Svår 3årig. Träningstips?

belladonnas

Trådstartare
Har hamnat i en svacka med min 3åring som känns hur svår som helst att ta sig ur. Så nu vänder jag mig hit för för att kanske få några bra tips.

Hästen är en 3årig ponny/häst (Runt 1,48-1,50) som jag har haft sen 1åring. Hängdes in som 2 1/2 åring och reds sedan in i våras. Han är VÄLDIGT känslig och lyhörd för mig. Jag tror det är lite pga det som vi nu har det här problemet.

Han har alltid varit väldigt framåt och älskat full rulle hela tiden. Under inridningen var han ändå så pass svag att han blev väldigt påverkad av mig och då var hans framåtbjudning inget problem.

Men nu när jag satte igång honom efter sommarvilan så är det nästa som varenda muskel i honom skakar vid arbete och han vill göra allt samtidigt.
Skritta fram är rena pesten då han hela tiden "stressar" fram och försöker byta gångart. I traven är det nästan som en ända stor ökning. Full fart framåt från att jag säger åt honom att trava. Samma sak här att jag måste påminna hela tiden för att det inte ska bli galopp. Och i galoppen är det gärna full fart. Påminna påminna och påminna. Det är ungefär så det ser ut nu.

I och med hans otroliga framåtbjudning blir det ju också svårt att styrning osv för att han helt enkelt inte hinner. (Det var inget problem under inridning och han kan styra.) Jag är också rädd att jag ska bli för stum i handen och råka förstöra honom.

Har prövat i ridningen att rida mycket volter för att han ska tvinga sig själv till ett bra tempo. Provat att bara köra på (dock bara någon enstaka gång då det inte känns vare sig säkert eller hållbart). Provat att bara ridit 4kant med mycket förhållningar.

Just nu har jag gått tillbaka ganska rejält med honom och tömkör/promenerar mest. I tömköringen är det endast skritt, halt, skritt, halt. Och han är överallt. Han stannar men är lika fort fram igen. Då är jag bara lugn och väntar för att han ska lära sig att stå still ingår i arbete med. Han gör ju självklart framsteg inom det men ja, jag vill ju rida min häst också :(

Igår t.ex. tömkörde jag honom och ut kommer en från stallet för att prata så jag stannar för att sedan gå fram till huvudet på honom och stå där. Han backade, snurrade runt och trippade omkring. Så hon utbrister förvånat; OJ, är han alltid såhär?

Han är absolut inte såhär i vanlig hantering. Vet inte hur han kan känna på sig så bra när det är arbete och när det är att gå ut till hagen som gäller.

Börjar tappa tron på mig själv nu och funderar på att skicka iväg honom på ominridning/tillridning. Men samtidigt finns inte riktigt pengarna till det nu och så tycker jag att jag borde klara det. Jag jobbar med att rida in hästar och sen rår jag inte ens på min egna häst :(

Har någon några tips?

Senast ändrad:
Sv: Svår 3årig. Träningstips?

Min unghäst är också bedrövlig nu. Jag rider western och har lite andra knep men brukar få skita i skritten och trava igång istället. Ökar han upp till slängtrav/galopp så stoppar jag (gör halt), backar och kommer fram i trav igen. Det funkar väldigt bra, han rastas av samt tränas för att stoppa/sakta ner för sitsen.
Efter detta så brukar det gå att jobba honom och han är lite extra uppmärksam för förhållande hjälper. På banan använder jag volter också men har 2 km till ridbanan.

Jag har börjat jobba mycket mer mental träning för att få ner energinivån. Det går ju inte rida bort all överskottsenergi med tanke på ålder.

Jag hoppas jag kunde hjälpa till lite! Jag lider iaf med dig och önskar lycka till :-)

Vad går hästen i för hage? Går han inte tillsammans med kompisar (helst jämnåriga) i en stor hage många timmar skulle jag börja där.
Annars kan det ju vara vad som helst från överutfodring till smärta...

Jag hade börjat med att slappna av och pratat med hästen. Vissa hästar är hetsiga, de är liksom födda sådana. Men man får göra det bästa av situationen och man måste lära dem att det är okej att vara hetsig, men man måste sköta sig.

Jag hade skrittat på lång tygel tills ponnyn slappnade av.

Vad har du för bett på ponnyn? Kanske dags att tänka om vad gäller bettet. Jag gillar tunnare gummibett, gärna ett rakt ifall ponnyn är spänd och stressad, men inte stark.

Hur sitter sadeln på ponnyn? Kan den klämma? Hur sitter alla annan utrustning på ponnyn?

Just nu går han med en åring, en 2åring och en tant. Hagen är ganska stor men ganska hal just nu. Innan dess har han alltid gått i stor halkfri hage men då springer/busar han inte heller utan leker på samma sätt som nu. Alltså står och drar i den andras grymma ;) haha.
Hade gärna haft ute honom längre men tyvärr kan inte jag styra det.

Ja, självklart accepterar jag honom för den han är. Och han kommer alltid vara en häst med massor med motor men det kan inte få bli ett så stort hinder i ridningen som det är nu.

Han går med ett vanligt 3 delat bett nu. Och har haft samma hela tiden.
Menar du à la Nova bett? Ska pröva det.

Sadeln är utprovad men visst är det möjligt att den inte ligger helt 100 fortfarande. Han är ju ändå unghäst som ändrar sig. Men jag tror inte det är sadeln eftersom han är likadan i arbete utan sadel också.
Han har inga skydd eller liknande i dagsläget.

Det med skritten är väl lite det vi har gått tillbaka till nu fast med halter i då. Tycker du jag bara ska skritta utan att stanna honom?

Har du ridbana? Låt honom springa av sig lite innan du sitter upp och jobba nån stund från marken gärna innan (behöver inte alls vara speciellt lång tid, men så att ni får till ett slag samarbete, inte bara full rulle vetebulle) lr om du väljer att longera lite innan, lr tömma. och var lugn och korrigera inte om han inte gör nåt helt tokigt, men om det bara är lite spänningar kan det va bra att bara fokusera på avslappning, lugn.

Vissa hästar blir mer avslappnade av att börja med lite galopp, så det kan du ju testa och sen gå tillbax till skritten.

sen tkr jag att du gärna kan rida för någon instruktör som kan hjälpa dig att komma vidare :) Och tappa inte modet! Livet är inte en spikrak trappa uppåt.

Rider du bara på ridbanan? Min erfarenhet är att det bästa man göra med en unghäst är att rida ut med en äldre och lugn häst som tål att din unghäst kommer upp i baken om det behövs. Var noga med lydighet även vid uteritt men låt din häst gå på i ett bra tempo och arbeta med halvhalter om han får för bråttom. Hetsar upp sig för mycket så gör som någon annan förslog - skritta på lång tygel och lägg in korta pass med trav när han känns lugn.
Jag har hittills i princip bara ridit ut min treåring. Nu har jag börjat lite försiktigt på ridbanan, men då mest i skritt på volter och serpentiner för att få henne i balans och lydig och med lite korta travpass på stor volt eller på fyrkansspåret. Jag kommer också ta hjälp av instruktör med jämna mellanrum. Ngn galopp på ridbanan blir det inte förrän hon är helt stadig och fin i både skritt och trav. Däremot tar vi långa härliga galopper i skogen!

Nu känns det som jag tjatar samma som 'alla' jämt säger i trådar om hästar som beter sig konstigt, men jag måste bara säga det ändå.

Har du kollat igenom hästen med ET eller kiropraktor eller liknande?
Varför jag undrar är att min häst har varit (och är fortfarande till viss del) enormt het, springig och ligger på. Från inridning och framåt. Hon sprang även som en idiot och bockade runt när man försökte arbeta från marken.. Men efter att jag varit hos kiropraktor som verkligen hittat 'allt' som fanns vad gäller låsningar osv har jag fått en helt annan häst. Förmodligen sprang hon ifrån någon form av obehag innan för nu är hon fortfarande enormt pigg men hon kan korta sig, lugna sig och lyssna på mig. Jag har en helt annan förmåga att samla henne mot innan.

Din häst är förmodligen en het och livlig individ, dessa finns ju också (som min) men när de beter sig stressat och liksom inte lyssnar för 5 öre brukar det ofta vara en reaktion från kroppen.

Senast ändrad:

Försöker svara på frågorna lite snabbt nu över telefonen.
Jag tar till mig alla tips! :)

Jag har provat med att rasta av honom innan vilket jag tyvärr tycker gör att han blir mer uppe i varv.

Nej, vi har faktiskt inte ens en ridbana just nu så han har bara jobbats ute senaste tiden och även i våras väldigt mycket. Blir ju dock att man "tar till" vallar ibland.

Han är genom kollad av ET innan sommarn då han hade lite känningar kvar efter en sträckning från i vintras. Borde kanske ta och slå henne en pling igen för säkerhetsskull.

Ni alla har rätt. Och det är därför jag vänder mig hit. Så jag får en spark i röva ;) och fixar till det här. Jag vill behålla hans fantastiska framåtbjudning och älskar det egentligen men just nu har det som sagt var blivit ett hinder i hans utveckling som jag vill lotsa honom igenom på bästa tänkbara sätt. Han är ändå min prins och förtjänar att bli bäst :)

Sällskap ute, med äldre tryggare häst blir en extra trygghet för din lille. Hur ofta rids han? Hur ofta gör du annat med honom? Han är ju inte så gammal, så jag skulle inte rida mer än sådär 3 ggr/veckan och sen så från marken tillkommer.. Sen märker man ju hur hästen svarar, men viktigt oxå med helvila regelbundet, så han hinner smälta allt både mentalt å kroppsligt. kanske han kan få några veckors vila i vinter och sen komma igång igen och sen nästa år rida ca 4 ggr/vecka när han är 4 år. Viktigt att man inte "överrider" sin häst, utan att den verkligen får ta igen sig. sen finns det ju de som gärna behöver göra ngt varje dag, men har man hästen på lösdrift med polare så är det ju bättre än en som går inne större delen av dygnet. så man får kolla in lite vad som funkar för just den hästen och vad den behöver, utan att det blir vare sig för mkt lr för lite..

Senast ändrad:

Så var min idag. Det jag gjorde var övergångar. Skritt-stopp-skritt och skritt-trav-skritt. Och då genom att använda sättet så långt som möjligt. Då fick hon varkligen tänka efter vad det va jag ville hon skulle göra. Efter ett par gånger gick det riktigt bra.

Tror att det e mycket tankevarksamhet som gället. Låt hela tiden ha något att fundera och tänka över.

Nu har jag inte läst alla svar men tipsar med det jag vet.
Jag har också en treåring (som jag rider dressyr med). Nu är min rätt sansad och vi har nyss fått igång framåtbjudningen riktigt ordentligt. De senaste 3 ridpassen har vi haft en liten svacka där han mest sprungit runt och fjantat. Då har jag ridit övergångar till förbannelse. Och även medvetet sänkt hans tempo (struntat i framåtbjudningen) för känslan jag fick var att vi jobbat så mycket med bjudningen att han överdrev och gasade runt på måfå. Idag däremot så var han tillbaka som sig själv :)

Men jag vet att övergångar inte alltid är svaret, har tidigare haft en häst som var väldigt väldigt hetsig och hon blev ännu värre om man red övergångar. Henne ville man ju mest "döva" så mycket som det gick. När jag precis fått henne (hon var 4 år då) så fick jag longera henne ordentligt innan varje ridpass för att hon skulle vara ridbar. Annars hade man en häst som inte tog ett enda skrittsteg och gjorde diverse caprioler och skolor ovan mark.
Har du provat det, att lina av honom innan ridning? så att det värsta är ur honom och han inte "lockas" att hetsa runt med dig.

Senast ändrad av en moderator:

Det med skritten är väl lite det vi har gått tillbaka till nu fast med halter i då. Tycker du jag bara ska skritta utan att stanna honom?
Jag hade inte mixtrat med honom alls. Jag hade bara koncentrerat mig på att han skulle skritta dit jag ville skritta med ett lugn i skallen. Inga stopp (vad är de till för??), inga cirklar, ingenting. Bara rakt ut i skog och mark så avslappnat som möjligt. Lång tygel så långt det går och bara gå, gå, gå och gå.

När hästen sedan är avslappnad i skritten skiter du i att korta tygeln för att trava utan du börjar trava med lång tygel och så pratar du med honom ifall han hetsar och vill trippa iväg. Lugn och stadig i lättridningen och så styr du hästen genom din takt i lättridningen. Travar han för fort rider du lätt saktare så att han tvingas in i det saktare tempot. Det funkar bra på en häst som är känslig, vilket din verkar vara.

Har du en het häst kan du inte rejsa runt i skogen en dag och nästa dag tro att det går att skritta ut på lång tygel, utan man får planera sin ridning efter hästens temperament. Vill du att han ska fixa hoppningen så måste du få honom att kunna slappna av i skritten. Kan han inte skritta avslappnat, hur ska du någonsin kunna lära hästen att koncentrera sig på jobbet?

Jag anser att det är skitsnack att longera hästen innan. Det är bara kontraproduktivt. Visst rastar du av hästen, till en början i alla fall, men longerar man 20 minuter innan ridning har du snart byggt upp en kondition på hästen som heter duga. Då har han bara ännu mer ork att hetsa och vara jobbig innan du kan få honom att slappna av.

Sen undrar jag vad han får att äta? En mätt häst är en lugn häst. Så snåla inte med kraftfoder eller grovfoder eftersom du tycker att han redan har så mycket energi. Ge honom massor med mat så att han inte är hungrig. En hungrig häst är en vild häst (i alla fall tills det når svältgränsen)!

Tyvärr har jag ingen möjlighet att få med mig något ridsällskap där jag är nu :(
Men innan sommarn reds han oftast ut med äldre hästar.

Min lille pärla jobbas med varannan dag. Så ca 4dagar en vecka, 3 dagar nästa vecka. Och då rids han inte varje pass. Så själv tycker jag inte att jag överrider honom. Sommarvila fick han oplanerat i 5 månader som inte skulle varit riktigt så lång.. Så nu är tanken att han ska gå till januari/februari beroende på hur han utvecklas för att sedan få vila någon månad innan vi drar igång igen. Planen tycker jag känns bra ;).

Självklart skulle jag vilja ha honom på lösdrift eller ute längre. Men nu jobbar jag i stall och tjänar därefter och då jag inte har körkort har jag vare sig tid att pendla till ett annat stall eller råd att betala en stallplats i dagsläget.

Nej, jag har faktiskt inte provat att lina honom av den anledningen eftersom jag alltid jobbar för att han ska bli avslappnad och även i longeringen är han väldigt "hetsig" och jag tycker inte det känns snällt att ett pass för honom ska vara över 1h långt bara för att han ska vara lugn.

Jag tänker mig såhär då: att du longerar honom tills han lugnar sig och sen hoppar du upp och rider i kanske 5 min eller så kort du nu känner, men bara så att den korta stund du rider så går det bra och han kan koncentrera sig.
Nu förra veckan när min fick nåt muppryck och lekte giraff (som sprang fort) så blev det så att två pass blev sådär en timme långa. Inte optimalt men jag red tills han gick som han skulle, red typ 2 varv i bra arbete och sen slutade jag.

Jag hade inte mixtrat med honom alls. Jag hade bara koncentrerat mig på att han skulle skritta dit jag ville skritta med ett lugn i skallen. Inga stopp (vad är de till för??), inga cirklar, ingenting. Bara rakt ut i skog och mark så avslappnat som möjligt. Lång tygel så långt det går och bara gå, gå, gå och gå.

Stoppen är till för att det inte ska bli trav :p Jag är självklart lugn hela tiden själv och pratar med honom för att berätta att det är okej att ta det lugnt. Jag sitter neutralt i sadeln och skrittar på långa tyglar mer än när jag säger åt honom att lugna sig. Så hur menar du att jag ska få honom att inte trava om jag inte får påminna honom. Eller missuppfattar jag? Annars är jag inne på samma spår med att det bara är rakt fram som gäller. Ser ingen poäng med att krussidulla med honom i det här läget.

När hästen sedan är avslappnad i skritten skiter du i att korta tygeln för att trava utan du börjar trava med lång tygel och så pratar du med honom ifall han hetsar och vill trippa iväg. Lugn och stadig i lättridningen och så styr du hästen genom din takt i lättridningen. Travar han för fort rider du lätt saktare så att han tvingas in i det saktare tempot. Det funkar bra på en häst som är känslig, vilket din verkar vara.

Hehe, jag försöker. Men där märks det det verkligen att han är ponny. Hans acceleration är inte att leka med :p . Men håller ett stadigt tag i halsring för att inte störa honom i dessa lägen. Jag rider fortfarande med halsring ofta av just den anledningen att jag inte vill bli sittande i munnen på honom när det blir 0-100 på 1 millisekund.

Har du en het häst kan du inte rejsa runt i skogen en dag och nästa dag tro att det går att skritta ut på lång tygel, utan man får planera sin ridning efter hästens temperament. Vill du att han ska fixa hoppningen så måste du få honom att kunna slappna av i skritten. Kan han inte skritta avslappnat, hur ska du någonsin kunna lära hästen att koncentrera sig på jobbet?

Självklart inte. Har jag sagt att vi brukar vara ute och busa? Sen tycker jag att det är jätte viktigt att hästen har kul men i dagsläget är det inte kul för vare sig honom eller mig att "rejsa runt".

Jag anser att det är skitsnack att longera hästen innan. Det är bara kontraproduktivt. Visst rastar du av hästen, till en början i alla fall, men longerar man 20 minuter innan ridning har du snart byggt upp en kondition på hästen som heter duga. Då har han bara ännu mer ork att hetsa och vara jobbig innan du kan få honom att slappna av.

Håller med.

Sen undrar jag vad han får att äta? En mätt häst är en lugn häst. Så snåla inte med kraftfoder eller grovfoder eftersom du tycker att han redan har så mycket energi. Ge honom massor med mat så att han inte är hungrig. En hungrig häst är en vild häst (i alla fall tills det når svältgränsen)!

Han står med hösilagebal i hagen och fri tillgång inne på hö. Sen står han på ca 1kg kraft foder. Han är fin i hullet och eftersom han alltid står på fri tillgång behöver han aldrig slänga sig på maten.

..........

Får prova helt enkelt. Kan ju funka :laugh:

Men vilken hemskt rolig liknelse du gav :D Min kör mer "sätter bakbenen så långt innan jag kan så jag får världens jäkla skjut framåt". Haha

Ett tillägg till alla!
Han har aldrig känts nervös hetsig utan mer som att han alltid vill framåt och då har det blivit hans sätt att "uttrycka" sig på. Hur man nu ska förklara det. Men jag vill ju inte att det alltid ska vara såhär då det antagligen någon gång kommer slå tillbaka som stressat på ett dåligt sätt.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 445
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 246
Senast: Grazing
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka