Svankryggig islänning

B

blomman_

Jag har nyss fått ett islandssto på 20 år som är väldigt svankryggig! Hon har inte blivit så mycket riden på ett år av den förra ägaren, sen så har hon gått med föl i år.
Så hon har inga muskler! Jag undrar vad det kan bero på,att hon inte några muskler eller åldern?
Om det beror på musklerna, kan man då träna upp muskulaturen i ryggen? Vad skulle man då kunna träna med henne för att få upp musklerna?
Någon som vet eller tror vad det kan bero på, svara!

/Anna o Hrydja :)
 
Sv: Svankryggig islänning

Hennes kropp ser ut som den gör för att det är hennes kropp, precis som din och min eller andra hästar.
Men med all säkerhet även pga hennes ålder.

Fast islänningar bli ju rätt gammla, så frågan är om åldertecknen syns på 20 åriga isisar? Jag kan ha fel. Skulle va intressant att se om nån annan kan ett bättre svar!
 
Sv: Svankryggig islänning

Jo precis, det kan ju bero på åldern.
Men hon är lite väl svankryggig, undrar om det verkligen är så hon är skapt. Har svårt att tänka mig det.
Men jag ska börja träna henne lite smått och hoppas på förbättring.

skulle som sagt vara kul om någon annan vill svara! :smirk:
 
Sv: Svankryggig islänning

Foderstaten är superviktigt. Analysera grovfodret om du inte redan vet vad det innehåller och se till att hon får nog med näring; det behövs både till att bibehålla och bygga muskler.

Sen rörelse så klart; och en lugn uppbyggnad. Det finns mycket att göra förutom att rida hästen.

Att en islandshäst är 20 år behöver inte synas, det beror inte minst på hästhållningen och hästens egna förutsättningar. Det finns hästar som tävlar på hög nivå upp till den åldern.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 267
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp