F
fio
Förr i tiden kunde tydligen 6 åringarna alla rörelser och tävla och vinna i svår dressyr.
Idag kan 6 åringarna knappt byta galopp.
Hur kommer det sig att våra hästar/ryttare är så dåliga om man jämför med förr i tiden???
Jag kopierar detta från dressyrsidan då jag tycker debatten är intressant.
Lars Lithander skriver i sin "dressyrridning och hoppning" från 1973:
" Master Rufus e.Garant - Madame Rufus xx vann 1943 som 6-års remont dressyrtävlan svår B i Stockholm under författaren.
Den hade då dresserats i nio månader.
1947 vann hästen svår armétävlan under Hans von Blixten-Finecke oh 1952 vann Master Rufus, då 15 år gammal,
den olympiska dressyrtävlingen under Henry S:t Cyr."
Lithander använder sig av 3 begrepp i tävlingssammanhang:
LÄTT :
kort-, arbets- och ökad trav, kort-, arbets- och ökad galopp, enkla byten, volter i alla gångarter, halt ur alla gångarter, ryggning, vändning på fram- och bakdel, skänkelvikning.
MEDELSVÅR:
förutom samma rörelser som i lätt dressyr fast i högre grad av samling även skolor, galoppombyte i språnget, och byten i serier.
SVÅR:
högre grad av samling, utöver det "saxen" i samlad galopp, galoppiruetter,byten i varje språng, passage, och piaff.
För mig låter det helt hemskt att utsätta en 6 åring för detta
Idag kan 6 åringarna knappt byta galopp.
Hur kommer det sig att våra hästar/ryttare är så dåliga om man jämför med förr i tiden???
Jag kopierar detta från dressyrsidan då jag tycker debatten är intressant.
Lars Lithander skriver i sin "dressyrridning och hoppning" från 1973:
" Master Rufus e.Garant - Madame Rufus xx vann 1943 som 6-års remont dressyrtävlan svår B i Stockholm under författaren.
Den hade då dresserats i nio månader.
1947 vann hästen svår armétävlan under Hans von Blixten-Finecke oh 1952 vann Master Rufus, då 15 år gammal,
den olympiska dressyrtävlingen under Henry S:t Cyr."
Lithander använder sig av 3 begrepp i tävlingssammanhang:
LÄTT :
kort-, arbets- och ökad trav, kort-, arbets- och ökad galopp, enkla byten, volter i alla gångarter, halt ur alla gångarter, ryggning, vändning på fram- och bakdel, skänkelvikning.
MEDELSVÅR:
förutom samma rörelser som i lätt dressyr fast i högre grad av samling även skolor, galoppombyte i språnget, och byten i serier.
SVÅR:
högre grad av samling, utöver det "saxen" i samlad galopp, galoppiruetter,byten i varje språng, passage, och piaff.
För mig låter det helt hemskt att utsätta en 6 åring för detta