Hej!
Sist när jag tog hem en häst från island hadde jag ingen aning vad som vänta mig.
Dom andra hästarna är mycket tillgivna och kommer när jag ropar i hagen.
Det gör även den här hästen idag, haft honom i 1½ år snart.
Men första veckorna fick man knappt röra honom, ända stället man fick röra honom på kroppen var halsen och där sadeln skulle ligga.
Han va bakskygg, rädd om benen,huvudet, öronen. Ögonen rullade bara, jag minns det som igår:smirk:
Idag är han nog den mysigaste hästen av alla, helt underbar,så tillgiven. Man får efter många månaders träning "dra i öronen"
Han fick aldrig chansen på island att lära känna människor och få någon tillit för dom.
Mina tips är att vara så naturlig som möjligt med din häst, försök inte lista ut massa knep för att få henne att komma, som havrehinkar, flera personer etc.
Det jag gjorde var att gå in till hästarna och sätta mig där i gräset en stund varje dag, alla hästar kom fram och nosa, nyfikna och tillgivna!
Men inte nykomlingen, han stod bara och blängde..men var dag som kom så gick han i allafall närmare. Han undra väll va jag syssla med?!:smirk:
Varje dag när alla skulle in fick man fösa in honom i boxen, där ville han helst inte vara och försöka ta honom va ju inte värt det, blir bara en kamp.
Jag pysslade med alla hästar, va mycket runtomkring honom men tvingade honom aldrig att komma fram, han vågade tex inte att stå med huvudet utanför boxen.
Han hoppade högt när man slängde in hö etc.
Idag är han som sagt som vilken häst som helst tom gooare än många
Men jag har gett honom tid, inte tvingat mig på honom, bara varit likadan mot honom som mot alla andra hästar.
Den dagen han började närma sig mer i hagen tog jag steget till att stå upp, det tog inte lång tid, givetvis vart det också en konstig situation för honom, han vande sig och kom fram, alltid sist efter dom andra hästarna.
Ja va ute i hagen ständigt, men tog aldrig i honom tills han nästan bad om det, en dag kom han bakifrån, ja märkte det, pyssla med en annan häst men låtsades inte om det.
Sen stod han där, men jag kolla inte äns på han utan gick iväg till en annan häst, han följde faktiskt efter, som att "men hallå klappa på mig med"..
Den dagen föll poletten ner, han accepterade mig som en i flocken, då kunde jag börja klappa honom och efter det kunde jag även sen stora framsteg varje dag
Fast din häst kanske är mer trygg i sig så är likheten mellan din häst och min häst som var så skygg är att dom litar inte på någon.
Jag har inte tränat mycket ledarskapsövningar i form att va i paddocken och strutta runt, utan ja klargör ledarskapet när jag sysslar med hästarna hela tiden.
Ja lovar dig att ber du inte din häst komma utan att den får komma av sig själv när den är redo, vänta ut den så kommer det bli tusan så mycket bättre.
Har hästen lärt sig att den inte behöver komma och är den respektlös men där måste du på samma sätt vinna tillbaka tilliten med..prova att ta det lugnt!
//randie