Svampfråga

eyz

Trådstartare
Hittade denna och ett par vänner på gräsmattan. Eftersom jag har en åring som kryper runt känns det väldigt olustigt med svampar man inte vet något om. Som trädgårds- och svampanalfabet hoppas jag på att kunna få hjälp här. :)

30744_421562557447_574482447_5282392_3276546_n.jpg

Sv: Svampfråga

Hittade denna och ett par vänner på gräsmattan. Eftersom jag har en åring som kryper runt känns det väldigt olustigt med svampar man inte vet något om. Som trädgårds- och svampanalfabet hoppas jag på att kunna få hjälp här. :)

30744_421562557447_574482447_5282392_3276546_n.jpg

Skulle kunna vara vit flugsvamp (tror jag den heter) - lätta att förväxla med champinjon... svårt att se på bild, men är det den så är den tvärgiftig!

/Lizzie

Jag tycker inte det ser ut som vit flugsvamp heller, de brukar ju ha ring och ha tunnare skivor? Vad luktar svamparna? Hur stora är de? Hur ser hatten ut mer precis?

Men better safe than sorry när det gäller vit flugsvamp, jag hade grävt bort svamparna så gott det går ur trädgården om de ligger barnåtkomligt och jag inte blir klar över vad det är för något och får klart för mig att de är ofarliga.

100512-105_88595372.jpg

100512-102_88595619.jpg

De var inte speciellt stora, de större är väl lite mer än 5 cm höga, är förkyld så jag kan inte ge något doftsignalement tyvärr. ;)

De växte väldigt samlat, inom ett område på ca 15 cm i diameter, på senare bilden är alla svampar som jag hittade med. Jag visade bild för svärmor som haft huset innan, hon visste inte vad det var men trodde inte på flugsvamp för giftsvampar brukar visst vara mörkare under sa hon.

Nja, vit flugsvamp kan vara kritvita undertill, men de är ju lite lömska också. Men vad de här är för några vet jag inte alls.

Ok, då får jag gå på svampvända varje gång innan sonen släpps lös så får vi försöka få bort dem för gott framåt hösten. Tack för hjälpen även om vi inte blev mycket klokare. :)

Hejsan!

Kan du inte posta dina fina bilder i svampguiden så vi får ett svar? Det vore så spämnnande!

Har nu fått svar att det är vårmusseroner. Tydligen ska de vara ätliga så det var ju skönt. Tackar ännu en gång för tips och klurande. :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 405
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar