Lycanthrope

Trådstartare
Jag har ganska svankig rygg, men när jag rider blir den nästan ännu värre.
Särskilt i den sadeln jag har nu (wintec wide). Blir inte lika mycket när jag rider barbacka. Men hade väldigt gärna haft en bättre rygg.

Det känns som att jag viks bakåt nästan, så att svanken verkligen förstärks.
Magen trycks fram och ryggen in.

Vad kan jag göra åt det här? :(
 
Sv: Svankrygg

hej lustigt jag samma problem och lat som jag är har jag inte gjort något åt det men när jag gjorde pilate så sade de till mig att man alltid ska gå med lite anspänning i magen "powerhouse on" spänner man magen så avlastar man automatiskt ryggen. Min svank ökar av att jag inte stretchar höftböjaren efter träning. korta höftmuskler (i fram) drar fram bäckenet och ökar svanken . tryck in navelknappen i magen när du rider man kuta inte. tänk på det och gör dina kvällssittups:)
 
Sv: Svankrygg

Ofta är man för svag i magmuskulaturen då man är svankryggig. Man är ofta också spänd i höftböjarna som följd av detta.
Man bör alltså träna styrka i bålen och stretcha höftböjare, som redan nämts i tråden.

Dock tycker jag det finns enklare övningar än situps för att träna bukmuskulaturen. Gör man situps fel kan man påfresta nacken onödigt mycket.
Så bättre är att ligga på rygg med benen rakt upp och trycka ner svanken i marken. Ingen del av ryggen ska alltså lätta från underlaget, från skuldra tom bäcken. Har du svårt att känna det kan du lägga ena handen under svanken för att känna så du inte lättar. För en del räcker detta som första svårighetsgrad. Men de flesta kan direkt gå på att börja sänka benen ner mot golvet. Man sänker låååångsamt för att se när man just precis knappt orkar hålla svanken nedtryckt mot marken. Där håller man benen still och håller, håller, håller så länge man kan. Sen vila och upprepa.

Den här övningen är svår att göra fel och är inte farlig för en kass nacke, om man har en sådan. Man riskerar heller inte att få det.

I övrigt tycker jag det låter som om du kunde hitta en sadel som hjälper dig mer. För att rida optimalt behöver man vara stark och balanserad. Men de flesta är inte starka eller balanserade nog. Då är sadelval betydligt viktigare än annars. Jag skulle råda dig att testa andra sadlar.

Att sedan hitta vilka muskler man ska spänna, hur man ska spänna dem och vilka man måste sluta spänna, uppsuttet är svårt! Det behöver man ofta tränare till. Har du en bra tränare ska den kunna ge dig alla tipsen ovan! Och mer därtill!
 
Sv: Svankrygg

Tack för tipsen! Ska prova den övningen!
Barbacka får jag väldigt bra sits men den här sadeln är inte bra för mig :/

Vi är ju på jakt efter annan sadel, får försöka hitta något som underlättar lite :)
 
Sv: Svankrygg

Som sagt, jag tror också det är sadeln som ställer till det för dig. Den ska ju inte bara passa hästen, utan även ryttaren. Sitter man i en för smal eller bred sits så får man problem. Prova att byta :laugh: Dock är ju träningstipsen du fick aldrig fel heller :D
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 049
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: valy
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: Esmeralda
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp