svår att sadla

G

golden girl

Hej alla fullblodsvänner,nu behöver jag hjälp av er.Vi har nu vart ut på 3 hopptävlingar med vår lilla kille o han är helt vild när vi ska sadla honom:devil: Alltså inte bara lite pigg o nervig utan nästan ohanterbar,nu sist lovade jag mig själv att aldrig mer utsätta mig för detta!!Han står hur lugnt som helst i transporten medans min dotter går banan o dyl o nu sist var han ganska lugn när vi lastat ur han o gått omkring med honom så han fått kolla sig runt lite,men sen när sadeln kommer fram o han ska stå still då börjar cirkusen,han bits,sparkar både framåt o bakåt o tar man i honom ännu hårdare så reser han sig
Hur ska man göra,han måste ju stå still för att sadeln ska hamna rätt
Hoppas nån har nån bra ide,annars får han snart åka till tävling med sadeln på i finkan:idea:

Sv: svår att sadla

Är han snäll i vanliga fall att sadla? Eftersom han annars verkar kunna hantera tävlingssituationen

Har ett fullblod som är jättenervös, men honom sadlar vi faktist hemma (10min från banan) så han slipper gäststallarna och stå stilla så mkt.

Sadla hemma går ju om det inte är jätte långt att åka och så men om han går flera klasser med långt emellan är det ju krångligt att det inte går att sadla på tävlingsplatsen. Har du provat att tävla flera klasser och sadla upp igen? Är han lugn då?

Ni kan inte få på honom sadeln i transporten?

Åh vad jag är glad över en häst som går ur transporten, sen står där tills man säger åt henne att gå ;)

Har haft samma problem med en annan häst, men sen bytte jag stall, och där var stalldörren så låg att vi fick sadla stora hästar utanför.....och då vande hon sej vid att bli sadlad ute, och det gick sedan bra även på tävlingsplatser. Så mitt råd är; sadla utanför stallet, och på olika platser även till vardags.
Lycka till !

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kommer så småningom att lägga ut min häst på annons. Då han är min första egna häst så har jag av förklarliga skäl aldrig sålt häst...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 381
Senast: mollyphlox
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 359
Senast: axel
·
Hästhantering Hej, jag har en 17 årig travare (vet ej om det spelar roll eller ej) som jag börjar tappa tålamodet med. När jag fick honom för tre...
Svar
11
· Visningar
1 730
Senast: Pathmaker
·
Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka