Svanen avstängning upphävd

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Victorious
  • Startdatum Startdatum
V

Victorious

STC:s Överdomstol upphäver domen mot Åke Svanstedt
090603 kl 16.42
Beslut från STC:s Överdomstol:

STC:s Överdomstol upphäver idag STC:s disciplinnämnds beslut 2009-05-20 angående bestraffning av Åke Svanstedt.

I likhet med disciplinnämnden anser Överdomstolen att det inte går att säga att Åke Svanstedt inte kört för bästa möjliga placering med hästen Mystical Ann.

Vad Åke Svanstedt sagt i en TV-intervju kort efter loppet kan enligt Överdomstolens uppfattning vid en samlad bedömning inte ensamt läggas till grund för en fällande dom.

De närmare domskälen kommer att redovisas i Överdomstolens skriftliga beslut som meddelas 2009-06-17.

Sv: Svanen avstängning upphävd

Detta är början till slutet för travsporten i Sverige. Förtroendet är redan naggat i kanten hos folket och spelarkåren. Bara blotta misstanken att allt inte går rätt till, att loppen delas upp sinsemellan kuskarna i omklädningsrummen, kommer att få allt fler att vända travsporten ryggen.

Fast är det verkligen så illa? I Frankrike där travsporten verkligen är välmående FÅR man köra preparé, det är inte slutet för fransk travsport.

Det var riktigt klumpigt av ÅS att säga som han sa. Men detta var verkligen inte något uppgjort lopp! ÅS hade redan förlorat loppet. Snacket på stallbacken på Åby bland kuskarna efter DP var att många sa att de skulle gjort precis samma sak, men inte sagt något i tv. Du som varit med så länge måste ju veta att det förekommer att kuskar hjälper sina stallkamrater?

Du har aldrig funderat över Örjans regelbundet återkommande mycket märkliga styrningar? Dödar inte de travsporten, bara för att han nekar och kommer med någon dålig undanflykt?

Jag tycker det är bra.

Sådär körs det ju hela tiden, skillnaden är att ingen erkänner det.

Tycker det är helt rätt att fria honom, ingen annan får sådant hårt straff för samma sak.
Känns som det är lite hets jakt på Åke...

Tycker det är helt rätt att fria honom, ingen annan får sådant hårt straff för samma sak.
Känns som det är lite hets jakt på Åke...
Nähä? :confused:

Läs om detta aktuella fall och jämför med Svanstedt-fallet.
http://www.travronden.se/edrum.jsp?article=30917

Om Juul får böter och avstängning för detta, så borde nog Svanstedt få ett hårdare straff än honom. Jämför, vem som lämnat MEST fördel åt konkurrent. I Svanstedts fall gjorde han det dessutom till stallkamrat. Juul gjorde det för att köra för bästa möjllga placering (var tvåa bakom Commander Crowe) och i loppets inledning.

Min synvinkel

KL

När vi nu befinner oss på 2000-talet kan det tyckas självklart att travsporten bemöts med respekt. Man kan spela Harry Boy i ICA-kassorna, ombud finns i varje kvarter och travloppen visas på tv vareviga dag.
Men det är inte särskilt länge sedan som sporten möttes med skepsis och misstänksamhet, som något som rufflare och fifflare höll på med. Uttrycket "hästhandlarfasoner" är ju inte direkt någon kärleksförklaring...

Jag minns när jag var ung och någon kompis från fina villaförorten skulle följa med på trav. Föräldrarna var alltid måttligt förtjusta, ungefär som om man ur dagens synvinkel skulle ha lockat med dem till Rosengård eller Christania...

Att travsporten numera betraktas som relativt rumsrent är resultatet av hårt och envist arbete, främst kan man tacka Rikstotons inträde och Stig H Johansson för det. Men travet är alltid satt under lupp, minsta lilla halkande på bananskal och misstänksamheten börjar att spira i det svenska folkhemmet. Uppgjorda lopp, spödrivningar, doping, you name it.

Därför måste man vara vaksamma och benhårda mot minsta lilla tveksamhet. Därför är det förödande att Svanstedt frias från något så uppenbart som det han gjorde i Drottningens Pokal. Sådana saker försätter en hel industri i riskzonen.

Jag vill poängtera att jag tycker detta oavsett vad Åke sade i TV4. Direkt efter målgång i DP så skrev jag upprört i Livetråden, alltså innan han intervjuats. Det var så solklart så att tom jag fattade baktanken med manövern....

Liknande trådar

Trav Åbys måldomarnämnd lämnade igår över en omdiskuterad händelse i Drottning Silvias Pokal på Åby till STC:s disciplinnämnd att bedöma. Med...
2
Svar
23
· Visningar
3 515
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA