svankande hästrygg

C

chloe83

Hej! Är i behov av lite råd.... ni får gärna flytta tråden om jag lagt den fel ;)
Jo jag är inhyrd i ett privat stall och där står en 17 årig travare(på 156cm) som är super svankryggad och tjejen som rider den måste nog väga runt ca 100kg min fråga är hur ser man på hästen om den får ont av detta? Och kan veterinären göra någon tryck koll på ryggen eller nåt för att se detta?

Är det moraliskt fel att låta vet kolla nån annans häst om de är ändå på besök hos sin egen?

Tacksam för svar!

Sv: svankande hästrygg

Min gamla häst såg ut som en hängmatta i ryggen, men hade inga problem utav det.
Har även en ponny stallet nu som är väldigt svankryggig men som inte heller tar någon skada av det. Hästar är byggda olika.

Jag hade inte bett en vet kolla upp någon annans häst om det inte gällde en akut skada.
Tryck på ryggen själv om du är orolig.

Jag skulle inte vilja att någon från stallet pratade med veterinären om min häst utan att ja visste om det, om det nu inte handlade om en akut skada.

Ta upp det med ägaren istallet. Du kan ju dessutom inte begära att hon ska betala veterinären för detta då det inte är akut och inte hennes val.

Det skulle aldrig falla mig in, och om något gjorde så mot mig hade jag blivit fly förbannad! Är du orolig så prata med ägaren till hästen.

Ja, det är moraliskt fel att kolla upp någon annans häst. Det är ägarens ansvar eller möjligen fodervärdens om det finns en sådan. Gäller det en akut skada som kräver omedelbar vård är saken en annan.

Jag tycker att du ska vara så pass rakryggad att du pratar med hästens ägare istället.

Har haft ett fullblod för många år sen och han var otroligt svankryggig men hade aldrig några men utav det, det var en medfödd defekt och han fungerade utmärkt som hobbyridhäst.

Min snart 18 åriga travare är EXTREMT svankryggad. Men hon störs inte utav det ett dugg. Däremot använder jag en stötdämpande pad både för att dämpa (trots att jag bara väger 50 kilo ungefär och hästen är 154 cm, dock nätt) och för att höja upp sadeln lite då hon annars kan få skav på manken.

Och jag tycker det är absolut moraliskt fel att tillkalla vet för en sådan sak! :o Det är som att tillkalla vet för att en häst har en annan form på sitt huvud, vilket är ganska korkat att göra. Dålig jämnförelse , men då förstår säkert poängen, alla är olika byggda.

Däremot hade jag pratat med ägaren eller själv känt på hästen om den är öm. Har inte hästen haft en tidigare ryggskada eller belastningsskada ska det inte vara någon fara med 100 kg. Jag själv hade blivit fly förbannad om någon tillkallad vet för att min häst är svankig :mad:

Så länge hästen inte har ont av svank ryggen så spelar d ela ingen roll. Min gamle hingst på 28 år var EXTREM svankig men han reds regelbundet ändå och hade aldrig ont av de. dock så hade jag alltid padd under sadlen för att de känndes snällast =)

Jag har känt en fjording som då var 30år, om han lever än så borde han vara 32. Han var mycket svankryggig (lite fotöljkänsla barbacka, då han var ganska bredryggad också :D). Gick dessutom med på ett eller ett par ridläger med någon av de minst erfarna varje sommar. Uteritter, dressyr, lättare hoppning. Han hade inte det minsta ont i ryggen. Hade en väl inpassad sadel med en gel-pad, och ett lago tjockt schabrak. Underbar gamling; pigg glad och med på noterna oftast :love:

Håller med de ovanstående. Du har inte rätt att kalla ut en vet. för att en annans häst är svankryggig och du tycker att ryttaren verkar för tung! Jag skulle nog inte tveka att ge dig en örfil, om det var min häst :devil: . En annan sak är det om hästen uppenbart far illa (anonym anmälan) eller en akut skada (tillkalla vet.). Du måste lita på att hästen är kollad och inte har ont. Hästen är ägarens ansvar, inte ditt. För övrigt kallar man inte ut en vet. för en svakryggig häst, om den inte har ont :grin: .. Det finns ingen anledning, och kostar både tid och pengar i onödan.
Hur skulle du reagera, om jag tyckte att din häst hade lite fel benställning eller nåt och att du red den för hårt, och tog ut en vet. för det..? T.ex.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Jag har en valack på 16 år som betyder mest i hela världen för mig. Har ägt honom nu i några år och han är hur härlig som helst...
Svar
17
· Visningar
1 638
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag är i behov av lite peppning eller delning av era erfarenheter. Jag är en 16-årig tjej som brinner för hästar. Jag har...
Svar
16
· Visningar
2 023
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?