Bullet
Trådstartare
Jag köpte en ny häst för några veckor sen. När jag var och kollade på honom gick han tillsammans med ett sto och de kom fram till grinden båda två när man kom i närheten av hagen. Nu i hans nya flock med ett sto och två andra valacker är det svårt att fånga honom. Direkt när en människa kommer in i hagen/närmar sig flocken börjar han trava runt, endera helt själv eller att han "föser runt" någon annan häst framför sig. Han travar alltså runt på volt kring mig/de andra hästarna och det går inte att komma nära. Tar man ut en av valackerna (den som inte är lägst i rang) eller stoet kommer min häst fram till mig som på beställning eller att han stannar så att det bara är att gå fram till honom.
Är det här ett vanligt beteende och vad beror det på?
Jag misstänker att det har något med sammansättningen av flocken att göra, iom att det är ett sto vars uppmärksamhet två grabbar mer eller mindre tävlar om.
Vad ska jag göra för att kunna fånga honom utan att behöva ta ut en annan häst först?
Han står snällt och lugnt ensam i stallet när jag fixar med honom (går på lösdrift). Han känns väldigt trygg i sig själv när vi är ute längs vägar/i skogen, men det är när jag väl har fått tag på honom. Inga problem att lämna stallplan och inte bråttom hem igen.
Är det en ide att ge godis så som morötter, för att göra mig själv "mer attraktiv" i hagen alt. som belöning när jag väl får fånga honom? Hittills har jag inte gett något ur handen förutom en liten näve mineraler efter ridningen.
Tacksam för kunskap och bra idéer
Är det här ett vanligt beteende och vad beror det på?
Jag misstänker att det har något med sammansättningen av flocken att göra, iom att det är ett sto vars uppmärksamhet två grabbar mer eller mindre tävlar om.
Vad ska jag göra för att kunna fånga honom utan att behöva ta ut en annan häst först?
Han står snällt och lugnt ensam i stallet när jag fixar med honom (går på lösdrift). Han känns väldigt trygg i sig själv när vi är ute längs vägar/i skogen, men det är när jag väl har fått tag på honom. Inga problem att lämna stallplan och inte bråttom hem igen.
Är det en ide att ge godis så som morötter, för att göra mig själv "mer attraktiv" i hagen alt. som belöning när jag väl får fånga honom? Hittills har jag inte gett något ur handen förutom en liten näve mineraler efter ridningen.
Tacksam för kunskap och bra idéer