Svans-problem :/

J

Jelly_You

Hello! x)
Jämt när jag borstar svansen på min medryttarhäst blir den jättefin. Men dagen där på så är den lika risig som innan. Min kompis hästs svans håller sej jättefin. Något tips? Någon produkt? Kram /Josefin:D

Sv: Svans-problem :/

Min hästs svans blir som dreads (eller hur det stavas) efter en dag. Speciellt nu när de slår mycket med den efter flugor. Jag har FOXFIRE pälsglans i den och då är den hur lätt som helst att borsta ur. Sen får man ju hålle efter den varje dag men jag har inte behövt ha i glans varje dag utan kanske en gång i veckan max! Testa det!!

Lycka till:laugh:

Investera i en bra och snäll hårborste och ett bra pälsglans så kommer du en bra bit. Jag gillar Borstiqs hårborstar, lite dyra men verkar inte slita alls på taglet. Av de sprayer jag testat hittills tycker jag de från Foxfire och TIB-Horse är bäst (utreder mkt bra och har långvarig effekt).

borsta bara svansen vid spec. tillfällen inte bra att borsta varje dag för 1 hårstrå tar ca 2år att växa ut på en hästsvans

Brukar tvätta ur svansen med schampoo lite oftare nu på sommaren, den är ganska smutsig förstår man när man ser vattnet :D då borstar jag inte ur den alls utan den får bara torka, annars använder jag pälsglans, sjöbogårdens är min favorit!! :)

Tvätta svansen med grönsåpa så allt gammalt kladd och insektsmedel försvinner. Sen när svansen är nästan torr sprayar du pälsglans och reder ut försiktigt. Brukar funka även mot troll-lockar och dreads.

En sak jag upptäckt sen jag började använda just Sjöbogårdens pälsglans är just att mina hästars tagel har blivit oerhört smutsigt och strävt. En dag håller effekten, sen får man spraya på mer, med andra har jag haft på typ 2 ggr i månaden plus att taglet är fräscht. Kunde inte hålla mig att prova en flaska eftersom den var så billig, men i framtiden håller jag nog mig till de lite dyrare. Har läst i någon annan tråd att Sjöbogårdens funkar jättebra på vissa hästar och andra inte, mina tillhör defenitivt de sistnämnda.

jag brukar använda foxfire pälsglans och sen på hösten och vintern när det inte är några flugor ute brukar jag fläta den så håller den sig längre och då behöver du bara reda ut svansen med fingrarna :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 379
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 030
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka