Svankig, omusklad ponny vill bli muskulös

A

Amandahast

Hejsan, jag äger en d-ponny på 11 år som är van vid att tränas mycket. Jag köpte henne 30 april 2009 och där jag har henne nu finns det ingen volt. Banana Split (som hon heter) har nu blivit svankig och nästan inga muskler kvar, p.g.a det så slänger hon med huvudet, har blivit en helt annan häst att rida. Trippar i traven, rusar i galoppen, slänger upp huvudet och har huvudet väldigt högt och hon är väldigt pigg och ibland väldigt stark i munnen. Om man känner på hennes rygg så känner man ryggraden och detta mår jag jättedåligt av och Banana split med. Så har någon något tips om hur jag ska få henne av bli muskulös och så igen. Det finns en liten liten gräsvolt som går att rida lite på en volt och så men inte så mycket. Det finns knappt några klätterbackar.

Sv: Svankig, omusklad ponny vill bli muskulös

Det låter som att hästen har ett obehag i munnen. Se gärna till att en veterinär/tandläkare kollar på det. Att en häst är omusklad är sällan anledningen till varför den slänger så mycket med huvudet.

Men hallå? Hur kan det ha blivit så utan att ni har gjort något? Har ni kollat så hästen är FRISK? Och vad spelar avsaknad av volt för roll för hästens muskler? (såvida du inte menar att du inte kan rida den eftersom volten inte fungerar)

Tips:
Ta ut vet/tandis för kontroll
Tömkör i skog och mark, över stock och sten, träna över bommar (går utmärkt att göra utan volt och till bommar duger kraftigare grenar t.ex.)
Kolla så utrustningen sitter bra (speciellt sadeln) och att den inte har ont någonstans.
Se över fodret.

Vad får hästen för mat? om den har tappat alla muskler kan det bero på dålig ridning, men också på dåligt med rätt mat.
Har du kollat upp hästen hos en veterinär?

1. Ta hästen till en veterinär. Sådär gör inte en häst bara för att den inte har några muskler.
Mkt troligt att hästen har problem i ryggen och kanske även ben! Rid INTE på hästen förrän den är kollad!

2. Blir hästen "godkänd" - se till att ge hästen MAT. Proteiner ger bättre hull. Min häst blev jättesvankig i somras så jag var tvungen att ge henne lite lucern trots bra bete.

3. Innan du börjar rida hästen igen/varvat med Lätt ridning - tömkör den i skog och mark så den får bygga upp egna muskler.

4. Var väldigt noga med att sadeln sitter bra! En illasittande sadel förstör muskler, inte bygger.

5. Om du nu inte känner att du har tillräcklgit bra träningsmöjligheter - BYT STALL.
Dock tror jag inte det är problemet - för en häst som bara rids i skog och mark bör snarare få Mer muskler än en som mest rids på banan!

6. Ta hjälp av en tränare!

Jag håller med alla andra här. Sedan skulle jag aldrig i livet rida på en häst där ryggraden sticker upp. Se över fodret, ta ut veterinären, analysera höet och ut och tömkör i skogen.

*Kolla att hästen är frisk (veterinär. Bra tandläkare. Equiterapeut).
*Rätt foder!
*Rätt utrustning (sadel och träns). Har hästen tappat muskler (tex för att det varit för lite protein i betet eller så), så sitter sadeln annorlunda och är nog inte skön längre.
*Rid lektioner

(för att bygga muskler sen när man vet att hästen är OK, så är cavaletti, rida i skogen i backar och "off road" bra. Till en början med med hjälp av tömkörning, sen när hästen fått lite mer muskler så kan man rida också).

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 706
Senast: yamyam
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama