Svårfångad gästponny på betet.

_Runaway_

Trådstartare
Behöver lite tips för svårfångad häst! Nu står en liten gullig ponny här på vårt sommarbete. Han är fyra år och måste nog ha blivit illa behandlad någon gång i sitt liv. Han är omöjlig att fånga! Problemet är då att vi som betesvärdar ska se till alla hästar varje dag, och då behöver få tag på honom. Nu går han iväg så fort man närmar sig. Jag har dock kommit så långt att jag kan sitta på huk och handmata med morotsbitar. men närmar jag mig med andra handen mot grimman går han därifrån. Tips för att denna lilla valack ska få förtroende för oss?

Sv: Svårfångad gästponny på betet.

Jag har precis samma problem med mitt sto, hon kommer fram, men när man närmar sig med handen går hon, och hon börjar trava o galoppera när hon blir trängd också... Jag vill ju kunna ta in henne utan att behöva ta in de andra hästarna också, för om jag gör det följer hon oftast efter.. Hur ska jag göra?

Akta dig för att tro att en häst blivit illa behandlad bara för att det inte går att fånga den på sommarbetet.
Massor med hästar, som i valiga fall lätt går att ta, är skräckslagna för att bli bortförda från sin drömsemester. :D

CK skrev:
Akta dig för att tro att en häst blivit illa behandlad bara för att det inte går att fånga den på sommarbetet.
Massor med hästar, som i valiga fall lätt går att ta, är skräckslagna för att bli bortförda från sin drömsemester. :D

Precis min erfarenhet... det är bara att nonchalera honom, gå runt och klappa och kela med de andra i flocken, till slut blir han så nyfiken att han kommer att söka kontakt med dig... ta honom inte dde första gångerna heller...

unghästar som för första gången körs iväg från hemmiljön, blir lätt lite osäkra när en ny människa plötsligt kräver lite av dom...

Om du har möjlighet så sätt dig på huk i gräset ganska nära honom med ryggen vänd mot honom. Pillra lite i gräset och sitt så hela tiden. Om andra hästar kommer fram så klappa om dem lite men sitt kvar på huk. Tillslut kommer han bli nyfiken på varför ni sitter där och ser konstiga ut. Då kommer han fram. Första gångerna så bara klappa honom. Skulle han då visa att han vill gå så backa undan och sätt dig åter på huk.

Han ska bli sså nyfiken på vad denna konstiga människa gör så han kommer fram och står kvar även om du rör dig. Fungerade kanon på min pålle som ett tag vägrade komma in från hagen. Efter 3 dagar så kunde man nästa gå fram direkt och ta honom igen.

Något jag är noga med oxå är att alltid klappa hästen först och kanske stryka den i ansiktet osv innan jag försöker ta honom.

Lycka till!

Mysaan skrev:
Om du har möjlighet så sätt dig på huk i gräset ganska nära honom med ryggen vänd mot honom. Pillra lite i gräset och sitt så hela tiden. Om andra hästar kommer fram så klappa om dem lite men sitt kvar på huk. Tillslut kommer han bli nyfiken på varför ni sitter där och ser konstiga ut. Då kommer han fram. Första gångerna så bara klappa honom. Skulle han då visa att han vill gå så backa undan och sätt dig åter på huk.

Han ska bli sså nyfiken på vad denna konstiga människa gör så han kommer fram och står kvar även om du rör dig. Fungerade kanon på min pålle som ett tag vägrade komma in från hagen. Efter 3 dagar så kunde man nästa gå fram direkt och ta honom igen.

Något jag är noga med oxå är att alltid klappa hästen först och kanske stryka den i ansiktet osv innan jag försöker ta honom.

Lycka till!
kan man köra samma metod på föl?
jag har detta problem med min lillkille

Rotterö skrev:
kan man köra samma metod på föl?
jag har detta problem med min lillkille

Grejen är att få hästen att förknippa dig i hagen med det bästa som finns. Oftast när vi människor går in i hagen så fångar vi hästen på en gång och tar iväg den från flocken, gräset, tryggheten med de andra osv. Ibland kan själva delen utanför hagen, att bli tränsad, sadlad, riden eller annat vara det som hästen inte tycker om pga tex sadel som inte passar, ett bett som skaver, smärta någonstans mm.

Så det är ett litet detektivarbete att komma fram till vad det är som hästen inte tycker om. Vad brukar du göra med hästen när du hämtat den i hagen? Hur funkar det att sadla,tränsa? Protesterar hästen mot något? Verkar den ha ont någonstans?

När du kommit fram till vad det skulle kunna vara kan du oxå ändra på det. Kanske bara ta några dagar i veckan till att bara vara i hagen med hästen, gosa med den, pyssla mm. Så att du inte behöver fånga honom/henne och ta ut och göra något. Kolla igenom bett och sadel, att de passar. Titta igenom hästen, att den är helt ok - ta ut en equiatriker!

Men framför allt ta det hästen visar på allvar, avfärda det inte som ouppfostran eller respektlöshet. Varför vill hästen inte vara med dig? Vad har du gjort för att det skulle bli så? Ändra hästens motivation till att vilja vara med dig.

Kan berätta hur jag gjorde med ett av fölen på min prao/helgjobbplats. Han var alltid hemsk och jag satte mig på huk. pysslade lite med grimman så den lät och rörde på sig. Krafsade lite i marken med händerna osv. Han kunde INTE låta bli att bli nyfiken och kom nosandes bakom mig. Jag ignorerade honom totalt tills han kommit en bit längre fram. Han nosade på grimman och jag lät honom göra det. Efter en stund (inte för lång, då tappar dom kanske intresset och går iväg) så reste jag mig sakta upp. Backade lite försiktigt och la armen över manken och liksom höll om honom. Kunde därefter lugnt och sansat ta på honom grimman och han gjorde inte minsta motstånd.

Precis! Det är alldeles för många som kommer med grimman i högsta hugg. Just det här att spendera mycket tid med hästen/hästarna i hagen är sååå viktigt. Nu på sommaren när det är såhär supermysigt väder (inte än dock... :mad: ) så är det verkligen en utmärkt tid att lära känna sin fina lilla pålle bättre också. Jag som har en unghäst slopar tom stallet på somrarana och drar ut ryktlådan och står där och gnor. Har lite pickninck i hagen med stallkompisarna och visar att matte inte bara är nåt man ska förknippa med stallgången och ridhuset, utan också en rolig lektant!
Sen det att klappa och pussa lite på pållen innan grimman åker på är också ett supertips!
Lycka till!!

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar