Svansen då?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare flickancarra
  • Startdatum Startdatum
F

flickancarra

Jag har för första gången ett sto som ska föla. Jag känner på mig att det handlar om timmar eller dagar iaf. :smirk:Jag har läst böcker, kollat här på buke och försöker ordna allt efter alla konstens regler så att det blir bra för mitt sto och så att den lilla/lille får den bästa starten. Så kom min totalt ointresserade sambo in i stallet och sa " Ska du inte fläta svansen eller något inför fölningen?" :crazy:Och det tyckte jag var en bra fråga. Vad gör ni? Kan tänka mig att det kladdigt om svansen, men det kanske inte är så farligt? Flätar ni eller lindar ni, eller kanske inget alls? :confused:Tacksam för hjälp. *orolig hönsmamma*

Sv: Svansen då?

Jag gör ingenting alls. Tycker att det är mindre jobbigt om svansen blir kladdig än att lindan kanske lossnar och är i vägen. Mitt sto tycker inte om att ha lindad svans och brukar göra allt hon kan för att bli av med lindan.

Jag gör inte heller något med svansen innan fölning, dagen efter brukar jag spola av benen och tvätta svansen hjälpligt om den är mkt kletig av fostervärskor.

Jag har inte möjlighet till att kunna spola med varmt vatten och eftersom det är så många minusgrader känns det inte rätt att tvätta hennes svans/ben iheller.. Jag får se hur jag gör. Hon har väldigt mycket svans, som sig bör på en shettis. Ikväll flätade jag den. Hon är duktig på att lyfta svansen så då får hon iaf med sig allt hår när hon lyfter den tänkte jag.. Jag har bara varit med vid kalvningar innan och de har ju inte alls samma hårsvall... åh, jag retar mig för att jag började tänka på detta ens. Känns som en petitess..

Svansen var nere under natten och på morgonen stod där en bländade vit fölunge. :banana:(Hur funkar det igentligen!?) Svansen verkar fräsch fast den är väldigt yvig..

Grattis till fölungen! Såg bilderna på underverket, urhärlig! Lite off topic, men brukar vita hästar inte födas med en annan färg?! För att sedan skimla av? Har jag missat något?

Jag undrar också, hur har detta kunnat hända??? Är det en slags skäck? För de föds ju som sckäckar, bleknar ju inte fram vita fält... :confused:

Det är en skäck med mycket vitt helt enkelt.

Apropå trådens egentliga ämne, även om hästen nu redan har fölat. Jag brukar fläta och linda svansen innan fölning.

Jag ska nog fläta bara, vill inte ha en linda som kan i värstafall åka ner och så blir den kladdig och äcklig såklart (blir ju svansen med iofs...)

Lindan åker inte ner om man lindar korrekt, dvs viker upp små tussar med tagel, som man lindar fast.

Jag insåg problemet med att veta när man skulle fläta.. Är det ok att ha fläta hela tiden på en pålle? Tänker mig att det kankse drar i skinnet eller nått. Tänker på hur det själv är. skönt att ta ut hårit ibland lixom..
Och angående färgen så har jag fått reda på att hon har helsyskon med samma färg. Måste leta upp en bild på dem sen! Men jag blev ju också lite paff ab färgen. Var nästan lite besviken i början att hon inte hade fler fläckar men det kan man ju inte vara länge på ett sånt underverk som hon är.. Frisk och kry och har studsat ute i hagen nu i non-stop i över två timmar...

Grattis till fölisen! Skönt att allt gick bra!
Vad är det för stam på den? Jag har själv 2 som skall föla i maj/juni så jag är nyfiken på allt som har med shettis att göra...

Grattis till fölisen! Skönt att allt gick bra!
Vad är det för stam på den? Jag har själv 2 som skall föla i maj/juni så jag är nyfiken på allt som har med shettis att göra...

Damen som fick föl nu är reggad som ridponny då hon har okänd stam. Min andra tös som ska föla till sommaren är en appaloosa från holland, svenskreggad som knabstrupper.. Båda var betäckta när jag köpte dem. Ska nog behålla fölen på gården. Vi får se. Köpte den prickiga som sällskap till shettisen eftersom jag tänkte att hon nog var lätt att sälja senare, men man fäster sig..

Vad har du för stam?

Gammal tråd nu men frågan var ju till mig..:laugh:

Axella, musblackskäck e Amigo u Harvor ue Hambo uue Adonis van Spjutesdom fick föl 5 juni svartskcäk sto e Jozo

Pia fux e Almnäs Origo u Frida van Zoelen ue Viktor van Amurik uue Leopold vd Beemster Fick föl 14 maj svart hingst e Jozo

Du har alldeles rätt , man fäster sig....Måste nog sälja en fölis i år och 2- årshingsten det är skitsvårt, men vill man avla måste man sälja...

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 251
Senast: Twihard
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 274
Senast: Habina
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 776
Gravid - 1år Jag har läst, följt, försökt stötta och vara där för andra här på buke som skrivit om sina problem. Tänkte aldrig att jag en dag...
Svar
9
· Visningar
2 945
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka