Svansen avskavd!

Harbor

Trådstartare
Ponnyns svans är ganska avskavd uppe vid roten. Massa hårtagel har lossat och det hänger korta stumpar i mängd. Precis som om han skaver svansen mot nåt. Har bara ingen aning hur det går till. Han har täcke på ute, med svanskappa ovanför svansen så den är inte bar. Kanske han står och gnider den mot nåt. Nån som varit med om liknande och vad har ni gjort åt saken?

Sv: Svansen avskavd!

Har han nåt som kliar i svansroten?

Smuts på svanslappen, exem, hudutslag, ohyra eller nåt annat?

Månne den möjligheten finns att kompisarna i hagen biter honom i svansen?

fast då borde ju rimligen det synts på täcket/svanslappen ????
vad jag skulle tänka på först e ohyra, exem/svamp, smuts eller mask.

Om det ej är någon ohyra eller dyligt utan" vanligt "kliande mot något i tex boxen så kan du ju testa att köpa ett mjukt svansskydd som din häst kan ha på nätterna i alla fall, då skaver den ju inte bort håret , men börja med att kolla upp så det inte är något som måste behandlas först.

Jag brukar ta på silverlotion på svansen på min dam när det kliar, hon är lite som jag, blir det kallt eller varmt ute så torkar hennes hud speciellt vid svansen. Silversalva brukar fixa kliandet direkt sen tar det ju en stund innan de är respektabla i håret igen.

Silversalva å silverlotion är ionsilver i kräm eller lite mer flytnade form till utsidan. Jag använder mest lotionen men har krämen med. Antiseptisk å helt naturlig. Finns att köpa lite överallt både till människor å djur. Används ofta på allergihästar å jag satte på det på min hunds operationssår, kliade då inget å fick läka fint å ifred. På mig har jag det om jag bränt mig av solen eller annat elände, skitbra, man känner inget när det är på å läker såret jättefort å fint. Sök på det så kommer det upp, man får jämföra lite sidor å priser för en del är svindyra å andra mindre dyra. Min veterinär har det i sitt sortiment så en del vet.s har det med. Kanonbra! :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 016
Senast: Mia_R
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 488
Senast: Blyger
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 437
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens