Svåra fall utav exem ..

Sv: Svåra fall utav exem ..

så ska köpa hööks exem täcke nu , och huvan till den (den långa)

Det trasade min häst på en sommar, rekommenderar det inte!

Köpte granngårdens eksemtäcke, funkar hur bra som helst, helt och intakt och dessutom i en finare färg (beige ser ganska lätt smutsigt ut). Dessutom går det bättre att tvätta, det andra täcket stank trots efter tvätt..

Jag vet allt de ni har skrivit, tacksam för alla svar. Men som sagt, vill veta vart ni köper allting? Salvor och allt sånt .. Och hur ska jag gå tillväga nu när han redan har fått sin eksem? Jag sköljer av honom varje dag, smörjer in med helosan på manen, luggen, i öronen och svansroten. Väntar en liten stund och sen smörjer in med Nylanders Hästkräm. Den tar ju inte bort själva eksemen men den dämpar ju klådan. Vilken salva bör jag använda för att få bort eksemen?

I år har vi gjort såhär med vår eksemponny och han har inte kliat sig något alls..
*På med täcke och lång huva i april, bägge från hööks.
*Byte till rent täcke och huva MINST en gång i veckan.
*Han går in innan skymning och går inte ut förrän efter gryningen.
*Vi började att ladda med nytt foder redan i julas, han äter Derma Vital och Hautkur från Eggersmann. (Foder för hästar med hudroblem) Betforen är utbytt till Dodsons Kvikkbeet som innehåller mycket mindre socker.
*Bad minst en gång i veckan och då tvättas man och svans med Kevin Bacon-tvål. Finns på Horze tex.
*Smörjes varje dag med Equidox klådstillande vätska, finns på Granngården.
*Han har fått ett litet piller i veckan (homeopatmedel) som innehåller svidknottsgift och ska funka som ett "vaccin"- Cullicoides.
Detta har funkat superbra för oss i år :)

Jag vet allt de ni har skrivit, tacksam för alla svar. Men som sagt, vill veta vart ni köper allting? Salvor och allt sånt .. Och hur ska jag gå tillväga nu när han redan har fått sin eksem? Jag sköljer av honom varje dag, smörjer in med helosan på manen, luggen, i öronen och svansroten. Väntar en liten stund och sen smörjer in med Nylanders Hästkräm. Den tar ju inte bort själva eksemen men den dämpar ju klådan. Vilken salva bör jag använda för att få bort eksemen?

Förra året när eksemet hade blommat ut fick vi bort det med Remedycream som finns att köpa på Horze.. En mjukgörande och antiseptisk SUPERSALVA!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka