Sv: Svår att få in i stallet
Jag hade det problemet med min häst för längesen. Jag hade många olika teorier om varför,kan vara att det är mörkare inne i stallet än utanför, att det har hänt nåt hemskt som man kanske inte själv vet om (saker som har ramlat ner mitt i natten och levt om eller skrämt hästen på nåt vis).
Hästen kanske inte litar på dej och vill därför själv gå först och kolla in läget, och om du blir arg känner hästen av det och tycker situationen blir hemskare. Du har säkert långt i förväg målat upp en bild av hur det blir, alltså att hästen kommer stanna och att du får bråka med honom, tänk istället det här går fint Idag går allt bra!
Försök att inte göra så stor grej av det, stanna utanför stalldörren, ta några djupa andetag,klia lite i manen och slappna av helt enkelt.
Ta några steg närmare,ge lite godis och låt dej och hästen slappna av igen.
Har hästen nyss flyttat till stallet? Gå och visa honom runt isåfall,visa att spånbalen och greparna osv inte är farliga,låt honom nosa i lugn och ro.
Se till att det blir trevligt att vara i stallet, att man inte alltid bara snabborstar och kastar på utrustning utan att man också går in dit för att gosa eller äta lite.