Svankig rygg.

A

angel_winner

Hej alla! Jag har ett problem med min nordsvenska ponny. Hon har en ganska (Väldigt ganska) svankig rygg. Jag tror att det är för att hon är tjock. Men hur blir jag av med hennes svankiga rygg? Jag har Halsförlängare men hon är lite känslig i munnen så hon vill inte gå fram med den om den är spänd. Jag tränar också upp för backar och sånt. Men jag skulle gärna vilja bli av med hennes svankiga rygg. Ni kan få se på henne om ni söker på Gullregn på bilder med en häst. Men jag skulle vara väldigt tacksam över varje hjälp jag får! :D:D:D:D:rofl:
 
Sv: Svankig rygg.

hejsan om detta kan vara till någon hjälp=
ta två av dina hovkretsar eller något likn.
sätt den försiktigt mot hästens bröst alltså under magen.det ska vara där sadelgjorden ligger i vanliga fall.
det ska vara en liten bit emellan båda hovkretsarna.
tryck lätt tills honhöjer ryggen.
gör detta en gång om dagen.
sen kan du göra ytterligare en grej.
ta hovkretsarna igen en i varje hand.
ställ dig bakom hästen om du vet att den inte sparkas mm.
sätt en hovkrats på varje skinka ungefär på korset fast lite närmare dig.
tryck nu lätt igen och drag mot dig.nästan ända fram till dig.
händer inget får du trycka hårdare.
detta är inget farligt och gör inte ont om man gör det med försiktighet.
hoppas du har förstått vad jag menar annars kan du bara fråga.
Mvh Emmelie
 
Sv: Svankig rygg.

Ta hjälp av en tränare så att du lär dig rida din häst i balans och i rätt form så att hon arbetar med ryggen (= får ryggmuskler) när du rider henne. Se också till att hon får rätt foder så att hon håller sig i form och så att muskelbyggande överhuvudtaget är möjligt, och fortsätta träna henne i skog och mark. Mångsidig träning är den bästa träningen. Men lägg undan halsförlängaren och ta hjälp av en tränare till att börja med. :)
 
Sv: Svankig rygg.

OKej jag ska försöka hitta en tränare. Men det är det att jag har ingen paddock och kan inte åka iväg regelbundet eftersom pappa jobbar oregelbundet....
 
Sv: Svankig rygg.

angel_winner skrev:
Hej alla! Jag har ett problem med min nordsvenska ponny. Hon har en ganska (Väldigt ganska) svankig rygg. Jag tror att det är för att hon är tjock. Men hur blir jag av med hennes svankiga rygg? Jag har Halsförlängare men hon är lite känslig i munnen så hon vill inte gå fram med den om den är spänd. Jag tränar också upp för backar och sånt. Men jag skulle gärna vilja bli av med hennes svankiga rygg. Ni kan få se på henne om ni söker på Gullregn på bilder med en häst. Men jag skulle vara väldigt tacksam över varje hjälp jag får! :D:D:D:D:rofl:

För att bli av med svanken behöver hon MAGMUSKLER!!! mer rygg muskler kommer göra henne ännu svankigare, och det vill du inte!!!;)
Bygger magmuskler gör du bäst genom klättring, i rejäla backar med varierande underlag. och galopp, formen i galoppen skall gärna vara låg, och ju långsammare den är desto bättre.. Jag tycker du skall strunta i halsförlängarn och bygga muskler och kondis på henne så att hon orkar bära upp sig själv.

//sara:)
 
Sv: Svankig rygg.

golden_tinka skrev:
För att bli av med svanken behöver hon MAGMUSKLER!!! mer rygg muskler kommer göra henne ännu svankigare, och det vill du inte!!!;)
Bygger magmuskler gör du bäst genom klättring, i rejäla backar med varierande underlag. och galopp, formen i galoppen skall gärna vara låg, och ju långsammare den är desto bättre.. Jag tycker du skall strunta i halsförlängarn och bygga muskler och kondis på henne så att hon orkar bära upp sig själv.

//sara:)

ursäkta men hur kan ryggmuskler göra en häst mer svankig? visst är det viktigt med magmuskler... men den träning du beskriver tränar rygg lika mycket om inte mer..

långsam galopp är jätte bra men bästa "byggnads gångarten" är trav.. här ska hästen gå i en lite längre & låg form men i galopp är det oerhört viktigt att man passar så att hästen inte börjar "gå på bogarna" vilket är lätt hänt om man rider de i en låg & lång form i denna gångart...

till trådskaparen;
generellt ska hästen arbetas i form -ALLTID-, tömkörning är kalas även löshoppning med studs övningar.. Tränare kan komma hem till dig oxå så ring & kolla... Har du en duktig vän så fråga om denne kan ställa upp
 
Sv: Svankig rygg.

Att enbart träna ryggmuskler bygger svank, av den anledning att en muskel som arbetar kontraherar sig (drar ihop sig) finns det inget som håller emot i detta fall magmuskler kommer ryggmusklerna bli kortare och kortare, och eftersom dom djupare rygg musklerna fäster i ryggraden kommer ryggraden dras med, och svanken blir värre...

Försöker visa lite med hjälp av bilden nedan hur musklerna drar ihop sig.
muskler.jpg


Och självklart finns det ingen träningsform som specifikt bygger magmuskler, alla muskler sammarbetar ju! Men klättring och långsam galopp är bra träning för magmusklerna, man kan ju inte gärna be hästen göra situps.

emmelie_18 beskriver också en bra övning som bygger magmuskler.

Du skriver att hästen ALLTID skall arbetas i form, men en häst som inte har muskler och styrka, kan inte det! Det finns väl ingen (hoppas jag) som sitter upp på en nyinriden häst och tar för givet att den kan arbeta i form.

Till Trådskaparen: Glöm inte att strecha ut ryggen på hästen efter varje rid pass, det kan du göra genom att locka med en morot mellan frambenen, ju längre ner och bak hon kommer med huvudet desto bättre!;)
 
Sv: Svankig rygg.

Det är magmusklerna som bär upp rygg/ryttare, därför är det viktigast att ha bra magmuskler på sin häst. Det får man genom att träna galoppintervaller. Jag red 5 min galopp 2 min skritt, till att börja med 4 omgångar, på slutet 6-7. Din häst kanske inte orkar så mycket, så galoppera 2-3 min och skritt 5 istället kanske. Trava inte emellan (dock kan det vara bra att trava av i lång och låg form på slutet, minskar skaderisk och träningsvärk). Så mitt råd är absolut att galoppera i intervaller, varannan dag.

Hovkratsövningen går lika bra att göra med bara en hovkrats under magen. Du kan även ställa dig bakom och dra med EN hovkrats i taget på vardera skinkan, hästen kommer då att "svänga till" med baken och höja ryggen. Du märker om du gör rätt :). Du kan också ta båda tummarna och gnugga uppåt på baken, hästen höjer då ryggen.
 
Sv: Svankig rygg.

golden_tinka skrev:
Att enbart träna ryggmuskler bygger svank, av den anledning att en muskel som arbetar kontraherar sig (drar ihop sig) finns det inget som håller emot i detta fall magmuskler kommer ryggmusklerna bli kortare och kortare, och eftersom dom djupare rygg musklerna fäster i ryggraden kommer ryggraden dras med, och svanken blir värre...

ok, ja det verkar vettigt.. men jag har svårt att se någon övning som enbart tränar ryggmuskulatur i den grad så att detta skulle hända.. hmm.. men ja jag vet inte..

Du skriver att hästen ALLTID skall arbetas i form, men en häst som inte har muskler och styrka, kan inte det! Det finns väl ingen (hoppas jag) som sitter upp på en nyinriden häst och tar för givet att den kan arbeta i form.

nyinriden visste jag ej att den var, .... men du kan väl inte tycka att hästen ska gå i en för hög form?.. jag har visserligen kanske fått det bakom flötet här men jag bara förmodade att hästen gick över hand & sänkte ryggen.. men nu då jag läser vad trådskaparen skrivit så står det inte uttalat.. hmm.. igen ja.. men i alla fall att arbetas i form menar jag att hästen inte får gå för högt & ej för lågt men om den"måste välja " är det bättre med ågt än högt..bla bla bla.. ja men jag förstår hur du menar..

men ja till trådskaparen, försök hitta en snäll person som kan hjälpa dig, det är aldrig lätt att rida in & till en häst & det är inte bra att hästen redan från början är svankryggig. Många äldre hästar eller ston som fått många föl kan drabbas av detta.. även de som är felridna men ej en unghäst.. Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svankig rygg.

Såg nu vad du skrivit ang. arbeta i form... Från det att min tös var sutten på och kunde börja ridas ut lite försiktigt så har jag strävat efter att hon ska arbeta i form. Jag tycker alltid att man ska ha den strävan, det är bara kraven som ändras allteftersom. Och jo, hon har faktiskt arbetat i form (mest gett efter i mun och hals) men i början orkade hon bara korta bitar i skritt. Efter ett tag orkade hon detta även i trav och efter ännu ett tag i galopp :). Hoppas att du förstår vad jag menar.
 
Sv: Svankig rygg.

Vet varken om det är en unghäst eller gammal dam det handlar om...:angel:
Det jag menade var att hon inte skall tänka på formen i första han, självklart är det ju superviktigt att hästen arbetas rätt för att hålla, men en häst med svankrygg och dåliga magmuskler har jätte svårt för det! Därför tycker jag i första hand att man skall bygga muskler och kondis och låta hästen ha näsan precis vart den vill! och sen när styrkan finns där börja koncentrera sig på att hästen börjar bära upp sig..;)
Massa svammel hoppas du förstår vad jag menar..
 
Sv: Svankig rygg.

Kissing Spine skrev:
Såg nu vad du skrivit ang. arbeta i form... Från det att min tös var sutten på och kunde börja ridas ut lite försiktigt så har jag strävat efter att hon ska arbeta i form. Jag tycker alltid att man ska ha den strävan, det är bara kraven som ändras allteftersom. Och jo, hon har faktiskt arbetat i form (mest gett efter i mun och hals) men i början orkade hon bara korta bitar i skritt. Efter ett tag orkade hon detta även i trav och efter ännu ett tag i galopp :). Hoppas att du förstår vad jag menar.


Det gör jag;)
Men det är svårt att definera vad samling är för nåt, för en del är det att hästen böjer på nacken, för andra att den har ett bra undertramp, för mig är samling att hästen orkar lägga bak vikten och få upp bogen oavsett var den har näsan..
Rider ju western så det skall dom klara på långa tygar...:smirk:

//sara:)
 
Sv: Svankig rygg.

Hej!
Rid i skog och mark, klättra gärna men på lång tygel. Min nyinköpta svankryggiga islandsponny mådde mycket bättre av ett sadelbyte samt träna att gå på lång tygel.
Två månaders träning gav effekt han fick mycket mer muskler i ryggen.:banana:
 
Sv: Svankig rygg.

Min nordis (nästan ponny, 151 cm :D ) har också svankrygg fast hon är inte tjock. Det är bra att klättra som sagt, träna magmusklerna :banana:
 
Sv: Svankig rygg.

Min dam är 14 år.. Hon är 148... Så hon är ganska liten... Men tack för alla tips! Jag ska börja så fort hon kommer tillbaka från sin drömhingst :D:D Men alla, Tack sååååå mycket!
 
Sv: Svankig rygg.

Har du kollat sadeln oxå? Min pålle har en sadel (som ska bytas ut) som inte passar det gör att han inte jobbar rätt = svankig i ryggen.

Kolla så hon inte har obehag av din sadel.



Sen måste jag bara påpeka för Myle:

Det heter ISLANDSHÄST ;)
 
Sv: Svankig rygg.

GULLREGN!!
Visst är hon en bruksnordis??
Bred över ryggen och hennes fina kraftiga hals är underbar.
Svankig????
Nä, hon är jätte fin!!!!:love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svankig rygg.

Docka-93 skrev:
GULLREGN!!
Visst är hon en bruksnordis??
Bred över ryggen och hennes fina kraftiga hals är underbar.
Svankig????
Nä, hon är jätte fin!!!!:love:

Hon är ingen bruksnordis men annars stämmer det...

Men till alla andra som snackar om att hästen ska gå i form?? Vad menar ni??
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 086
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 201
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp