarskap.

En gång så var det en svårfångad häst som absolut inte ville in. Ja, då fick jag nog och började valla honom mot grinden. Då blev han helt paff och förstod inte alls, det var som han tänkte "Va, vill du inte ha mig längre??" Då fick jag tag på han. En del hästar blir jätteuppjagade och stressade av detta, så det passar ju inte alls många och detta gör jag när inget annat funkar.

Det är lätt att säga "öva ledarskap" men när det gäller att man ska hämta nån annans häst, ja.. Då är det svårt.

Ja ok, men du får gärna när fantasin flödar skriva ner olika lekar och sånt för övning av ledarskap. =) Skulle vara jättetacksam! Fast det är jag redan nu med förstås är jätte nöjd med alla svar jag fått=)

Min teori är att islandshästar är för smarta för att gå på det där med havrehinken som "lur", däremot kan de välja dig och havren. Likaså är de tryggare om de vet vad du vill, alltså inte vifta med grimman men ha den med dig.

Man kommer långt med ledarskapsövningar men det är lätt att en del hästar uppfattar hagen som deras område. Hur lätt är det då att försöka vara ranghög när hästen är lös och har stor yta att springa på om den vill?

Ledarskapsmetoder fungerar bra om hästen utmanar dig, t.ex. springer runt dig lagom långt ifrån utan att du kan ta den.

Om hästen bara flyr så tar det ofta många år att få den att finna förtroende för dig och uppfatta dig som ledare. Problemet kan också då vara att det är du som är ledare och ingen annan kan fånga hästen! Då känns det ju lite som ogjort.

Är hästen ung så är det lättare att jobba med ledarskap utifrån att en människa är ledaren. Är hästen äldre blir det svårare då den möjligen accepterar dig som ledare men blir besvärlig för andra.

Min nuvarande (äldre islänning jag har haft i drygt 1,5 år) jobbar jag fortfarande med. Det har hänt att det har tagit över 5 timmar, men det gäller ju alltid att ha mest ork! Vi har ju hållit på ett tag och det går framåt! Numera kommer han oftast när jag visslar, men vi har ordentliga bakslag ibland :crazy:

Han får alltid beröm eller både beröm och godisbelöning när jag har knäppt grimman. När han kommer in i boxen (vilken han ibland gillar att gå in i själv från hagen, utan att jag trasslar med grimma och annat, bara visar med en hand runt ganaschen) finns det ALLTID något i krubban, det förknippar stallet med mat.

Hästar och hundar är lite lika, de gillar att vara med oss men de gillar godis och mat också!

Det jobbiga (och roliga/bra i andra lägen!) är att de är så känsliga att de kan höra på sättet du ropar om du MÅSTE ha in hästen för att du t.ex. har vet.tid. Det går inte att dölja ;)

Man blir så glad när det fungerar, när hästen vill vara med en och visar "stolthet" inför hagkompisarna att "-Ha, det är jag som får vara med henne, inte ni".

Lycka till!

Om din häst är svårfångad i hagen så handlar det om bristande ledarskap. Jag har haft häst i 30 år och vet av erfarenhet att enda sättet att komunicera med hästen är på dess eget språk. Om din häst vänder sig bort från dig i hagen skall du omedelbart smacka på den och "fösa" den framför dig. Den kommer att springa undan för dig ett tag, men kommer snart att undra varför dess ledare försöker fösa undan den. Fortsätt att driva hästen vänligt men bestämt framför dig, tills dess att den stannar och vänder sig mot dig. Då först är den villig att låta sig fångas. Gå då fram till hästen och koppla den. Låt denna procedur ta den tid den behöver, ibland kan det ta upp till en timma första gången innan hästen förstår att du ej tänker ge upp. Nästa gång den vänder sig bort från dig när du kommer in i hagen, räcker det oftast med ett par "bortfösningar" innan den minns vad som gäller. Ganska snart kommer den med glädje fram till sin "nya", tydliga ledare. Lycka till"!!

Hej!
Sist när jag tog hem en häst från island hadde jag ingen aning vad som vänta mig.
Dom andra hästarna är mycket tillgivna och kommer när jag ropar i hagen.
Det gör även den här hästen idag, haft honom i 1½ år snart.

Men första veckorna fick man knappt röra honom, ända stället man fick röra honom på kroppen var halsen och där sadeln skulle ligga.
Han va bakskygg, rädd om benen,huvudet, öronen. Ögonen rullade bara, jag minns det som igår:smirk:
Idag är han nog den mysigaste hästen av alla, helt underbar,så tillgiven. Man får efter många månaders träning "dra i öronen" :)
Han fick aldrig chansen på island att lära känna människor och få någon tillit för dom.

Mina tips är att vara så naturlig som möjligt med din häst, försök inte lista ut massa knep för att få henne att komma, som havrehinkar, flera personer etc.

Det jag gjorde var att gå in till hästarna och sätta mig där i gräset en stund varje dag, alla hästar kom fram och nosa, nyfikna och tillgivna!
Men inte nykomlingen, han stod bara och blängde..men var dag som kom så gick han i allafall närmare. Han undra väll va jag syssla med?!:smirk:
Varje dag när alla skulle in fick man fösa in honom i boxen, där ville han helst inte vara och försöka ta honom va ju inte värt det, blir bara en kamp.
Jag pysslade med alla hästar, va mycket runtomkring honom men tvingade honom aldrig att komma fram, han vågade tex inte att stå med huvudet utanför boxen.
Han hoppade högt när man slängde in hö etc.
Idag är han som sagt som vilken häst som helst tom gooare än många :)
Men jag har gett honom tid, inte tvingat mig på honom, bara varit likadan mot honom som mot alla andra hästar.
Den dagen han började närma sig mer i hagen tog jag steget till att stå upp, det tog inte lång tid, givetvis vart det också en konstig situation för honom, han vande sig och kom fram, alltid sist efter dom andra hästarna.
Ja va ute i hagen ständigt, men tog aldrig i honom tills han nästan bad om det, en dag kom han bakifrån, ja märkte det, pyssla med en annan häst men låtsades inte om det.
Sen stod han där, men jag kolla inte äns på han utan gick iväg till en annan häst, han följde faktiskt efter, som att "men hallå klappa på mig med"..
Den dagen föll poletten ner, han accepterade mig som en i flocken, då kunde jag börja klappa honom och efter det kunde jag även sen stora framsteg varje dag :)

Fast din häst kanske är mer trygg i sig så är likheten mellan din häst och min häst som var så skygg är att dom litar inte på någon.

Jag har inte tränat mycket ledarskapsövningar i form att va i paddocken och strutta runt, utan ja klargör ledarskapet när jag sysslar med hästarna hela tiden.

Ja lovar dig att ber du inte din häst komma utan att den får komma av sig själv när den är redo, vänta ut den så kommer det bli tusan så mycket bättre.
Har hästen lärt sig att den inte behöver komma och är den respektlös men där måste du på samma sätt vinna tillbaka tilliten med..prova att ta det lugnt!

//randie

Hej!
Sist när jag tog hem en häst från island hadde jag ingen aning vad som vänta mig.
Det gör även den här hästen idag, haft honom i 1½ år snart.

Men första veckorna fick man knappt röra honom, ända stället man fick röra honom på kroppen var halsen och där sadeln skulle ligga.
Han va bakskygg, rädd om benen,huvudet, öronen. Ögonen rullade bara, jag minns det som igår:smirk:
Idag är han nog den mysigaste hästen av alla, helt underbar,så tillgiven. Man får efter många månaders träning "dra i öronen" :)
Han fick aldrig chansen på island att lära känna människor och få någon tillit för dom.

Mina tips är att vara så naturlig som möjligt med din häst, försök inte lista ut massa knep för att få henne att komma, som havrehinkar, flera personer etc.

Det jag gjorde var att gå in till hästarna och sätta mig där i gräset en stund varje dag, alla hästar kom fram och nosa, nyfikna och tillgivna!
Men inte nykomlingen, han stod bara och blängde..men var dag som kom så gick han i allafall närmare. Han undra väll va jag syssla med?!:smirk:
Varje dag när alla skulle in fick man fösa in honom i boxen, där ville han helst inte vara och försöka ta honom va ju inte värt det, blir bara en kamp.
Jag pysslade med alla hästar, va mycket runtomkring honom men tvingade honom aldrig att komma fram, han vågade tex inte att stå med huvudet utanför boxen.
Han hoppade högt när man slängde in hö etc.
Idag är han som sagt som vilken häst som helst tom gooare än många :)
Men jag har gett honom tid, inte tvingat mig på honom, bara varit likadan mot honom som mot alla andra hästar.
Den dagen han började närma sig mer i hagen tog jag steget till att stå upp, det tog inte lång tid, givetvis vart det också en konstig situation för honom, han vande sig och kom fram, alltid sist efter dom andra hästarna.
Ja va ute i hagen ständigt, men tog aldrig i honom tills han nästan bad om det, en dag kom han bakifrån, ja märkte det, pyssla med en annan häst men låtsades inte om det.
Sen stod han där, men jag kolla inte äns på han utan gick iväg till en annan häst, han följde faktiskt efter, som att "men hallå klappa på mig med"..
Den dagen föll poletten ner, han accepterade mig som en i flocken, då kunde jag börja klappa honom och efter det kunde jag även sen stora framsteg varje dag :)

Fast din häst kanske är mer trygg i sig så är likheten mellan din häst och min häst som var så skygg är att dom litar inte på någon.

Jag har inte tränat mycket ledarskapsövningar i form att va i paddocken och strutta runt, utan ja klargör ledarskapet när jag sysslar med hästarna hela tiden.

Ja lovar dig att ber du inte din häst komma utan att den får komma av sig själv när den är redo, vänta ut den så kommer det bli tusan så mycket bättre.
Har hästen lärt sig att den inte behöver komma och är den respektlös men där måste du på samma sätt vinna tillbaka tilliten med..prova att ta det lugnt!

//randie

Jag kanske bara har tur nu eller så är min lilla ponny bara på gott humör, för de senaste dagarna har gått från 20minuter till 15 osv och idag gick jag fram ganska sakta ropade på henne lite lätt och glatt men hon tittade på mig sedan började hon knalla iväg. Jag gick sakta efter och sedan galopperade hon i 190 ca 1m i från mig, och just då syntes det värkligen på henne att hon jävlades med mig. men hon stannade sedan gick jag upp vid sidan av henne klappade henne på rumpan och rörde vid henne hela tiden fram till huvudet då jag berömde henne, gav henne en godis och klappade henne lite till pratade lite med henne och satte sedan på grimman då hon fick en godis till. Men sedan vet jag ju att det lär bli bakslag. Men varje gång jag går in i hagen tänker jag "nu kommer hon stå still och jag kommer lätt få med henne in" för jag har lagt märke till att tänker jag det motsatta så blir det ofta så. Men jag vet inte? Är jag bara paranoid? :smirk:
För vad jag har hört och tagit till mig väldigt mycket är att hästarna känner jätte väl av om jag tänker negativt eller posetivt.

Tänkte på en annan sak också, när jag tar med henne in från hagen, går jag brevid henne så går hon lungt och stilla, men går hon lite efter mig så vandrar hon fram och tillbaka...varför gör hon så? Vill hon inte gå med eller är hon osäker. Hon gör samma sak när jag rider henne, om jag har kontakt med munnen så går allt som en dans, men släpper jag på tyglarna så går hon från ena sidan till den andra. :confused:
Varför gör hon så?

Hej!
Det gör även den här hästen idag, haft honom i 1½ år snart.........
Nej jag vill alltid "fånga" henne själv, om någon anna ska försöka så blir det ju lite fel tycker jag.

Jag har gjort så på liknande sätt, jag gick in gick förbi henne tittade inte på henne men såg i ögonvrån hur hon tittade (det känns som om allt hon gör är en lek för henne) och hon ville verkligen att jag skulle komma fram till henne så hon fick springa iväg. Men jag pratade med alla hästar utom henne, och med den sista hästen en bra stund. Då blev hon nyfiken och kom fram så jag klappade henne lite och sa hej, sedan gick jag...lite senare gjorde jag samma sak igen fast denne gången tog jag med henne ur hagen (berömde henne givetiv hela tiden då hon gjorde som jag ville)

Jo hon är ju också 14 år och trygg över hela miljön där jag har henne hon har nämnligen varit där förut stallvärden har ägt henne förut så hon bodde där i 3 år då.

Tack för all hjälp!!!!!!!:)

Randie:

Nej jag vill alltid "fånga" henne själv, om någon anna ska försöka så blir det ju lite fel tycker jag.

Jag har gjort så på liknande sätt, jag gick in gick förbi henne tittade inte på henne men såg i ögonvrån hur hon tittade (det känns som om allt hon gör är en lek för henne) och hon ville verkligen att jag skulle komma fram till henne så hon fick springa iväg. Men jag pratade med alla hästar utom henne, och med den sista hästen en bra stund. Då blev hon nyfiken och kom fram så jag klappade henne lite och sa hej, sedan gick jag...lite senare gjorde jag samma sak igen fast denne gången tog jag med henne ur hagen (berömde henne givetiv hela tiden då hon gjorde som jag ville)

Jo hon är ju också 14 år och trygg över hela miljön där jag har henne hon har nämnligen varit där förut stallvärden har ägt henne förut så hon bodde där i 3 år då.

Tack för all hjälp!!!!!!!

Nu lyckades jag krongla till allt, men jag hoppas du fattar ändå=)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 256
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar