Svar på många frågor.

Sv: Svar på många frågor.

Du menar den Monty vars släktingar skrivit en hel bok om? Om att det mesta av det som står i hans första bok är rena lögner? Att han minsann inte alls är så snäll mot hästarna alla ggr?

Han har vissa jättebra grejer. Har sett en video från hans besök i Sverige och sedan läst en artikel i hästfocus som som vanligt vågar ge en annan bild av det som alla hyllar utan eftertanke. Kan hålla med helt i vad som står i tidningen om honom. Vissa delar är bra, tex lastningen av den olastbara hästen. Andra saker är rena symtombehandlingen som inte alls går till botten med VARFÖR hästen börjat uppträda på ett visst vis. Som ex; sätta en huva på en bockande häst för att den inte ska våga bocka istället för att ta reda på varför hästen bockar. Och speciella bett som ska ha samma verkan.

Som sagt, vissa saker är bra men mkt kändes föga imponerande. Visst är det säkert bra att se honom, men det som hans släktingar skrivit om gör att iaf jag inte bara sväljer allt med hull och hår utan jag kände direkt att det var ganska vanliga sätt att tackla problem på, med symtombehandling... När han gör det som är riktigt bra så är det riktigt bra. Men passa er för att bara luras in i en anda på dessa clinics bara för att det låter så bra och för att han pratar i hästens ställe och ger en bild av vad som händer som säkert inte alls stämmer in med hästens alla ggr.

En liten fråga: Vad säger att släktingen har rätt. Tänk om det är en avundsjuk släkting som också vill tjäna pengar! Den personen har nog tjänat en slant på sina sålda böcker. Det som gör människor avundsjuka är i regel pengar!!:angel:

Jag förstår inte ditt resonemang, om nu Monty klarar av att hantera tosiga hästar, varför såga honom?? Alla jobbar vi olika eller hur! Har du sett honom (Monty) straffa en häst fel??:smirk:

Toffel skrev:
Du menar den Monty vars släktingar skrivit en hel bok om? Om att det mesta av det som står i hans första bok är rena lögner? Att han minsann inte alls är så snäll mot hästarna alla ggr?

QUOTE]
Trist att du tror på allt du läser och inte skaffar dig en riktig uppfattning om honom IRL ..

För det första har du läst hans böcker?
För det andra skall du prata skit ..specificera dig och var saklig;)

1.Det hans släktingar påstår är bla att Monty inte fick stryk av sin far..
Ja du Toffel tror du Monty fick stryk på släktkalasen?Är misshandel nåt som en släkt vill erkänna öppet?:eek:

2.Släkten påstår oxå att Montys far som var polis aldrig slog ihjäl en neger på femtiotalet(ursäkta språket men orkade inte skriva mörkhyad..)
Jag är iochförsig inte född förrän senare.. men vet bestämt att var stora problem att inte va vit på den tiden,och att "bevis" försvann och inga uppgifter finns dokumenterade är nog inte så konstigt!
Mkt skit blev "mörkat" på den tiden..och händer fortfarande..

3.Det påstås oxå att Monty aldrig studerade Mustanger eftersom han hade ingen frånvaro från skolan..men de hade väl lov?Och frågan är om en polisson kanske slapp uppskriven frånvaro om pappa behövde hjälp hemma..i boken står det ju oxå att de fick hjälp med studierna av en tant som följde med på resorna när de tävlade..

4.Själv är jag väldigt ung jämfört med Monty men jag skulle nog ändå inte kunna pricka in alla datum exakt på sekunden rätt heller.. om jag skulle komma ihåg nåt från när jag var barn..
Bara en tanke..:angel:

Huvudsaken är väl budskapet han förmedlar och sina stora kunskaper..
sen finns det fler böcker att läsa som han skrivet för er som är villiga att lära mer..med öppet sinne
Tex" Från mina händer till dina",Shy Boy,The Horses in my Life,Horsesense for people.
Sen har hans elev Kelly Marks skrivet två böcker som är mina favoriter!!
Dels "Perfect Manners"(översatt till svenska,Perfekt uppförande)och nytryckta Perfect Partners..såå bra bok!! Julklappstips:bow:

Toffel skrev:
Han har vissa jättebra grejer. Har sett en video från hans besök i Sverige och sedan läst en artikel i hästfocus som som vanligt vågar ge en annan bild av det som alla hyllar utan eftertanke.

.

Nu är knappast Hästfocus opartiska!
Vet du att chefredaktören för den tidningen är god vän med Leslie Desmond som hatar Monty Roberts!Han har även hjälp till som kontaktperson vid hennes clinics..
Såg du oxå att hon uttalade sig i ärendet ..vilket sammanträffande..:cool:
Om hennes egen bok sålt bättre hade hon nog inte varit så tjurig:angel: ,inte heller suttit på en show för en av Montys elever och högljutt talat om för sina egna elever (som var närvarande )att allt som gjordes var fel..Så hon är ingen ängel heller direkt..och varför prata skit om de har samma mål?obegripligt,men svenska avundsjukan finns utomlands oxå tydligen!:confused:

Vet du oxå att den hemsida med hatkampanjen mot Monty erbjöd Monty att ta bort sidan mot rejäl BETALNING?
Det glömde visst Hästfocus berätta!:angel: Proffsig research!:devil:
Men en oerhört viktig detalj!
Jag såg oxå reporten från Hästfynd,han använder sig själv av en variant av Montys metoder på sina kurser som han själv har,han är knappast opartisk han heller eftersom de är konkurenter om samma kundgrupp!:angel:
Så tro inte allt du läser ..spec inte i Hästfocus!

Se folk IRL med ÖPPET sinne,ta till dig det du begriper..skit i resten!:idea:

Toffel skrev:
Kan hålla med helt i vad som står i tidningen om honom. Vissa delar är bra, tex lastningen av den olastbara hästen. Andra saker är rena symtombehandlingen som inte alls går till botten med VARFÖR hästen börjat uppträda på ett visst vis. Som ex; sätta en huva på en bockande häst för att den inte ska våga bocka istället för att ta reda på varför hästen bockar. Och speciella bett som ska ha samma verkan.

.
Om man tar saker ur sitt sammanhang och inte ser och hör vad han säger kan man lätt missförstå saker!

För det första vet jag att de hästar som väljs ut till showerna inte behöver veterinärvård ,har ont eller är i dålig fysiskt skick,vilket förekommit på oseriösa clinics av andra tränare jag sett..
Har själv sett Monty i England där han rådde en hästägare att kontakta veterinär istället(hästen fick inte vara med på showen då den uppenbart hade ryggont)..seriöst,det går inte träna en häst som har ont!

Ex med den bockande hästen..huvan var en metod att bryta ett invant mönster..inte lösningen på bockandet..hästen hade lärt sig att har man ryttare på ryggen så bockar man..med huva kunde hästen inte bocka så vilt och insåg snart att ryttaren alls inte var nån puma på ryggen!;) Hästen lär sig steg för steg att behärska sin rädsla,ibland är rädslan kopplat till psyket och är inte fysisk smärta..fast det kan vara nåt obehagligt som utlöst beteendet från början..
Men ibland kan knasiga tillfälliga hjälpmedel bryta ett gammalt invant beteende..
Självklart skall inte huvan anv jämt!
Och han var noga med att påpeka att hästar med beteendeproblem skall kollas upp av veterinär och kiropraktor osv..
Men det hörde väl inte reporten heller!:angel:

Men jag förstår vad du menar Toffel,och vi kan ju aldrig tjata nog om detta eller hur,hästar som beter sig konstigt kan ha ont!!Jättebra att du förstår detta,många vill gärna kalla hästar för idioter än att ändra sitt eget beteende!;) Vi tänker mer lika än du tror!

Och Monty önskar nog att han inte behövdes för att "starta om" hästar som blivit skrämda eller felbehandlade av okunniga människor!
Faktum är att han räddat många hästkrakar från slakt och fått många hästmänniskor världen över att börja tänka som en häst och förstå att vi måste göra rätt och vara tydliga,vänliga och konsekventa.Och framförallt lära oss läsa av hästens signaler!!

Och som det står i hans bok Från mina händer till dina":
"Mitt sätt är det bästa sättet-för mig idag." "Om ni visar mig ett bättre sätt,kommer det att vara mitt sätt i morgon".

"En skicklig tränare får hästen att göra som tränaren vill att den skall göra.En riktigt skicklig tränare får hästen att vilja göra det."
Monty Roberts.

Toffel skrev:
Som sagt, vissa saker är bra men mkt kändes föga imponerande. Visst är det säkert bra att se honom, men det som hans släktingar skrivit om gör att iaf jag inte bara sväljer allt med hull och hår utan jag kände direkt att det var ganska vanliga sätt att tackla problem på, med symtombehandling... När han gör det som är riktigt bra så är det riktigt bra. Men passa er för att bara luras in i en anda på dessa clinics bara för att det låter så bra och för att han pratar i hästens ställe och ger en bild av vad som händer som säkert inte alls stämmer in med hästens alla ggr.
Man skall ALDRIG svälja nåt med hull och hår vare sig det gäller en träningsmetod,verkningsmetod eller vad det nu kan vara..;)
Man får studera och sätta sig in i vad det handlar om ,sen kan man ta till sig eller förkasta vissa delar.
Men att inte först förstå vad det handlar om och enbart tro på vad nån annan person tycker är slöseri med tid och kunskap.

Och varför inte använda sin egen hjärna,den behöver alltid motion!:bump:

Om man lär sig av dem med långvarig hästkunskap,då slipper man dessutom göra om alla misstag som de lärt sig av!Smart va!:D

Just det, glömde en sak!:o
Gå in på www.montyroberts.se
Där kan ni läsa sanningen om hatsidan på nätet mot Monty.
I rutan:"inför sverigeturnen".

Uppgifter som Hästfynd/hästfocus lätt kunde hittat om de velat vara seriösa..eftersom det är gamla nyheter..

Monty blev erbjuden att betala 90 000 dollar om hathemsidan togs bort på nätet!Ren utpressning!:eek:

Läs själva!

Toffel skrev:
Som sagt, vissa saker är bra men mkt kändes föga imponerande.

Det håller jag med dig om utifrån hur du skrivit ditt svar som knappast va föga imponerande.

Se honom när han kommer återigen till Sverige och jag lovar dig att du personligen skall få ställa dina frågor till honom IRL med mikrofon och allt under pausen och han kommer svara dig inför hela publiken då han mer än gärna vill förklara hur det förhåller sig. Jag lovar dig att om du bara kommer så skall jag se till att du får ställa dina frågor först.

Toffel skrev:
läst en artikel i hästfocus som som vanligt vågar ge en annan bild av det som alla hyllar utan eftertanke.
:rofl: :rofl: :rofl: Ursäkta, men sedan när är "Hästfocus" en tidning som är sakligt informativ? :angel: Mer dravel och dålig svenska har jag inte sett någon annanstans. Mycket möjligt att de bättrat sig på den punkten sedan jag sist gjorde misstaget att öppna den, men sämre journalistik har jag sällan sett!:rofl: :rofl: :rofl:

Lustig att någon som försvarar Strasser med näbbar och klor sväljer allt så lätt? :cool:

Lugn och fin!

Jag skrev inte att jag tycker illa om Monty Roberts, har faktiskt en av hans böcker själv. Men kan tycka att det finns saker som man kunde göra annorlunda.

Du behöver inte bli hysterisk och komma med en massa inlägg bara för att jag inte tillhör dom som avgudar honom. Jag skrev inte det jag skrev för att jag är bergsäker på att hans släktingar har rätt, det kan jag ju inte veta säkert. Men när en sådan bok kommer ut kan man ju iaf tänka lite. En vän till mej var det som jag lånade filmen av, då hon varit på hans clinic. Och det som stod i tidningen stämde bra med det man fick se där och det var filmat i stort sett hela tiden. Sedan tycker jag inte heller om hans försäljarteknik, blir lite hallelujavarning på det hela till slut. Men som jag skrev tidigare, han gör jättebra saker också.

Men jag är väl kanske inte den som förespråkar underkastelse heller. Vill att mina hästar ska vilja vara med mej för att jag är trevlig och trygg att vistas tillsammans med, inte för att hästen genom uteslutningsmetoden inte känner nåt annat val än att välja mitt sällskap. Just detta med underkastelse (som det handlar om) är för mej något som representerar "jag står högre än dej och därför ska du lyda mej" och detta fenomen är kränkande i mina ögon.

Men det Lilla Skutt är MIN åsikt och du får gärna älska montys stil och tillämpa det när du är med dina hästar. Jag sa vad jag tycker vilket man uppenbarligen inte får om man använder sej av Strasser?

PS. Detta inlägg var menat till Lilla Skutt.. Ser att det blev till hovis.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är nog den sista att "svälja allt så lätt", vad vet du om det om man får fråga? Jag rannsakar allt innan jag tar ställning. Och jag hoppade inte blint in i min övertygelse om Strasser heller. Men de resultat metoden haft till det bättre på mina hästar talar för sej självt och jag kommer aldrig sko mina hästar mer.. Nu hade det inte med saken att göra egentligen men det är så typiskt och fånigt att Strasser måste dras upp bara för att jag har en åsikt om något. Vad jag vet har inte Roberts och Strasser något med varandra att göra.

Snacka om att sätta stämpel på folk, jag är en dum och korkad människa som sväljer allt, för jag använder ju Strassermetoden......

Toffel skrev:
Men jag är väl kanske inte den som förespråkar underkastelse heller. Vill att mina hästar ska vilja vara med mej för att jag är trevlig och trygg att vistas tillsammans med, inte för att hästen genom uteslutningsmetoden inte känner nåt annat val än att välja mitt sällskap. Just detta med underkastelse (som det handlar om) är för mej något som representerar "jag står högre än dej och därför ska du lyda mej" och detta fenomen är kränkande i mina ögon.

. .
Nä Toffel jag tror INTE du är dum på nåt vis,men jag tycker alltid man skall reda ut ev missförstånd!Tycker det är synd att kasta skit på de som lägger ner hela sin tillvaro på att göra hästars liv bättre..
Du får självklart ha din åsikt i vad du nu vill..det handlar inte om det!

Om du läst MR böcker och hört honom live,skulle du snabbt inse att det inte handlar om att tvinga en häst till underkastelse eller tvång.
Tvärtom ..
Men jag förstår din poäng,många åker o kollar på olika tränare utan att sätta sig in i metoderna och filosofin..sen åker de hem och stressar skiten ur hästen..och gör enbart hästen frustrerad och olycklig.:devil:
En del tror att vifta på rep är poängen ..eller jaga runt en häst i en rundkorall..:crazy:

Så gör de naivt okunniga utan hästkänsla och de som inte förstått poängen..och jag blir lika upprörd som du när man ser Zombiehästar som kuvats till hundar med kadaverdisiplin...

Likadant om man tror man blir fullärd genom att se en show..där ges små smakprov med några typiska hästproblem som lastning osv.
Att tro att man själv utan nån läromästare som utbildar en , sen själv ta sig an problemhästar är rätt korkat..och livsfarligt!

Problemet är att ibland förstår inte publiken hur rädd hästen igentligen är vissa situationer,förstår inte heller att svårt störda hästar knappast blir botade på ett 20 min pass inför publik!!
Det är endast ett första träningspass inför publik dessutom, och görs för att visa att det är möjligt utan tvång,våld och kedjor mm..
Sen får man fortsätta träna hästen tills den lärt om sina reflexer till panik i olika situationer,den kanske fortfarande tycker saker är obehagliga men kan läras till att kontrollera sin rädsla och lita på människor igen..
Finns inga snabba trolleritrick att ändra på en svårt störd hästindivid,den måste få tid att lära om ..inte är det hästens fel heller att den hamnat i problemhästfacket heller,oftast är det ju människor som förstört hästen..

Mitt tips är att läsa böcker flera ggr,se metoden live och tänka själv på hur man beter sig.

Ja jag har faktiskt ofta använt mig av hans metoder på mina egna hästar,bla på min favvishäst som skadade sin nacke svårt i en trailer och sen blev panikslagen i trånga utrymmen.
Med MR grundmetoder, och stort focus på mig själv att tvinga ner min egen puls löste vi problemet till slut och han följer efter mig lös in i transporten utan grimma..med glädje!:love:

Om du sett hästen före när han var som räddast efter olyckan ..då blev han skummig av svett bara efter nån minut instängd och dessutom la sig ner och sparkade.Han var helt blockerad och panikslagen..
Självklart fick han olika andra behandlingar för att bli bra i nacken först,men den värsta psykiska biten fixade vi med MR metoder..
Och för de kunskaperna är jag evigt tacksam!:bow:

Och mina hästar har aldrig varit några hästar som är kuvade till lydnad,de är olika personligheter med mkt egen vilja och glimten i ögat!
Ofta hittar de på bus,men när det verkligen gäller gör de sitt bästa..och det gör mig alltid lika rörd!:love:

Var och en får tycka vad den vill..:angel:

hovis skrev:
Det håller jag med dig om utifrån hur du skrivit ditt svar som knappast va föga imponerande.

Se honom när han kommer återigen till Sverige och jag lovar dig att du personligen skall få ställa dina frågor till honom IRL med mikrofon och allt under pausen och han kommer svara dig inför hela publiken då han mer än gärna vill förklara hur det förhåller sig. Jag lovar dig att om du bara kommer så skall jag se till att du får ställa dina frågor först.

och vem är du? vad är anledningen att du postar tråden? har någon bett dig? eftersom vad jag vet ingen efterfrågat informationen så verkar det som rena reklam annonsen? Karln kan hästar i mångt och mycket, men han är ju inte Jesus..... känner flera som kan precis lika mycket som han om inte mer.

hovis skrev:
Många av dom frågor som återkommande ställs här kan ni få svar på genom att se Monty Roberts

Ja du macken vad svarar man dig förutom det som redan är skrivet????

Jag känner oxå flera som är mer läskunniga.

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 333
Avel Ja, nu börjar det förhoppningsvis närma sig för vårat sto också, efter att ha gått över fem dagar. :cool: Så, ju närmare fölningen...
Svar
7
· Visningar
871
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur