Svårbetslad ponny

A

ansk

Vår ponny vill inte ta bettet vid tränsning. Vad beror det på? Och vad ska man göra för att få slut på eländet?

Stoet är 6 år, har inga problem med tänder-munnen (kollat flera ggr) och är väldigt arbetsvillig vid all ridning. Det hjälper inte att stoppa in fingrarna i lanerna utan man får lita till att hon vill ha gobiten som aman håller i handen precis under bettet. Det funkar oftast som tur är. Hon är inte rädd om huvudet eller öronen. VI varierar hennes arbete så att hon inte ska tycka att det är tråkigt eller för jobbigt. Jag har alltid haft hästar tidigare som slängt sig över betslet.

Sv: Svårbetslad ponny

Prova att byta bett kanske, hon kanske inte gillar det hon har nu. Drar ni åt nosgrimman mkt, gapar hon vid förhållningarna när ni tränar?

Vi har provat flera olika bett-det blir ingen skillnad och nosgrimman är normalt åtspänd. Enligt uppfödaren har stoet alltid varit svårbetslad. Nu funderar jag på om dom började betsla henne för sent alt. för tidigt i hennes liv? Kan det påverka tro?

hm.. aldrig haft det problemet men har hört talas om någon som smörjde in bettet med honung?

En sak som många gör fel på när man ska lära en häst att ta ett bett är att trycka bettet upp mot tandraden tills hästen gapar.
Det är störtfel.
Nu säger jag inte att din häst är lärd så, men man vet ju aldrig.

Lär hästen att gapa, med samma "handpåläggning", som vid tränsning, fast utan träns, dvs en hand över nosrygg och en hand lirkar upp munnen.
Vänj hästen vid att du tex tar ut tungan på den utan att den får spader för det.

Sen gör du samma sak vid tränsning, först öppnar du munnen, sen stoppar du in bettet, utan att det skramlar mot tänderna.

Det här kan nog ta lite tid på en lite äldre häst än på en åring, men har den en gång väl lärt sig så kan den ju detta.

Lite mindre klibbigt är honung, även om det verkarde vara ett lite skojigt förslag. :D

att "smörja på" honung på bettet gör vi ofta med unghästarna ;) har det varit hästar (äldre) som varit riktigt ovilliga till att ta bettet har vi använt ett bett (minns inte namnet på det) som är rakt och ihåligt med små hål i, och stoppat i bommull dränkt med honung eller sirap. efter ett tag upplever hästen bettet som något possitivt och VILL ta bettet själv.

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 194
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Hästvård Kan hästar ens ha det? Har en snart 6 val som vi ägt drygt ett år. I början av sommaren började besvären i form av att hästen börjar...
Svar
11
· Visningar
2 453
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama