svår skod häst

S

seimur

Jag har en svår skod häst :confused:

problemet är när man ska "dra ut" frambenet och då stegrar han sej

han är gätte snäll att göra allting med men just skoning så blir han helt galen:(

hoppas någon kan hjälpa mig har haft han i 2 mån ungefär och behöver ett par nya skor med broddar

på grund av att han har slitit ut sina skor och hovarna har blivit så långa

hjälp mig snälla:confused:

//fanny

Sv: svår skod häst

Har du kollat upp hästen ? Min fd halvblod blev galen ( stampade, stegrade osv) när hovis bände ut benet. Det visade sig senare handla om en benpålagring i armbågsleden. När sedan hovis skodde, lååångt ned utan att ta benet mellan sina ben så gick det hur bra som helst. dvs med enhandsfattning. Inte många hovslagare som gör/klarar det.

Jag tycker också du borde kolla upp hästen. Min förra va jätte dum med hovslagaren, i detta fall bak, och mycket riktigt så hade hon förändringar i haserna.

Vet även en till häst med spatt som var otroligt svårskodd.

Hellre kolla en gång för mycket en en gång för lite!!!

Har du kollat upp hästen ? Min fd halvblod blev galen ( stampade, stegrade osv) när hovis bände ut benet. Det visade sig senare handla om en benpålagring i armbågsleden. När sedan hovis skodde, lååångt ned utan att ta benet mellan sina ben så gick det hur bra som helst. dvs med enhandsfattning. Inte många hovslagare som gör/klarar det.

ska se om jag hittar någon som kan sko i enhandsfatning

Hej
Min häst gjorde likadant - så fort hovis vinklade ut och satte frambenet mellan sina ben så började han resa sig på bakbenen! Hittade en hovis som satt på knä med hoven i ena handen och spikade med andra.
Fick tillbaka gamla hovis och han började likadant igen. Då fick han en uppläxning av hovis och stod sedan som ett litet lamm...
Kan vara lite dumheter, hingstbeteende för min har slutat sedan hovis sa ifrån på skarpen!
Behöver inte alltid vara förknippat med smärta.
Lycka till!!

tack:)

(vi fick på han ett par skor men det tog 1 h 40 min )

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 663
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 293
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama