svampplockning med häst

Gramse

Trådstartare
Va ute en sväng i skogen igår o plockade kantareller och hade min tråkiga cykel med som sällskap.. Hade ju varit betydligt roligare att ha med pållen. Men jag har aldrig provat den kombinationen, hur gör ni som plockar svamp under ridturen? Man rör ju sej hela tiden när man letar så vart gör ni av hästen under tiden? Hur fraktar ni hem svampen utan att mosa den?:-)
 
Det är ju det bästa sättet! På med massor av spray på hästen bara, så den står ut ;)
Jag har alltid ett långt grimskaft + grimma med/på, så när vi ser ett bra ställe skuttar jag av och så låter jag hästen ströva bakom mig och äta det han hittar medan jag plockar.
Kör med sadelväskor och små runda hinkar med lock inuti väskan.
 
Det är ju det bästa sättet! På med massor av spray på hästen bara, så den står ut ;)
Jag har alltid ett långt grimskaft + grimma med/på, så när vi ser ett bra ställe skuttar jag av och så låter jag hästen ströva bakom mig och äta det han hittar medan jag plockar.
Kör med sadelväskor och små runda hinkar med lock inuti väskan.
Min kuse är mer buffel än häst så tror han skulle trampa sönder allt i sin svampväg:D men iofs hittar en ett lagom grönområde så kanske han skulle finna sej i att göra annat än terrorisera mej.. Smart med små burkar i sadelväska:)
 
Va ute en sväng i skogen igår o plockade kantareller och hade min tråkiga cykel med som sällskap.. Hade ju varit betydligt roligare att ha med pållen. Men jag har aldrig provat den kombinationen, hur gör ni som plockar svamp under ridturen? Man rör ju sej hela tiden när man letar så vart gör ni av hästen under tiden? Hur fraktar ni hem svampen utan att mosa den?:-)
Ofta har jag bara med en hundbajspåse i fickan och när jag fyllt den med svamp knyter jag den vid sadeln, går ju bra med en större påse med om hästen inte bryr sig! Annars jacka med kapuchong eller ryggsäck ;)
 
Har alltid en plastpåse i byxfickan när jag rider ut. Hoppar av plockar och hoppar upp igen. Perfekt sätt att kombinera skogsklättring och svamplockning :D
 
När jag fick för mig att rida och plocka svamp tyckte jag mest att hästen var i vägen, inte ser man svamparna lika bra . Bara ett evigt upp och ner från hästryggen. Enda som var bra var väl att man hann avverka stora ytor, men näe har hellre bara hunden med mig:p
 
Va ute en sväng i skogen igår o plockade kantareller och hade min tråkiga cykel med som sällskap.. Hade ju varit betydligt roligare att ha med pållen. Men jag har aldrig provat den kombinationen, hur gör ni som plockar svamp under ridturen? Man rör ju sej hela tiden när man letar så vart gör ni av hästen under tiden? Hur fraktar ni hem svampen utan att mosa den?:-)

Inte svamp men testade blåbärsplockning med häst ett år, det svåraste var att inte krossa blåbären i påsen:p har för mig jag hade grimskaft med ut tills de gånger jag hoppade av, fast det var lite bökigt får jag erkänna har inte gjort om det sen dess:rofl: men det kanske är lite smidigare med svamp:up::D
 
Inte svamp men testade blåbärsplockning med häst ett år, det svåraste var att inte krossa blåbären i påsen:p har för mig jag hade grimskaft med ut tills de gånger jag hoppade av, fast det var lite bökigt får jag erkänna har inte gjort om det sen dess:rofl: men det kanske är lite smidigare med svamp:up::D
Haha ja det låter ju skitmysigt att rida ut i skogen o leta svamp, bekvämt att spana ifrån hästryggen om inte annat :angel: men sen att genomföra det kanske är lättare sagt än gjort... En kompis till mej gjorde ett tappert försök att samla några stora fina kantareller i skjortan o knöt ihop den som ett paket men ja, det hela såg mer ut som gult mos än de fina svampar hon plockat när vi kom tillbaka till stallet. Kan tillägga att vi inte tog oss hem i sakta mak iofs..
 
Haha ja det låter ju skitmysigt att rida ut i skogen o leta svamp, bekvämt att spana ifrån hästryggen om inte annat :angel: men sen att genomföra det kanske är lättare sagt än gjort... En kompis till mej gjorde ett tappert försök att samla några stora fina kantareller i skjortan o knöt ihop den som ett paket men ja, det hela såg mer ut som gult mos än de fina svampar hon plockat när vi kom tillbaka till stallet. Kan tillägga att vi inte tog oss hem i sakta mak iofs..

Om man bara kunde komma på en smart lösning så man slipper hoppa ner från hästryggen tänker jag nu:D typ en pinne med en gripklo eller något liknande:Dyrket produktutvecklare kanske vore något:D:banana:
 
Va ute en sväng i skogen igår o plockade kantareller och hade min tråkiga cykel med som sällskap.. Hade ju varit betydligt roligare att ha med pållen. Men jag har aldrig provat den kombinationen, hur gör ni som plockar svamp under ridturen? Man rör ju sej hela tiden när man letar så vart gör ni av hästen under tiden? Hur fraktar ni hem svampen utan att mosa den?:-)

Det är perfekt för inridningshästar tycker jag. Då får man öva på av och på många gånger. Det gör jag gärna.

Jag tar med plastpåsar som är ca 30 cm långa, mellanstora och har 2 remmar eller snören att fästa i sadeln eller schabrakets främre öglor och över hals/manke.

Hästen får lära sig stå still och vänta, bra räning det med om de inte grejar sånt. Är det mycket flygfän så sprejar jag dem rejält innan.
 
Jag har haft plastpåse fastspänd i skärpet vid höften. funkar uberbra och man behöver ingen megalösning utöver det :)
 
Jag har haft plastpåse fastspänd i skärpet vid höften. funkar uberbra och man behöver ingen megalösning utöver det :)

Det slår så irriterande på en och hotar glida mellan en och sadeln om man gör annat än skrittar. :P
Utöver att om man plockar många påsar måste man antingen knäppa av dem eller sitta av så i rätt vinklar.
 
Det slår så irriterande på en och hotar glida mellan en och sadeln om man gör annat än skrittar. :P
Utöver att om man plockar många påsar måste man antingen knäppa av dem eller sitta av så i rätt vinklar.

jamen fy på mig då ;)
Jag skrittar i allmänhet om jag bokstavligen letar svamp till häst. Du såg att mitt svar var ett allmänt svar i tråden eller hur? dvs jag har inte svarat på dina poster öht.
 
Om man bara kunde komma på en smart lösning så man slipper hoppa ner från hästryggen tänker jag nu:D typ en pinne med en gripklo eller något liknande:Dyrket produktutvecklare kanske vore något:D:banana:
Hahaha utveckla gärna den idén så slänger jag in en peng på ditt konto:D
 
Ni får väl ta på er såndär bärplockarryggsäck i typ näver eller vad dom nu är gjorda av. Då blir inget mosat. Kanske smått oskönt att landa på om man skulle ramla av, men svampen skulle nog inte bli mosad då heller ;)
 

Liknande trådar

Fritid Jag är tydligen en fästingmagnet av oöverträffade mått. I onsdags var jag i skogen och plockade svamp. Iklädd höga lundhagskängor...
Svar
6
· Visningar
513
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
696
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 375
Senast: Sasse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 761
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp