Sv: Svar på många frågor.
Toffel skrev:
Men jag är väl kanske inte den som förespråkar underkastelse heller. Vill att mina hästar ska vilja vara med mej för att jag är trevlig och trygg att vistas tillsammans med, inte för att hästen genom uteslutningsmetoden inte känner nåt annat val än att välja mitt sällskap. Just detta med underkastelse (som det handlar om) är för mej något som representerar "jag står högre än dej och därför ska du lyda mej" och detta fenomen är kränkande i mina ögon.
. .
Nä Toffel jag tror INTE du är dum på nåt vis,men jag tycker alltid man skall reda ut ev missförstånd!Tycker det är synd att kasta skit på de som lägger ner hela sin tillvaro på att göra hästars liv bättre..
Du får självklart ha din åsikt i vad du nu vill..det handlar inte om det!
Om du läst MR böcker och hört honom live,skulle du snabbt inse att det inte handlar om att tvinga en häst till underkastelse eller tvång.
Tvärtom ..
Men jag förstår din poäng,många åker o kollar på olika tränare utan att sätta sig in i metoderna och filosofin..sen åker de hem och stressar skiten ur hästen..och gör enbart hästen frustrerad och olycklig.
En del tror att vifta på rep är poängen ..eller jaga runt en häst i en rundkorall..
Så gör de naivt okunniga utan hästkänsla och de som inte förstått poängen..och jag blir lika upprörd som du när man ser Zombiehästar som kuvats till hundar med kadaverdisiplin...
Likadant om man tror man blir fullärd genom att se en show..där ges små smakprov med några typiska hästproblem som lastning osv.
Att tro att man själv utan nån läromästare som utbildar en , sen själv ta sig an problemhästar är rätt korkat..och livsfarligt!
Problemet är att ibland förstår inte publiken hur rädd hästen igentligen är vissa situationer,förstår inte heller att svårt störda hästar knappast blir botade på ett 20 min pass inför publik!!
Det är endast ett första träningspass inför publik dessutom, och görs för att visa att det är möjligt utan tvång,våld och kedjor mm..
Sen får man fortsätta träna hästen tills den lärt om sina reflexer till panik i olika situationer,den kanske fortfarande tycker saker är obehagliga men kan läras till att kontrollera sin rädsla och lita på människor igen..
Finns inga snabba trolleritrick att ändra på en svårt störd hästindivid,den måste få tid att lära om ..inte är det hästens fel heller att den hamnat i problemhästfacket heller,oftast är det ju människor som förstört hästen..
Mitt tips är att läsa böcker flera ggr,se metoden live och tänka själv på hur man beter sig.
Ja jag har faktiskt ofta använt mig av hans metoder på mina egna hästar,bla på min favvishäst som skadade sin nacke svårt i en trailer och sen blev panikslagen i trånga utrymmen.
Med MR grundmetoder, och stort focus på mig själv att tvinga ner min egen puls löste vi problemet till slut och han följer efter mig lös in i transporten utan grimma..med glädje!
Om du sett hästen före när han var som räddast efter olyckan ..då blev han skummig av svett bara efter nån minut instängd och dessutom la sig ner och sparkade.Han var helt blockerad och panikslagen..
Självklart fick han olika andra behandlingar för att bli bra i nacken först,men den värsta psykiska biten fixade vi med MR metoder..
Och för de kunskaperna är jag evigt tacksam!
Och mina hästar har aldrig varit några hästar som är kuvade till lydnad,de är olika personligheter med mkt egen vilja och glimten i ögat!
Ofta hittar de på bus,men när det verkligen gäller gör de sitt bästa..och det gör mig alltid lika rörd!
Var och en får tycka vad den vill..