Svår att tränsa

E

Einar

Behöver lite råd om hur jag gör med min häst vid tränsning :confused: Vi hade en "dust" när jag haft henne c:a 2-3 månader - hon ryckte upp med huvudet när jag skulle tränsa henne och det tog c:a 20-30 min innan jag fick in bettet i munnen på henne. Men efter en tid med mkt lock o pock samt godis, samt en liten kläm över nosryggen, så har tränsningen fungerat utan några som helst problem ett bra tag. Ska tillägga att andra personer har kunnat tränsa henne utan problem :(
Nu har detta problem kommit tillbaka, helt plötsligt börjar hon rycka upp med huvudet när jag ska tränsa, medan andra personer kan tränsa henne utan problem...
Hon är ung och testar mig med jämna mellanrum också med andra saker.... Fast just detta med tränsningen är svårt att komma förbi...

Sv: Svår att tränsa

Vad använder du för metod när du tränsar? Håller du sidostyckena "ihopklämmda" över hästens nosrygg med armen under hästen huvud eller håller du tränset i nackstycket framför hästens huvud? Om gör det första alternativet så kan du pröva att sticka in ett finger i mungipan på henne så att du slitter trycka bettet mot hennes tänder. Om du gör det andra alternativet så kan du pröva att göra som det första beskriver, så att hon hand med tränset är ovanpå hennes nosrygg och ger ett vitts tryck, samtidigt som du sätter ett finger i mingipan och för inte bettet när hon gapar.

Vad är det för andra personer som tränsar henne? Det kan ju vara det att dessa andra personer har en lite mera tuff attityd som talar om för henne att det inte är läge att krångla. Medan du kanske är lite mer mjuk och försiktig och inte riktigt visar tuffhet. Bara lite funderingar.

Lycka till!

Har nog lite samma funderingar som "Matilda&Bonita", red in en treåring i våras som var 170cm och som gjorde som din vid tränsning. Jag vande hästen vid att jag stod bevid på en pall när jag tränsade, då fick hon höja huvudet bäst hon ville jag nådde i alla fall och kunde tränsa i lugn och ro utan att lägga så mycke vikt vid att hon tjafsade, då blev det ingen konflikt, utan jag kunde bara berömma när väl tränset var på. Idag är kan alla tränsa henne från marken.

Tack för Era svar!

Jag håller sidostyckena ihopklämda över nosryggen när jag tränsar henne, jag är inte så lång nämligen och har svårt att nå upp...
Men jag ska prova att sticka in ett finger i mungipan så att hon gapar - så himla svårt att nå upp bara när hon höjer huvudet :mad:
Men jag får hitta ngt att stå på!!!

Det är säkert så att de andra som provat att tränsa henne är mer bestämda än vad jag är, hon testar ju mig o hittar hon ngn liten grej där hon kan "greja" lite så provar hon det... Väldigt påhittig dam!!!
Hon har ju kommit på att jag inte når upp när hon höjer huvudet...

Men jag trodde som sagt att vi kommit över detta med tränsningen, det har gått bra i flera månader :confused:
Men,men det är bara att inte ge sig!!!

Håller med Blandrastik, att stå på en pall är ett bra tips. Bonita (4 årigt sto) hade också lite trix för sig i början, men eftersom hon bara är 155 och jag är 182 så når jag oavsett hur hon gör, så hon gav snabbt upp. Men om verken pallen eller fingret i mungipan fungerar så bör du prata med din tränare/ridlärare/annan duktig person.

*är lite fräck och stjäl tråden*

Hur gör man då om hästen bara vägrar öppna munnen? Häromdagen fick jag lirka i 15 min. Hästen bara stod där och bet ihop tänderna. Vad gör man då??

Kommer elaka lilla jag här igen, är oxå kort.
Vi har en häst på ridskolan som försöker med allt vid tränsning.
Min kompis har dragit ut tungan på honom och tränsat honom på det sättet så det är nog ett tips för dig, då uppför sig nog hästen efter ett par tre gånger med denna typ av tränsning :devil:

När jag var på ridläger lyckades jag inte tränsa min häst. Det tog jättelång tid så att alla skulle få vänta på mig, då lät jag nån annan göra det. Men sen visade en tjej mig hur jag skulle göra. Jag hade bettet i handflatan och så stack jag tummen genom bettringen. Då kunde jag trycka in tummen i mungipan så han gapade och med handen trycka in bettet. Sidostyckena höll jag ihop över nosryggen. Svårt att förklara men innan när jag stack fingret i mungipan så gapade han men bettet åkte ner. Lycka till! Jag tror era sätt funkar bättre men man kan ju bidra iaf.

Alla tips är ju bra, eftersom att hästar är enskilda djur å alla knepp funkar ju inte på alla hästar.
Så det är ju bara bra =)

jag gjorde så på min som gjorde sådär förut att jag kletade in bettet i foder, räckte med en gång, nu tar han bettet jättelätt (vägrar dock att släppa det i stället :crazy: )

Ska faktiskt prova att kleta in bettet med foder, då blir det ju ngt
positivt med bettet :)

Tack alla för goda råd!

Rent generellt som kan vara värt att tänka på:

Många hästar krånglar vid tränsning för att bettet någon gång orsakat obehag vid tränsning/avtränsning.

Bettet kan ha trycks mot tänderna för att tvinga hästen att öppna munnen, och sedan åkt in med kraft i munnen och slagit mot tänderna. Vid avtränsning är det många som tar tag i nackstycket och sliter av tränset/släpper ner bettet, vilket medför att bettet slår mot framtänderna, hästen rycer upp huvudet och får ytterligare ett obehagligt ryck/slag inne i munnen.

Bettet ska läggas in och tas ut ur munnen försiktigt, så att hästen hinner med ordentligt.

Nosgrimmor som dras åt hårt kan också göra hästen ovillig att ta bettet.

OBS! Nu säger jag inte att det här är orsaken till din hästs beteende, men det är värt att tänka på för alla!
Du har fått bra tips att använda om det är så att hästen bara larvar sig. ;)

Jag har haft problem att tränsa min häst just för att han blir stor och drar upp huvudet. Men vi har lärt honom ta ner huvudet på kommando och det funar super! Säger bara "ner" när det är dax och man håller i tränset, om han trilskas och testar lägger jag bara ena handen över nacken mjukt så tar han ner huvudet och håller det där tills tränset är på. Jag håller i nackstycket när jag tränsar honom.

Hoppas du finner en bra lösning som funkar för er! :)

hej!
sätt på hästen grimma med grimskaft...sänk ner hästens huvud till det "rätta" läget...sen pysslar du med tränset runtom huvudet...om det inte är några problem så tränsa hästen, ta av tränst och gör det om och om igen. men kom ihåg att om hästen är rädd eller osäker så måste du ta det lungt och försöka bygga upp nått som funkar i längden!jag har haft samma problem med en häst och det här funkad jätte bra!men kom ihåg att var sak har sin tid och det hjälper inte att ha brottom...ha lite fantasi..de e nyttiggtt!

jag glömde att säga att du ska stå på grimskaftet så den inte kan höja huvudet så mycket!

Jag tror också att tränsningen på ngt sätt har varit obehaglig, för denna protesten kom så plötsligt! Jag smorde hennes träns ordentligt dagen före och tvättade i samband med det av bettet ordentligt, börjar fundera på om det möjligen kom läderolja på bettet!? En fundering är också om det kan vara myggor som gör att hon inte vill bli tränsad, när hon blir lite varm blir myggorna ännu värre o tränset gör kanske att det blir ännu varmare o obehagligare!?
Ska köpa en flugluva åt henne!

Nu har hon fått vila i 2 dgr, imorgon ska jag försöka igen, lungt o sansat o tränsa henne - utan att rida - bara tränsa på och av! Jag laddar upp m mkt godsaker!

vill ej låta sig tränsas ---> problem med munnen.

Vassa tänder som skär i kinderna?
Vargtänder?
Olämplig modell av bett?
För stort bett?
För tjockt bett?
Obehag av nosgrimman?
Hårda händer hos ryttaren?

Einar skrev:
Behöver lite råd om hur jag gör med min häst vid tränsning :confused: Vi hade en "dust" när jag haft henne c:a 2-3 månader - hon ryckte upp med huvudet när jag skulle tränsa henne och det tog c:a 20-30 min innan jag fick in bettet i munnen på henne. Men efter en tid med mkt lock o pock samt godis, samt en liten kläm över nosryggen, så har tränsningen fungerat utan några som helst problem ett bra tag. Ska tillägga att andra personer har kunnat tränsa henne utan problem :(
Nu har detta problem kommit tillbaka, helt plötsligt börjar hon rycka upp med huvudet när jag ska tränsa, medan andra personer kan tränsa henne utan problem...
Hon är ung och testar mig med jämna mellanrum också med andra saker.... Fast just detta med tränsningen är svårt att komma förbi...

Har du bett någon kolla munnen på henne?
Min ponny var också svår att tränsla, likadan som du beskriver.. men bara ibland.
Trodde först att han bara försökte trilskas men bad ändå hovslagaren kika på tänderna och det visade sig att han behövde raspas.

Mvh

Jag är lycklig ägere till en häst som gapar efter bettet :banana:

Sliver skrev:
Jag är lycklig ägere till en häst som gapar efter bettet :banana:

*skrattar* sån är min pålle också annars, han kan knappt bärga sig innan bettet är på plats :)

Mvh

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Skola & Jobb Jag sökte i höstas en tjänst som det krävs tester och godkännande på dessa innan antagningsprocessen ens startar, sedan ganska...
Svar
18
· Visningar
2 472
Senast: Motacilla
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 436
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar