Svår att få upp i vikt

BreakingTheLaw

Trådstartare
Min travare fodras med lucernpellets, soja, Lympos samt kornkross. Allt det som är mkt proteinrikt men det går trögt att få upp honom.
Han får totalt en hel "skurspann" med mat (blötad) morgon och kväll.
Visst har han tagit sig bra i hullet och jag e säker på att han inte har mask.
Finns det mer jag kan ge honom utan att det ekar i plånboken?
Betena vi har är det ingen krut i då det inte varit huggt eller betats på över 10 år.

Sv: Svår att få upp i vikt

Det kan hända att hästen får "för mycket " protein och foderstaten har för hög kvot. I vissa fall går det åt energi för att bryta ner proteinet.

Testa med linfröolja. Börja vänja in försiktigt bara.

Räkna foderstat så du vet vad hästen får i sig. Det har du nytta av när du byter grovfoder.

Särskilt om du ger mycket proteinfoder tycker jag det är extra viktigt att vet hur mycket och varifrån proteinet kommer. Jag hade nog tillsatt olja (själv tar jag rapsolja för det är billigast, titta på ICA/Coop/Willys). Kom ihåg att introducera långsamt och inte ge mer än hästen klarar av att smälta.

Jag har också en travare som är rätt svår att hålla vikten desutom tränas rätt hårt. (distanstränging) I vintras så fick hon fri tillgång på hö/hösilage. Hon fick delat på 2 fodringar 2,5 kg havrekross, 1,5dl olja (går bra med rapsolja), 1kg blöt betfor o mineraler. Sen framåt våren med pälsfällning började hon tunna ut lite igen då tillsatte jag lite lusernpellets nått kg om dagen. Det är inte billigt att ha svårfödd häst. Just nu går hon på kraftigt sommarbete med en unghäst och klarar hålla hullet på det och ca ½kg havre om dagen blandat med lite betfor o mineraler, får det för det mesta efter träning.

Jag tror din häst behöver lite mer energirikt foder och inte bara protein foder. Börja att ge den ½dl olja om dagen och sen öka på lite till efter 1-2 veckor.

Jag har också problem med svårfödd häst, har kämpat som en tok för att få upp han i vikt! Hela vintern har han haft fri tillgång på hö, nu går han på bete. Viktigt för viktuppgång är att ha bra grovfoder som bas, sen kraftfoder efter hur mycket de tränas och rids. Fri tillgång på hö är ju viktigt, kanske kan du också stödfodra med hö om betet är dåligt? Fast klart det kan vara sdvårt om hästen hellre tuggar gräs än hö...
Men nu har jag äntligen börjat se resultat då jag för några veckor sedan gjort om foderstaten! Ger lusern, krafft pluss energi (koncentrat med vitaminer och mineraler) samt rapsolja. Ger även diamond V för magen, men ska nog gå över till vanlig bakjäst. Har nån tanke om att det är bra att hästen har en fungerande mage så de lättare kan tillgodogöra sig näringen. Jag blöter allt i en gröt då han haft problem med tänderna så att han lätt ska kunna få i sig maten. Har provat kornkross utan resultat, vad jag förstått är det ganska "svårsmält" för hästen, kanske därför det inte riktigt ger resultat. Jag försöker även när jag har ridit ge han saltvatten med nån näve pellets, då han svettas mycket. också viktigt att ersätta elektrolyter och annat de tappar om de svettas, samt att de dricker bättre. Det är också viktigt för hullet :)
Håller med föregående inlägg, det behövs både proteiner och energi för att de ska lägga på sig, i en så bra kvot som möjligt. Försöker även så ofta jag kan ge mindre givor tre gånger om dagen ist för bara morgon och kväll, men tyvärr går det ju inte alltid, beroende på när på dagen man kan vara i stallet. Lycka till med din häst, vet själv hur jobbigt det är när ens häst ser ut som att man inte matar den...

Tja alla..
Visade sig att han hade måttligt med blodmask.
Upptäcktes på djursjukhuset efter en sårskada i ledvätskekapseln.
Olja fick han så det var masken som var boven.
Lill pågen mår bra nu, dock stannade hjärtat efter operationen men han överlevde utan men och hämtas snart hem.

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 335
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 115
Senast: Boerperd
·
F
Foder & Strö Jag har ett 13-årigt fullblod som jag behöver lite foderråd till. Just nu får hon; Morgon; 1 liter korn 1 ½ liter musli...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 448
Senast: Farle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar