Svar på träckprov

S

snerpa

PÅ ena hästen måttlig till riklig, på andra hästen riklig förekomst av stora och lilla blodmaskens ägg.
med risk för att tjata ut de kunniga här, men vilket medel rekomenderar ni.
Hästarna åker på bete om nån vecka.
Snerpa

Sv: Svar på träckprov

Förra året använde vi banmith.
Nu är det nya ordningar i stallet, en del tar träckprov andra inte, någon häst hade inga parasiter, en annan liten förekomst, och mina hade riklig förekomst. Den hästen som inte visade några parasitangrepp (träckprov för 4 veckor sedan) går han fri hela betessäsongen?

Noromectin vet. Ett avmaskningsmedel som fanns i stallet nu, är det bra att använda på mina hästar med riklig föremost av blodmaskeägg.
Jag har läst bruksanvisn. och det ska ta dö på strongylider m.m.
men så kommer en stallgäst och säger att det medlet är inte mot blodmask. vad ska man tro på?

Tja, du kan ju om du vill använda dig av Banminth ett år till om du vill, eller skiftar du till ett Ivermectinpreparat. Hur många år i rad har ni använt Banminth ? Den som inte visade något på träckprovvet behöver ju inte maskas...det finns ju inget att maska mot ändå på den hästen.

Lita inte på så mycket vad folk *antar*..;)...Klart Noromectin tar blodmaskar..och står det på förpackningen så kan det väl inte bli mer uppenbart ;). Noromectin tillhör ju samma grupp som Ivomec..samma skrot och korn med andra ord...

Använd Noromectin var 8e vecka hela säsongen för att undvika att markerna smittas ner. Se till att alla använder det (undantaget den som hade 0 EPG). Den maskfria skulle jag dock avmaska tillsammans med de andra sista avmaskningen i höst.

tack, nu vet jag hur jag ska göra.
Ska följa råden.
Snerpa

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: escodobe
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?