Svank-tatuering och smärtstillande?

Status
Stängd för vidare inlägg.

giowanna

Trådstartare
Hej igen alla glada! (Ni andra oxå såklart:p )

Nu tänkte jag en gång för alla reda ut detta med tatuering i svanken och om man ändå kan få smärtstillande i ryggen om man har en sådan?

Är det ngn som har mer fakta på ämnet?

Jag tycker det är otroligt snyggt, men vill INTE riskera att inte få smärtstillande när det blir dags! Då är jag hellre utan tatuering just där :D

Jag har hört både att man inte alls kan få smärtstillande i ryggen om man har i området vid svanken.
Att man kan få, så länge tatueringen inte sitter precis över ryggraden.
Vissa säger att det inte spelar ngn roll.

Ingen av dessa källor har jag litat direkt på...

Så nu vämder jag mig till ER! Bukefalisterna-de allvetandes!:idea:
 
Sv: Svank-tatuering och smärtstillande?

Din narkosläkare har rätt att neka om du har en tatuering som sitter så det blir svårt att träffa rätt med nålen utan att gå igenom något pigmenterat område.

Men vid ryggbedövning så sticker man ofta lite högre upp (i själva svanken mellan ländkotorna) än de där tatueringarna som sitter nästan nere på rumpan/korsbenet.
 
Sv: Svank-tatuering och smärtstillande?

Ok, det krävs visst att jag kopierar in det direkt:

There is NO TRUTH to the urban legend that you can not get an epidural (spinal) administered if the needle would have to pass through a tattoo!

Some misguided doctors have refused to perform epidurals on women with tattoos that the the needle would have to pass through (ie. between the second and third lumbar vertebrae). The reason for the worry is the risk of the needle passing tattoo ink into the spine and central nervous systems, and the potential contradictions that might cause.

That said, tattoo ink isn't just "floating around" under the skin. Macrophages assimilate the ink and it's pretty much stationary under the skin — tattoos are there for life you know! So... Outside of the fact that tattoo ink is on the whole inert, and there's only a tiny bit of it, it's not going to pour into your spinal column.

So... I guess this is a non-risk entry. Unfortunately this urban legend is pervasive, as this reader describes,


I am a 28 year old woman with tattoos on my upper and lower back. My husband and I plan to start a family in the next year or so and my 16 year old sister was just informed (through her high school life skills class) that women can not get epidurals if they have tattoos. It's pretty bad when this information is being told to young girls and if it's not even true. I didn't beleive it when she told me, but she insisted that is was the truth because "that's what she was told".

Even some doctors not experienced with tattoos worry about this, as Sara describes,

About a year ago I got a tattoo on my lower back, and late last year I had to undergo a spinal tap. The doctor made a huge deal out of it. He said the same thing that was said here, about the ink getting into my CSF — and it took him two mistakes before deciding to go through the tat, which to me was no big deal — it's a celtic knot... but he was pretty upset about it — needless to say I really didn't care.

Thankfully doctors are becomming better informed on the subject as Rosemarie (of Miraculous Creations) recounts,

I am a heavily tattooed women and own a studio in Worcester, MA. I recently broke my ankle severly and required surgery for plates and screws to be put in to rebuild the broken bones. I was given an epidural for my surgery and yes, my back is tattooed. Nothing was even mentioned to me about there being any issue. The surgery and epidral went very well. I kept sitting up and trying to watch the surgery over the little curtain divider they put over you, but they wouldn't let me watch. I suffered no ill effects from the epidural and my ankle is recovering slowly but surely.
 
Sv: Svank-tatuering och smärtstillande?

ok, så sålänge man inte tatuerar HELA ryggen, så ska det inte vara några problem?

Wohooo!:bump: :banana:
 
Sv: Svank-tatuering och smärtstillande?

Jag fick inte min så långt ner, jag fick min epiduralbedövning i bröstryggen, varför vet jag inte. Min granne säger bestämt att detta inte går att göra men jag vet att det är så då jag själv läst journalen och det står att den är satt i bröstryggraden. Hon tror mig ändå inte :D

Är jag ute och cyklar eller? Kan man sätta en epidural i bröstryggraden??
 
Sv: Svank-tatuering och smärtstillande?

Det spelar ingen roll om du så är heltatuerad.

That said, tattoo ink isn't just "floating around" under the skin. Macrophages assimilate the ink and it's pretty much stationary under the skin — tattoos are there for life you know! So... Outside of the fact that tattoo ink is on the whole inert, and there's only a tiny bit of it, it's not going to pour into your spinal column.
 
Sv: Svank-tatuering och smärtstillande?

Jag fick inte min epidural i bröstryggen som jag skrev först utan i bröstryggraden.
 
Sv: Svank-tatuering och smärtstillande?

Silverkedjan skrev:
Men vid ryggbedövning så sticker man ofta lite högre upp (i själva svanken mellan ländkotorna) än de där tatueringarna som sitter nästan nere på rumpan/korsbenet.
Precis där sitter min tatuering. När jag födde tredje barnet (gjorde tatueringen efter 2:a) och fick epidural stack narkosläkaren precis över den understa rosen
Ser ut såhär:
ryggros.jpg


Senare kom det in nya sköterskor varav en såg min tatuering på armen och sa att det var tur att jag inte hade någon på ryggen för då hade jag ju inte kunnat få epidural... ;)

Sista barnet hann jag inte med någon epidural... :cool:
 
Sv: Svank-tatuering och smärtstillande?

ainasoja skrev:
Jag fick inte min så långt ner, jag fick min epiduralbedövning i bröstryggen, varför vet jag inte. Min granne säger bestämt att detta inte går att göra men jag vet att det är så då jag själv läst journalen och det står att den är satt i bröstryggraden. Hon tror mig ändå inte :D

Är jag ute och cyklar eller? Kan man sätta en epidural i bröstryggraden??


Har aldrig hört nån som gjort det:confused: Man ger den i ländryggen för att inte skada ryggmärgen. Fick du nån förklaring till varför du fick i bröstryggen istället för ländryggen?
 
Sv: Svank-tatuering och smärtstillande?

Papaya skrev:
Har aldrig hört nån som gjort det:confused: Man ger den i ländryggen för att inte skada ryggmärgen. Fick du nån förklaring till varför du fick i bröstryggen istället för ländryggen?

Jag har ingen aning varför han satte den där??? Jag har googlat och hittade en länk där det stod såhär

* Ibland läggs epiduralbedövning högre upp, i bröstryggraden. Då är risken för skador på ryggmärgen större. Bedövningen ges ganska sällan, men kan användas till exempel om man ska opereras på grund av lungcancer.

Jag blev inte opererad för lungcancer och det vet jag för det var mellan benen jag hade ont efteråt :angel:
 
Sv: Svank-tatuering och smärtstillande?

Nästa gång du är inne och föder barn kan du ju tala om för dom att det går bra att sticka mitt i tatueringen om dom känner för det. Det är ingen fara och jag fattar inte att den myten aldrig lyckas dö.

DÖ NU!
 
Sv: Svank-tatuering och smärtstillande?

Vad var det för sköterskor? Jag läser sjuksköterskeprogrammet i Lund och vi har fått lära oss att det går hur bra som helst att sticka genom tatueringar.

Håller med Elektron: DÖ, myt! :)
 
Sv: Svank-tatuering och smärtstillande?

Det går att sticka genom tatueringar. Inga problem om man tex ska sätta en venös infart.

Men jag som läkare skulle jag INTE sticka in i ryggmärgskanalen genom ett tatuerat område. Det pigmentet är inte nyttigt för nervceller och en reaktion i nervsystemet vill man på intet vis riskera. De vetenskapligt publicerade fall med komplikationer som finns beskrivna är inga skrönor även om de är få!

Jag har stuckit tatuerade patienter, men det gäller då att man hittar ett pigmentfritt område som fungerar - ibland kan man få "skjuta" lite på huden för att komma rätt.
 
Sv: Svank-tatuering och smärtstillande?

Jag blir nyfiken, vill absolut inte kritisera, men tydligen finns det olika "skolor" kring tatueringar och stickande. Varför?
Är det bara i ryggmärgskanalen man inte vill sticka i tatueringar eller finns det olika åsikter även om andra stick?
 
Sv: Svank-tatuering och smärtstillande?

Okej! Nej, nervsystemet ska man väl inte leka med... men ändå, kommer det verkligen in pigment? Jag menar man ska ju ändå in en bit och så mycket pigment är där väl inte... intressant i vilket fall. :)
 
Sv: Svank-tatuering och smärtstillande?

Ja det är bara in i nervsystemet man vill undvika pigmentet. I praktiken betyder bara att just det området mitt i övre ländryggen där man oftast vill sticka vid ryggbedövning eller när man vill ta prov på vätskan i ryggmärgskanalen som man behöver hålla tatueringsfri för att vara på den säkra sidan.
 
Sv: Svank-tatuering och smärtstillande?

Bland mina vänner har det hänt att de "stansat" bort en liten bit hud om det sitter en tatuering där de vill sticka, kan det vara en vettig metod eller finns risken för lite pigment kvar ändå?
 
Sv: Svank-tatuering och smärtstillande?

Dagens i-landsproblem...!!

För det första går det faktiskt att föda barn utan ryggmärgsbedövning - skulle tro att majoriteten av världens kvinnor gör det.

För det andra går det faktiskt att framleva sina dagar utan tatuering i svanken.

Men vill du absolut tatuera dig får du väl ta risken att behöva avstå från ryggmärgsbedövning.

Du har ju ett fritt val.

(Personligen tycker jag att det är skitfult med tatueringar ovavsett var de sitter, men det är ju jag det)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp