Svårfångad häst

W

Wii_90

Min lilla häst har alltid varit lite svårfångad, även hos förra ägaren.
Jag köpte honom i slutet av förra sommaren.
I början när vi höll på att lära känna honom, visst ibland kunnde det ta 20 min, men efter en månad hade jag inga problem.

Problemet är att i mitt stall är det kollektivt intag, en rullande lista, så det är oftast olika personer dag från dag (det finns två som jobbar på gården som man kan köpa intagstjänst av, vissa gör det).
I vintras var allt lugnt, men nu.

Det blir bara värre hela tiden, nu får ingen in honom. Inte ens personalen.
Igår hade de som hade insläppet hållt på en stund, han hade bara galopperat så fort de kom tre meter nära (så grimma på i hagen hjälper inte).
Så kom jag 1 min efter de hade get upp.
Går in går mot honom, inga problem att ta honom.

Men alla är ganska irreterande över honom.

Jag har två altenativ i nu läget:
1; Att fortsätta som vanligt, att olika personer föröker ta in honom, kanske var 5 dag går han in om det är dåligt väder.

2: Att ingen får ta in honom, att de ska strunta i honom så tar jag in honom när jag kommer.

Nakdet till alt. 1 är: Om många håller på och han vinner över dem, att de alltså inte får tag på honom, är jag orolig att han ska bli ett problem för mig med.

Nakdel till alt. 2 : Att han bara kommer bli värre med vem som kan ta in honom, att det värkligen bara kan vara jag.

I hans hagen är de 16 st på dagen, men 4 stycken går på lösdrift och står kvar över natten, så han har ju alltid sällskap.

Förslag??

Sv: Svårfångad häst

Men varför inte låta honom gå på lösdrift? Det kanske är därför han är svår att fånga för dom andra? Han kanske vill gå ute? :angel:

Vill inte ha honom på lösdrift på heltid, vill ha tillgång till box. Han är lite känslig och visa dagar är saker lite läskiga och för att kunna borsta honom måste man vara i boxen.

Vill inte ha honom på lösdrift på heltid, vill ha tillgång till box. Han är lite känslig och visa dagar är saker lite läskiga och för att kunna borsta honom måste man vara i boxen.

Men då du ska borsta så är det väl bara att ta in och ställa på stallgången?:idea:

"Fjantiga" hästar lider oftast av överskottsenergi.

Då dom går på lösdrift får dom mer utlopp för sitt rörelsebehov, dom blir mer trygga att gå i flock hela tiden och blir mycket mer harmoniska att hantera.

AM

om sagt lösdrift är inte ett altenativ för mig, frågan var om alt 1 eller 2 är bäst.

Nu har du ju en häst som inte verkar ta hänsyn till dina personliga preferenser. Jag hade också valt lösdrift.

Nu har du ju en häst som inte verkar ta hänsyn till dina personliga preferenser. Jag hade också valt lösdrift.

Som sagt, måsta ha tillgång till box ifall han är på dåligt humör, han kan inte stå i stallgången, dels tycker han det är läskigt och dels så håller de andra hästarna på att bitas över boxarna.

Vad hindrar att hästen går på lösdrift/utedrift och du ändå har boxen kvar?

LIA

Men herregud, det är väl inte hästen som bestämmer var den ska stå uppställd?! Det är nog hög tid att du börjar miljöträna din häst, det verkar som det behövs

Som sagt, måsta ha tillgång till box ifall han är på dåligt humör, han kan inte stå i stallgången, dels tycker han det är läskigt och dels så håller de andra hästarna på att bitas över boxarna.

Ja men sätt fast honom någon annanstans då du skall pyssla.
Skruva fast en ögla på nån vägg eller nåt.
Svårare än så är det ju inte.

För hur bär ni er åt igentligen då hovslagare eller veterinär är där.

Då om inte förr så måste han väl ändå sättas i kättingarna på gången. ju.

AM

Fungerar det att få tag i honom om man har med sig en spann m havre el liknande in i hagen (något som låter när man skakar spannen)? ofta tycker jag att hästar man haft problem med hellre vill ha mat än vara kvar ute, så de kommer om man har en spann, och efter att man "mutat" dem med spannen en vecka eller så kommer de utan spann och problemet är borta. Kanske värt att prova?

Ang diskussionen om lösdrift eller inte är det ju tydligt att TS vill ha sin häst på box, och då är det ju det som gäller. Dessutom är ju "låt honom gå ute, han kanske vill det" verkligen att låta hästen vinna, och vad är det som säger att det går att fånga in honom bara för att han går på lösdrift? Det kanske bir ännu värre?

Dessutom är ju "låt honom gå ute, han kanske vill det" verkligen att låta hästen vinna, och vad är det som säger att det går att fånga in honom bara för att han går på lösdrift? Det kanske bir ännu värre?
Det är gott omdöme att lyssna till sin häst, fr a om den tydligt talar om att den inte vill stå instängd.

En nöjd häst behöver man inte "fånga", den är glad att umgås med sin människa.

LIA

Låt honom ha grimma på i hagen så är det lättare att fånga honom med bara grimskaftet. Om du inte redan har det så.

Oj! Strunta i mitt föregående inlägg! Svarade på fel person. jag förstår knappt nånting här eftersom jag är ny. Ville svara till Wii_90!

Vad hindrar att hästen går på lösdrift/utedrift och du ändå har boxen kvar?

LIA

Precis min tanke - då kan hästen gå ute så mycket som möjligt, men TS har möjlighet att använda boxen. Jag antar att hästen KAN stå uppställd (om inte annat så måste han väl skos då och då, som Nafayette skriver...) men att han är lugnare i box och vilket förenklar för TS.

Vill han inte gå in så får personalen lämna honom ute - jag skulle då inte jaga runt efter en häst... Han kommer inte att bli mer svårfångad, tvärtom så mår han säkert bättre om han får vara ute mer, och är positiv när TS kommer för att hämta in och hantera/träna.

Hoppas det löser sig till det bästa! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 683
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 221
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama