Svårfångad - aldrig i livet!

D

Dolores_88

Släppte mina hästar på bete idag, när jag skulle hämta in dem på kvällen regnade det som bara den! Jag hade en chock-orange ragnkappa på mig och är kraftigt förkyld på det = väser som Kalle Anka.
När jag ska fånga islänningen som har eksemtäcket på sig, springer han ifrån mig. Tror att jag är ett "monster". Försöker få fatt i honom ett tag. Men ger upp och hämtar shettisen istället som villigt låter sig fångas.
Men tillbaka till islänningen, han har huvan på sig och den är blöt - jag drar slutsatsen att han ser dåligt med den på. Tar av mig regnkappan och försöker på nytt fånga honom.
Går sakta mot hans bog från sidan för att inte vara varken drivande eller stoppande. Men han rycker till som att han har fått en elstöt så fort jag kommer närmare än 1 m ( :eek: ) och travar iväg.
Jag funderar på att driva runt honom men hagen är stor, det verkar lönlöst. Så jag ägnar 5 minuter åt att vara ointresserad och långsamt närma mig honom. Han försöker springa iväg, men jag lyckas lägga handen på hans rygg och då lugnar han sig genast. När jag har fått av luvan är han genast "sig själv" och följer mig utan tvekan.
Varför detta beteende?

Han har även börjat stick aut fårn stallet när jag håller på att borsta honom (han satsar järnet från stillastående och vips så är han ute, har aldrig tidigare behövt hålla honom fastknuten men tvingas till det nu.)
Någon som kan ge mig en naturlig förklaring? Hästen är en känslig valack som ger vika direkt om jag ber honom flytta på sig och vi har utövat NH löst i stallhagen hela våren, han följer min minsta vink.

Han kanske är trött på att bli NH:ad :crazy:

Men det i hagen nu beror säkert inte på det, huvan hade säkert något med det att göra, han blev osäker och valde att inte lita på något, sen beter man sig ju lite underligt när det spöregnar...man går ju inte som "folk" precis :angel:
Så jag tippar på att set är en kombination av flera saker samtidigt...åskade det också?? en del hästar är ju rädda för åskan.

min lille shettis beteer sig så när det regnar eller är åska på gång. lönlöst att försöka få tag på honom,jag kan inte gå IN i hagen och hämta honom, utan jag öppnar grinden och väntar på att HAN skall komma, och det gör han VÄLDIGT ofta, men det sker på hans villkor. kommer han inte så vill han vara ute. så resonerar jag.
ett exempel: idag kl 20.30 åkte jag för att fylla på vatten, tänkte att jag kan ju kolla om han vill gå in.
han GALLOPPERADE till grinden opch gnäggade.ikväll var det fint väder dessutom, så jag tror att han visar när han vill gå in och sova. :idea:

Han kanske är trött på att bli NH:ad :crazy:

NH:ad? :( Du fick det att låta precis som att; "han kanske är trött på att bli hunsad". NH är ingenting jag gör för att hålla på med övningar, det är för att vi ska förstå varandra och att jag ska vara en trygg ledare för honom.

Nej, det åskade inte men jag är nästan säker på att det var huvan. Nu när det regnar fick jag lov att släppa ut honom utan eksemtäcket och jag får väl se när jag hämtar in dem om han reagerar likadant utan huvan.

Haha, jag var i alla fall tvungen att få in hästen varesig han ville gå och sova eller ej. För hans eksemtäcke var dyngsurt och som ett kallt omslag på honom. :crazy:

ja, det är mä
rkligt det här med hästar och regn.

Mina hästar har generellt sett ALDRIG varit svårfångade, inte någon av dem. Utom när det spöregnar, då kan man ge sig fan på att de inte vill komma in. Vi människor tycker det är mysigt att få komma in i torra värmen, men det tycks inte hästarna tycka.

Hmm, det kan ju förklara varför vi trälade omkring i tre timmar i torsdags utan att lyckas fånga sto + föl som skulle hem. Jo, stoet fick vi tag på när hon tröttnade efter knappt 1,5 timmar. Men fölis var betydligt uthålligare! Vi var ändå tre personer...men fick kalla in två till för att slutligen lyckas få in sto + föl i transporten. Det ösregnade hela tiden! Något som inte bekom fölis det minsta, men gammelstoet ville stå under trädet med mig. :)

Har märkt att mina hästar har svårt att se när det börjar mörkna när de har flugmaskerna på...

jag får väl se när jag hämtar in dem om han reagerar likadant utan huvan.

Japp, nu är de inne...
När jag var på dan och kollade till dem så var jag också ett "monster" och han travade runt, blåste upp sig men jag tog ingen notis om honom. Täckade shettisen först och plötsligt står islänningen och tigger om uppmärksamhet! :D Kanske är det bara det det handlar om?
När jag tog in dem ikväll så gick det mycket snabbare att få fast honom.

Har hästen en gång fått "smak"

på att dra iväg och kommit fram till att mäniskan är honom underlägsen i hastighet,skulle jag vilja påstå att det beteendet alltid kommer att finnas i hans huvud.Kanske han låter det bero när han blir äldre.
Hästar kan ju faktiskt vara väldigt påhittiga,och lata....
Klart att han lugnar sig när han blir av med huvan,han är väl glad att bli befriad från den,han förstår ju inte att du vill jhälpa honom slippa sol och mygg.

Vad jäller sticka från stallet så är mitt svar det ovanför.

Stally :)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
S
Träning Jag vet att denna tråd varit uppe innan men jag hoppas ändå kunna få hjälp. Jag tränar en häst som ibland är busig när jag ska ta in...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: Smultronblomma
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 064
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar