Svårare med låga hinder?

I

iiiiina

Bara jag som tycker det är svårare att sitta bra när man hoppar lågt? Särskilt när man har en häst som hoppar ganska snålt. Vet att man ska öva på låga hinder och klara av att ha en bra sits på dem innan man höjer, men jag hoppar stora mycket bättre? :eek:

Sv: Svårare med låga hinder?

Det gör jag med på nåt konstigt sett :p

hästen hoppar ju med ett lite annat rörelsemönster när det är riktigt lågt, det blir ju inte samma upp och nerhopp. Därför krävs det olika sitsar för låga och höga hinder.

Ja! samma här! Jag hoppar otroligt klantigt på låga , men det bara flyter på höga!! Men jag tror att det är så att hästen är mer fokuserad och ryttarn är mer fokuserad på högre hinder.

Jag tycker oxå det är svårare att hoppa låga hinder.
Ponnyn, som är så hinderklok på stora hinder, bara hafsar över småhinder och springer iväg efter dom :crazy: Tränar mkt på detta dock.

tror nog att det mest beror på ryttaren, som tror att det bara är att skutta över små hinder ;). Men ska det bli bra krävs det lika mkt ridning även på små hinder

jag tycker att det är jättesvårt att hoppa enstaka vädigt låga hinder, vet inte riktigt varför men min häst tycker inte heller att det är spec. intressant att hoppa jättelåga hinder, blir lätt okoncentrerad

Men ska det bli bra krävs det lika mkt ridning även på små hinder

Fast det gör det väl ändå inte. Det är stor skillnad på att hoppa ett hinder på 70 cm och ett på 140 cm. 70 cm kan alla hästar kravla sig över, mer eller mindre begåvat, och det kräver inte lika mkt ridning som högre hinder.

Jag tycker också det är jätte svårt, det är alltid något som går fel. :angel:

haha ja det beror väl på vad man definierar som stort och litet ;) Allt är ju relativt.

Ptja, små hinder är just små hinder. 70 cm som jag använde är ett litet hinder. Det kräver inte särskilt mkt ridning för att det ska bli bra, det gör däremot hinder som är dubbelt så höga. (Även om vissa hästar fixar det också utan ridande ryttare.)

Ja men de som klagar på att det går så dåligt på låga hinder rider väl isf för lite.

Ptja, det är svårare att rida mot små hinder eftersom få hästar reagerar på det som på stora hinder. Få hästar är särskilt engagerade mot små hinder.
Personligen accepterar jag viss slarvighet från hästen på låga höjder så länge den hoppar ordentligt på riktiga hinder.

"de du inte klarar av att göra på små hinder klarar du inte heller av på större"

Själv älskar jag att sitta o trimma på små hinder, gör det flera dagar i veckan och det är bara possitivt!
Du får bättre pressition, lydigare häst, de sliter inte(!), stärkande m.m.
Höjden är ju inte saken utan lydnaden! Sen skilljer kanske avsprångspunkten, tempo osv. till ett större.
Sitta o bolla med antal språng, länga, korta, svänga och göra "udda linjer" och ha hästen igenom kroppen och framför skänkeln.
Gör livet så j*v¤% mkt lättare sen ;)

om hästen "reagerar" som om det vore stora hinder är det brist i lydnad, vilket borde betyda att du kan få problem på banan.
Accepterar du då inne på bana att hästen drar iväg och vill gå på ett språng mindre? jobbigt blir det då när du går upp 2 klasser och plötsligt har en kombination efter som är trång, eller en snäv sväng el. liknande. Allt är ju ett steg i utb. till större klasser!

"de du inte klarar av att göra på små hinder klarar du inte heller av på större"

Själv älskar jag att sitta o trimma på små hinder, gör det flera dagar i veckan och det är bara possitivt!
Du får bättre pressition, lydigare häst, de sliter inte(!), stärkande m.m.
Höjden är ju inte saken utan lydnaden! Sen skilljer kanske avsprångspunkten, tempo osv. till ett större.
Sitta o bolla med antal språng, länga, korta, svänga och göra "udda linjer" och ha hästen igenom kroppen och framför skänkeln.
Gör livet så j*v¤% mkt lättare sen ;)

Tycker mest att det är svårt att få ett bra språng på vissa, lite segare hästar som hoppar ganska flackt och oelastiskt, ibland bara kliver/skuttar över mindre hinder. Hur tränar man upp det, för att få bättre språng?

huvudsyftet på längre hinder (för mig är det trimmhinder på 30-kanske 70cm) är ju inte ett optimalt språng utan just lydnad.
Sega o oelastiska hästar måste man ju först få igång och framför skänkeln med mkt tempoväxlingar och saker som händer hela tiden! studsserier för att få igång maskineriet och få dom lite rappare! Men kom ihåg att det är inget som händer över ett eller tre pass utan är en grej som man måste arbeta med och hela tiden förbättra!
men en falck hästen hoppar ju ofta ett lite längre språng som att få den mer intill och tvinga den att sätta sig lite kan hjälpa.
Visst är det trevligt men en häst som flashar och hoppar höga runda språng på små hinder, men det är inte meningen med de hela (kan tom vara "dåligt" om hästen överhoppar), spelar ingen roll utan teknikträning sker ju på andra sätt.
Man behöver veta sin hästs brister och arbeta därifrån! het häst- få den att lugna ner sig och jobba genom ryggen och bära mer på bakbenen för att stärka den. lat häst- kanske få upp den mer och rappare baktill också för att stärka.

om hästen "reagerar" som om det vore stora hinder är det brist i lydnad, vilket borde betyda att du kan få problem på banan.
Accepterar du då inne på bana att hästen drar iväg och vill gå på ett språng mindre? jobbigt blir det då när du går upp 2 klasser och plötsligt har en kombination efter som är trång, eller en snäv sväng el. liknande. Allt är ju ett steg i utb. till större klasser!

Det är ju det jag menar. Det är inte samma sak att rida små hinder som stora hinder.

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att "flytta hemifrån" och funderar på hur jag ska tänka med placering av TVn. Dvs vilken höjd man vill ha den. Min nya...
Svar
14
· Visningar
573
Senast: pepp
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 915
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka