Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare
Vi har ju elstaket till hästar så att använda elstötar för att kontrollera dem är ju något som vi har accepterat..
Vi har elstängsel för att lära dem att hålla sig innan för gränserna. För att inte rymma och skada sig själva och allmänheten. Jag tycker det är en VISS skillnad, och det tänker jag fortsätta tycka.
Och om man accepterar elfösare på andra djur så har man ju beslutat att det inte är fullständigt förkastligt.
Varför det då skall bli värre att fösa på en häst än en ko eller gris har jag svårt att förstå..
Du har poäng här, och jag tycker INTE att det under några omständigheter är okej att använda elpåfösare. Men som sagt, det är lagligt, och det användes. MEN lagen innefattar också hur och när man får använda dem (inte ge för mågna upprepade stötar, ej på skadade djur osv...) samtidigt som att användningen av dem inte är så stora alls.
Har själv varit på besök på ett av Sveriges största slakteri. Grisarna där går självmant in i en bur (Det är väggar bakom dem som trycker på) Här förekommer ingen el alls.
På Nötterna så går de ju i gångar fram till "bultspiltan".. Det folket som finns med där och driver ifall det behövs har förvisso en elpistol på sig, men de använder en annan typ av "stjärtlapp" i första hand. Att anävnda elpåfösare ger snarare mer jobnb för de som arbetar (djuren blir stressade och det ställer till problem i hela hanteringen då). Dessutom så går djuren själva ganska bra i de här gångarna.
Jag var på slakteriet i flera timmar.. Inte en enda gång anvädnes nån elpåfösare då. Då fanns det andra omståndigheter som är värre för djuren.
Får även transportörer i Sverige använda elpåfösare? Isf är det främst där jag skulle kunna tro att användningen är i Sverige..
tillägg: Hästar räknas i huvudsak som sällskapsdjur och itne som produktionsdjur vilket för övrigt gör att vi har en annan "syn" på dem. Det är nog ganska många som skulle klassa det som mer "hemskt" att ge en katt, kanin, hund en elstöt än en ko, gris.. Om vi vill att produktionsdjuren ska leva på samma vilkor som våra sällsakpsdjur skulle vi på många punkter vara tvugna att lägga ner all den typen av verksamhet som innefattar köttuppfödning.