F
Falskhet_
Har ett varmblod sto och rider vanligast på tre delat bett när jag rider i skog och paddock. Men när jag hoppar på träningen varranan vecka så har jag pelham på henne. När vi värmer upp så håller vi på med öppna på volt och hon är verkligne jätte svår att ställa när jag har pelhamet. Jag klarar verkligen inte av det. Men så fort jag rider på tredelat så är hon ganska böj bar efter ett tag. Hon blir väldigt piggg och sticker gärna efter hindrena och därför har jag pelhamet, men hon har börjat gå riktigt bra på det tredelade och vi har jobbat mycket med övningar att hon inte ska sprigna efter hindrena utan att hon ändå ska kunna gå i en lugn galopp. så nu funderar jag på att ha tredelat på hoppträningen.
Men varför är hon så svår att ställa i ena varvet på pelhamet? Har hört av andra att man inte kan göra ledande tygeltag med ett pelham bett, stämmer det?
Kan tilläga det är bara i högersidan som hon är stel. Jobbar mycket med åttor och serpentinbågar när jag rider själv och hon blir riktigt mjuk och fin i båda varven och så klart stretchar vi efter varje pass i nacken. Men är det svårare att ställa på pelham bett ?
Men varför är hon så svår att ställa i ena varvet på pelhamet? Har hört av andra att man inte kan göra ledande tygeltag med ett pelham bett, stämmer det?
Kan tilläga det är bara i högersidan som hon är stel. Jobbar mycket med åttor och serpentinbågar när jag rider själv och hon blir riktigt mjuk och fin i båda varven och så klart stretchar vi efter varje pass i nacken. Men är det svårare att ställa på pelham bett ?