Jag har själv fått ett bakslag med min unghäst nyligen då han efter månader av åkande helt enkelt bestämde sig för att inte gå upp. Jag har använt mig av principen lätt obehag om han backar och upphörande av obehag när han går framåt. Obehaget har i detta fallet varit spröten på en kvast men det hade lika gärna kunnat vara ett spö som man bara petar lite lätt med eller en reptamp el liknande. Hur som helst så har jag endast haft min hästovane sambo till hjälp så han kan i princip bara hjälpa till med att hålla kvasten bakom och stänga om han går upp. På en träning för ett tag sedan så var det jättebesvärligt igen och tränaren kom ut ( och några andra vänliga själar ) för att hjälpa till. Hon gav tipset med lina bakom, något som jag inte har använt på honom eftersom jag var rätt säker på att han skulle protestera kraftigt och bara sparka ( han gillar att vifta med benen...) men vi provade och det gick jättebra.
Nu använder sambon och jag lina varje gång och vi slipper bråka, hästen verkar känna sig tillfreds med detta och står fint i transporten. Vi fäster linan i ena sidan på transporten, stänger ena innerdörren så att hästen bara har en smal sida att gå in i, på så sätt hinner vi stänga den andra innerdörren innan han hinner tänka bakåt igen.
Det känns mycket roligare att åka på träningar igen kan jag säga

Prova om du inte redan har gjort det, det är ju en rätt mild metod i mina ögon. Jag måste säga att man blir rätt trött på allt snack om ledarskap framförallt från folk som förmodligen inte vet vad de snackar om. Det enda som händer med en stackars hästägare när nån viktigpetter säger att du "saknar ledarskap" det är att denne tappar det lilla själförtroende man ev hade och det läser hästen av direkt.
Det är klart att det handlar om tricks och att lura hästen till att vilja göra som man själv vill för med muskelkraft är det ju lögn! All dressyr oavsett djurslag handlar ju om att ge obehag vid "fel svar" och upphöra med obehaget eller om man så vill med påverkan, då djuret utför någonting rätt.
Man ska inte krångla till det för mycket, det är ju faktiskt inte människor det handlar om, de är betydligt mera enkelspåriga än vi. Min erfarenhet är att ju mer man funderar på ledarskap desto osäkrare känner man sig och hästen snappar detta direkt!
Lite funderingar bara

Nä, tro på dig själv, ta till dig handfasta råd från erfarna människor och använd det som du tycker passar din person och din häst.
Hoppas att ni löser det
Och till er som ev retar sig på vad jag skriver - det är bara min alldeles personliga åsikt ingenting annat