Svampkännare!

Sv: Svampkännare!

Jag tror att med tanke på storleken har du rätt - men det kan vara en rodnande också... Kolla på alla sveriges svampnördars favoritsida svampguiden.com - där kan du lägga upp bilden och garanterat få expertsvar!

Grattis till fyndet!


Såg nu att du redan fått länk dit! En toppensida för den intresserade!
 
Sv: Svampkännare!

*kl*

Lånar tråden lite, är inte så haj på det här med svamp.. Nere i min trädgård (vält jord/gräsmatta) växer svampar som är ljusbruna, ljust rödbruna, har försökt googla mig till vad det är och om dom är ätbara. Dom är trattformade (Som kantareller då) och ganska stora (10-15cm) i "hatten" har kollat igenom svampguiden men inte blivit klokare. Om någon har tips så kan jag kika på bilder och jämföra! Tack :D
 
Sv: Svampkännare!

Det är en fjällskivling - och därför ätbar. Skillnaden på rodnande och stolt är att den stolta ÄR godare men den rodnande duger gott att äta den också.
 
Sv: Svampkännare!

Gör som så att du antingen beskriver svampen mera utförligt (höjd, hur den ser ut under - är det skivor, åsar eller taggigt/ser ur som en kudde, hur foten ser ut om det finns någon, är den slemmig eller slät - luktar den nåt särskilt mm), men det bästa är att ta kort på svampen både där den växer och underifrån (upp-plockad) och gärna ituskuren och posta det i svampguidens forum - du får svar nästan direkt!
 
Sv: Svampkännare!

Tack för era svar! Det är stolt fjällskivling på bilderna och jag känner mig lyckligt lottad att bo granne med dessa underbara läckerheter! Mums!
 

Liknande trådar

Svar
13
· Visningar
494
Senast: iNHALE
·
Fritid Finns det fler norrskensjägare än jag här? Jag bor i södra landsändan men har ändå lyckats se två gånger på ett år. Ikväll är det lite...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
2 983
Senast: Takire
·
Samhälle Ponera att en person försvinner i området där du bor. Kan du tänka dig att hjälpa till att söka efter personen ? Jag tänker organiserade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 579
Senast: co-SMAD4
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mikael Glännström, arbetskonsulent diskuterar välmående Steg till arbete består av fyra steg, i privatlivet finns det betydligt fler och...
Svar
3
· Visningar
530
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Huslån vilken bank?
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp